THE GOAL OF PLURALISM AND THE
OWNERSHIP RULES FOR PRIVATE
BROADCASTING IN GERMANY: RE-

REGULATION OR DE-REGULATION?

DRr. PETER HUMPHREYS*

INTRODUCTION

In Germany, as elsewhere in Western Europe, the past decade
has witnessed a paradigmatic transformation of broadcasting from
a traditional public-service monopoly with relatively few channels
to a “dual,” public/private, multi-channel system. In large measure
this transformation has been driven by a major state-led infrastruc-
tural investment program, commenced during the 1980s, to pro-
mote the “new media” of cable and satellite. These new media
rendered redundant the “scarcity of frequency” rationale for a con-
tinued public broadcasting monopoly and provided the opportu-
nity to launch multiple private commercial channels. Not least in
view of Germany’s distinctive regulatory culture,! the process re-
quired a rigorous exercise in re-regulation. However, in important
respects, the formal re-regulation masks a substantive de-regulation.
Within the realm of broadcasting policy, economic goals have
tended to prevail over cultural ones. This is particularly clear with
regard to rules designed to limit the concentration of private me-
dia power. Regulatory policy has had a symbolic quality, legitimat-
ing what was from the start an already concentrated media industry
structure and opening the legal doors to further concentration.
The Federal Constitutional Court’s guarantee of the vital role of

* Peter Humphreys is Reader in Government at Manchester University, where he has
taught Comparative West European Politics since 1986. His principal research interest is
comparative media policy. He has been a Fellow of the European Institute for the Media
(Dusseldorf) since 1988. He is the author of Mass MEDIA AND MEDIA PoLicy 1IN WESTERN
Eurork (1996); Mepia AND MEDIA PoLicy IN GErRMANY (1994); and the co-author of BRoab-
cASTING AND NEw MEDIA PoLicies IN WESTERN EurorPe (1988). The research upon which
this Article is based was funded by the United Kingdom Economic and Social Research
Council under its Media Economics and Media Culture program. The three year project
(Grant No. L 12625109), which began in January 1996, is entitled “Regulating for Media
Pluralism: Issues in Competition and Ownership.” It examines policy-making relating to
media concentration in Britain and Germany, and also at the European level. The author
can be contacted at Peter.Humphreys@man.ac.uk

1 Regulation has traditionally played a central role in German public policy. This is
nowhere more true than in the field of broadcasting policy. For a general discussion of
Germany’s “regulatory culture,” see Kenneth Dyson, Theories of Regulation and the Case of
Germany, in THE PoriTics oF GERMAN REGULATION 1-28 (1992).

527




528 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 16:527

the public broadcasters, strictly regulated to provide balanced and
diverse programming (i.e., pluralism), is therefore of crucial signif-
icance. Strong public broadcasters are needed as a pluralistic
counterbalance to the media power accumulated by a few large,
less regulated private concerns.

I. THE Status Quo Ante: Public Service Monopoly

In the Federal Republic of Germany, it has always been axio-
matic that broadcasting fulfils a special public-service role. Accord-
ingly, “broadcasting freedom” cannot be assured by a laissez faire
approach; it has to be both protected by negative restrictions (e.g.,
against political interference or dominance by strong social and
economic actors) and positively promoted (e.g., through strong,
publicly accountable and pluralistically representative, public-ser-
vice broadcasters). German history has demonstrated both the po-
tential for misuse of the medium and its sheer communicative
power. Thus, in the view of no lesser authority than Germany’s Fed-
eral Constitutional Court, broadcasting is not simply a “medium”
but also a key “factor” for the functioning of democracy; it has the
power to influence and shape opinion.? Moreover, the constraint
of a relative “scarcity of frequencies” coupled with the high entry
costs meant that broadcasting has historically been an activity open
to only a limited number of operators. Until the 1980s, therefore,
it was widely accepted that broadcasting should be exclusively the
task of nine, non-profit-making, regional or occasionally inter-re-
gional (i.e., Land-based or inter-Land), public corporations respon-
sible for both radio and television.> Through their network, the
Association of German Public Service Broadcasters (Arbeitsgemein-
schaft der dffentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten der Bundesrepublik
Deutschland, ARDY), these corporations have provided the First Ger-
man TV channel (Erstes Deutsches Fernsehen), popularly known as
“ARD”; they have also provided their own regional channels, the
! “Third Channel(s).” A second national television channel has
: been provided by a corporation organized collectively by the
Lénder, the Second German Television corporation (Zweites Deut-
sches Fernsehen, ZDF). The public broadcasters’ remit has been the
universal provision of a comprehensive, balanced and diverse
range of programming that caters to German society’s pluralism.

)

Eama

2 See Silke Ruck, Development of Broadcasting Law in the Federal Republz'c of Germany, 7 Eur.
J. Comm. 219, 223 (1992).

3 Unification added two more corporations. Meanwhile, however, an Inter-Land
Treaty of July 31, 1997, has provided for the merger of two of the southern German ones
into Stidwestrundfunk.




1998] RULES FOR PRIVATE BROADCASTING IN GERMANY529

The public corporations have been funded by income from a li-
cense-fee levied on TV households, supplemented by revenue from
strictly limited amounts of advertising air-time. Free from the com-
mercial pressures that typically arise from competition for advertis-
ing revenue and viewer ratings in competitive, commercial
broadcasting systems, German public broadcasters have delivered
serious and socially responsible programming, informing and edu-
cating as well as entertaining the public.

The accountability mechanisms for German public broadcast-
ing are rather unique. They originated in the Western Allies’ poli-
cies, immediately after the Second World War, to ensure that
broadcasting in (West) Germany should be decentralized and con-
trolled pluralistically. The post-war German elites, too, accepted
that broadcasting should be controlled in a way that safeguarded
its independence from the state (the hallowed principle of Staat-
sferne, literally “distance from the state”). They also accepted the
fact that the mass medium should on no account fall under the
control of any powerful social interest or interests. Formally organ-
ized as corporations under public law (Anstalten des dffentlichen
Rechts), Germany’s public broadcasting institutions are classic ex-
amples of distinctly non-state, non-market media. They have been
controlled by internal broadcasting councils (Rundfunkrdte)—or,
in the case of the ZDF, by a television council (Fernsehrat). These
internal regulatory bodies have each contained representatives of
the country’s “socially significant groups” (sozial relevante Gruppen):
i.e., cultural bodies, churches, employers’ associations, trade un-
ions, and so on, alongside directly political representatives. This
kind of “internal control” (Binnenkontrolle) of the broadcasters is
designed to guarantee the balanced and diverse character—the
“internal pluralism” (Binnenpluralismus)—of their programming.
The state in Germany only exercises a background regulatory role
through the enactment and limited supervision* of broadcasting
laws. Yet, this activity too is decentralized; broadcasting legislation
and supervision is covered by the “cultural sovereignty” (Kul-
turhoheit) of the constituent federal states (Ldnder) of the Federal
Republic.®

4 Rechtsaufsicht, i.e., ensuring that all the broadcasters’ affairs are conducted within
their legal remit.

5 For an account of the early development of the West German broadcasting system,
see PETER HUMPHREYS, MEDIA AND MEDIA PoLicy IN GERMANY ch. 3 (1994).




530 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 16:527

II. THE INTRODUCTION OF THE NEW MEDIA

The introduction of private commercial broadcasting from the
mid-1980s onwards initially produced much controversy. On the
one hand, a powerful coalition of forces favored commercial
broadcasting. The advertising industry wanted an expansion of tel-
evision advertising and competition between carriers of advertising
(i.e., the abolition of the public broadcasters’ monopoly of air-time
that kept advertising charges high). Since the early 1970s, the elec-
tronics industry had lobbied energetically for policies that would
promote the competitiveness of German industry in the looming
Information age. Specifically, industry envisaged exciting new mar-
kets for cable systems, broadcasting satellites, satellite reception
equipment, pay-TV decoders, new television sets, and so forth. The
(then) state telecommunications operator—the Bundespost—
wanted to develop the new technologies in order to assert its mo-
nopoly over the provision of infrastructure and key communica-
tions services.® Policy makers (national and Ldnder) were naturally
eager to promote German industry in emerging international mar-
kets for new information and communications technologies. The
CDU/CSU/FDP? coalition, in power since 1982 in Bonn, has
clearly prioritized this goal over other concerns (e.g., competition
policy, cultural concerns, etc.). Finally, German press groups, too,
sought the opportunity to diversify into commercial broadcasting,
not least in order to secure their share of media advertising reve-
nue against future competition.

For their part, Germany’s SPD were discomfited. They too
wanted to reap the commercial advantages—for Germany, and for
the Ldnder they governed— that were promised by the new media.
Against this, they recognized that the mass introduction of the new
media would mean the inevitable abolition of the public service
broadcasting monopoly which they had always supported. In office
in Bonn (1969-1982), the SPD had actually promoted the develop-
ment of broadcasting satellites but at the same time imposed what
the Christian Democrats had called a “cable blockade.” This
rather contradictory policy reflected a deep-seated ambivalence

6 Id. at 195-203.

7 Chancellor Helmut Kohl's Christlich-Demokratische Union or Christian Democratic
Union (“CDU"), together with its Bavarian sister party, the Christlich-Soziale Union or Chris-
tan Social Union (*CSU”), have been in a coalition with Germany’s small Liberal party,
the Freie Demokratische Partei or Free Democratic Party since the latter switched from its
earlier “social-liberal” coalition (1969-1982) with the Sozialdemokratische Partei Deutschlands
or “Social Democratic Party of Germany” (“SPD”).

8 Itshould be noted that the SPD did agree to a limited number of experimental cable
television pilot projects.



1998] RULES FOR PRIVATE BROADCASTING IN GERMANY531

about the new media on the part of the SPD. Sections of the SPD
grass-roots (Parteibasis), the unions, and the Green party were ex-
tremely negative about the new media; even the churches worried
about the possible negative effects of commercial broadcasting.®

When the CDU/CSU came to power in Bonn in 1982, the
SPD’s “cable blockade” was immediately overturned. Although
broadcasting law and regulation were in the jurisdiction of the
Ldinder, telecommunications policy was within federal jurisdiction.
Therefore, the new CDU Bundespost minister was able to press full
speed ahead with a program of massive state support for the intro-
duction of cable and satellite (i.e. “telecoms”) infrastructure. At
the same time, CDU/CSU Ldnder began to enact their own laws to
allow private commercial broadcasters to operate within—and
from—their areas of jurisdiction. This, in turn, placed overwhelm-
ing pressure on the SPD Ldnder to do the same; otherwise, they
would be effectively denying themselves the Bundespost’s cable in-
vestment, without being able to obstruct viewers in their Ldnder
from receiving private satellite channels broadcast out of CDU/
CSU Ldnder. Faced with these new realities, leading SPD politicians
in the Ldnder began to prioritize the economic goals of broadcast-
ing policy. The name-of-the-game for many Lédnder politicians—re-
gardless of political color—became how to attract private media
investment to their regions. From this point on, media policy in
Germany became increasingly subsumed into what economists call
locational policy (the term is Standortpolitik ).*°

III. THE ConNsTITUTIONAL CoURT'’s Key ROLE IN THE RE-
ReEGULATION OF GERMAN BROADCASTING

In post-war Germany’s “constitutional-legalistic” political cul-
ture, major controversies over the broadcasting system have been
resolved by the Federal Constitutional Court in Karlsruhe (the fed-
eral republic’s “Supreme Court”), which has therefore acted
“much like a legislature” in establishing basic guidelines for the
broadcasting order.!! Since the beginning of the 1960s the case
law of the Federal Constitutional Court has established the broad
parameters of broadcasting regulation within which the legislators
of the individual Ldnder have exercised their freedom to maneu-

9 HUMPHREYS, supra note 5, at 204-11.

10 In 1984 the SPD national party conference also recognized the sheer futility of con-
tinuing to oppose private commercial broadcasting, albeit after a fierce debate and much
grass-roots opposition.

11 Worrcanc HorrMANN-RIEM, REGULATING MEDIA: THE LICENSING AND SUPERVISION OF
BRrOADCASTING IN S1x Countries 119 (1996).




532 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 16:527

ver.'? Thus, in its famous “First TV Ruling” of 1961,'* the Federal
Constitutional Court had ruled against the introduction by the fed-
eral government of a commercial national television service. This
confirmed both the Ldnder jurisdiction for broadcasting and, on
the grounds of the scarcity of frequencies and high entry costs of
broadcasting, the public-service broadcasting monopoly. However,
two decades later the Federal Constitutional Court, with a 1981 rul-
ing,'* actually paved the legal path for the introduction of commer-
cial broadcasting by recognizing that the new media of cable and
satellite (and new possibilities for terrestrial broadcasting) ren-
dered obsolete the “scarcity of frequencies” rationale for a public
broadcasting monopoly. In other words, in 1981 the Constitu-
tional Court gave the Ldnder the legal green light to legislate for
private commercial broadcasting. At the same time, however, the
Court made it very clear that broadcasting regulation should not
be characterized by a “free-for-all” (freies Spiel der Krifte). Private
broadcasting, too, had public service obligations; above all, it had
to supply pluralism in the expression and formation of opinion
(Meinungsuielfalt).

In this vein, the Constitutional Court suggested that multi-
channel broadcasting now provided the scope for a new “external
pluralistic” model of broadcasting wherein individual program
services might reflect an imbalance, so long as the traditional goals
of balance and diversity were supplied by the totality of broadcast-
ing output. The supervision of multi-channel broadcasting could
accordingly be provided by an “external control” authority placed
above the broadcasters, rather than an “internal control” body
within them as had always been the case with public corporations
(as described above). From 1984 onwards the individual federal
states (Ldnder) enacted a wave of legislation for private commercial
broadcasting. The new Land laws varied considerably in their de-
tails, but essentially they attempted to do two things: to open up
opportunities for private media investment; and to safeguard time-

12 See HUMPHREYS, supra note 5, at 338-442 (summarizing the Federal Constitutional
Courts’ key rulings on.broadcasting through 1991); see also VINCENT PORTER & SUZANNAH
HasseLBACH, PLURALISM, PoLITICS AND THE MARKETPLACE: THE REGULATION OF GERMAN
BroapcasTiNG (1991); Ruck, supra note 2, at 219-39. The Constitutional Court’s rulings
are reproduced in the journal Media Perspektiven.

13 BVerfGE 12 (1961), 205, 1 Rundfunkentscheidung (Deutschland-Fernsehen). See
HuMPHREYs, supra note 5, at 338.

14 BVerfGE 57 (1981), 295, 3 Rundfunkentscheidung (FRAG/Saarlaendisches
Rundfunkgesetz) (Third TV Ruling). Meanwhile, in 1971, a “Second TV Ruling,” not re-
ferred to here, had confirmed the public-service monopoly. Se¢ HUMPHREYS, supra note 5,
at 339-40.



1998] RULES FOR PRIVATE BROADCASTING IN GERMANY533

honored standards and values, especially the constitutional-legal
goal of pluralism, in broadcasting.

To this end, all of the individual Ldnder laws provided for the
licensing and supervision of private broadcasters by a new tier of
legally autonomous Ldnder regulatory authorities (Landesmedienan-
stalten). Following Unification there were fifteen of these authori-
ties.’ Generally, these regulatory authorities had pluralist
supervisory boards composed of representatives of the “socially sig-
nificant groups.”'® These provided for the pluralistic social control
of private broadcasting in a manner that was analogous to the
above-mentioned publicservice broadcasting councils. Their key
purpose was to ensure that private broadcasting was sufficiently
pluralistic, especially with regard to diversity of opinion (Meinung-
svielfalt). Following the Constitutional Court’s 1981 ruling, this
goal might now be achieved across a range of program services (i.e.
“external pluralism”). Some (SPD) Land laws required “internal
pluralism” from the private broadcasters, some (CDU/CSU) ones
opted for “external pluralism,” and the rest adopted mixed or tran-
sitional models."”

In 1986 the Court further clarified how pluralism in the emer-
gent public/private “dual system” should be guaranteed. In its so-
called “Fourth TV Ruling,”'® the Court stressed that the public-ser-
vice broadcasters future role was crucial: they should continue uni-
versally to provide a basic comprehensive service
(Grundversorgung). The very constitutionality of private commer-
cial broadcasting and its exemption from the same high program-
ming requirements and from the same degree of close regulation
(i.e. “internal control”) depended on the public broadcasters’ ful-
fillment of this key role.’® The Court also stipulated that the pri-
vate broadcasters should observe a basic standard of pluralism
(Grundstandard gleichgewichtiger Vielfalt—literally “basic standard of
balanced diversity”). This meant that all directions of opinion—
including minority ones—should “have the possibility” of being ex-
pressed. Moreover, adequate measures should be taken by the leg-

15 One regulatory authority for each of the united Germany's 16 Ldnder, except Berlin
and Brandenburg, who shared one.

16 In some cases, there were smaller executive boards. For a detailed, critical overview,
see HorrmMANN-RIEM, supra note 11, at 125.

17 HUMPHREYS, supra note 5, at 343; PORTER & HASSELBACH, supra note 12, at-57-59.

18 BVerfGE 73 (1986), 118, 4 Rundfunkentscheidung (Landesrundfunkgesetz
Niedersachsen).

19 The Court has confirmed the bedrock nature of public service broadcasting in sev-
eral subsequent rulings. Most notably, in 1987, it guaranteed their “continuity and devel-
opment” (Bestand und Entwicklung), specifying that they should be able to expand into new
technological and programming areas.




oy
w e g
W
~ it

s |

534 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 16:527

islators in the Ldnder and the media regulators to prevent the
appearance of “dominant influence over the expression and for-
mation of opinion” (vorherrschende Meinungsmacht). In other words,
it was a constitutional-legal principle that media concentration
should be counteracted.

IV. THE “MEpIA OWNERSHIP” MODEL OF
CONCENTRATION CONTROL

The 1986 Federal Constitutional Court ruling at last provided
the basis for the enactment by the Landerin 1987— after four years
of hard negotiation in the.inter-Land forum of the conference of
Léinder premiers (Ministerprdsidentenkonferenz)—of the “First Inter-
Land Treaty on Broadcasting.”®® This, refined by a “Second Inter-
Land Treaty on Broadcasting” of 1991,?! included national frame-
work rules for the new media and the regulation of the “dual” sys-
tem along the lines recommended by the Constitutional Court.
With regard to pluralism, the treaties first specified that the thresh-
old for achieving “external pluralism” in the supply of new private
television services was the availability of three national private com-
mercial “generalist” channels provided by different companies. In
the event of the availability of fewer than three such channels, then
each private channel had to provide “internal pluralism.”?? Sec-
ondly, the treaties contained restrictions on the concentration of
ownership of private commercial television channels. The “owner-
ship model” of concentration control exhibited both “external plu-
ralistic” and “internal pluralistic” elements. The former were fairly
liberal, the latter more restrictive. External pluralism was to be as-
sured by limiting the number of licenses held by a single nation-
wide private commercial broadcaster to a maximum of two
channels each in radio and television, only one of which might be
for a “generalist service” ( Vollprogramm) or an “information service”
(Informations-Spartenprogramm, i.e., a news and current affairs chan-
nel). Internal pluralism was to be guaranteed by strict limitations
on individual shareholdings in generalist and information chan-

20 Staatsvertrag zur Neuordnung des Rundfunkwesens (Rundfunkstaatsvertrag), Mar. 12, 1987,
reprinted in MEDIA PERSPEKTIVEN, DORUMENTATION 81-102 (1987).

21 Staatsvertrag iiber den. Rundfunk im vereinten Deutschland, Aug. 31, 1991, reprinted in Me-
pia PERSPERTIVEN, DOKUMENTATION 105-72 (1991). This treaty catered to German Unifica-
tion—which amounted to an effective extension of the West German model of
broadcasting into the “Five New Ldnder.” It also translated European legislation eliminat-
ing market barriers into German law. It also rendered more precise the ownership rules
regarding private commercial television services.

22 See Treaty of 1987, art. 8, I-III, VI; Treaty of 1991, par. 20 I-IV. This requirement was
dropped from the 1996 Inter-Land Treaty, but by this time there were three national
“generalist” channels operating.



1998] RULES FOR PRIVATE BROADCASTING IN GERMANY535

nels. To be precise, any individual shareholder in such channels
was limited to one single stakeholding below 50% and two more
below 25%. Theoretically, these shareholding restrictions would -
ensure that broadcasting operations would be “pluralistic” associa-
tions of enterprises interested in broadcasting (Anbietergemein-
schaften). Furthermore, the law stipulated that “comparable”
means of influence (to direct shareholding) over programming,
such as the possession of a dominant position in the supply of pro-
grams, should also be taken into consideration by the regulators.
Yet cross-media ownership between press and nationwide broad-
casting services was left conspicuously unrestricted.?? Nonetheless,
it was possible to argue that the inter-Land treaties, together with
the wave of Land laws and the foundation of fifteen new regulatory
authorities, constituted an extensive formal re-regulation of Ger-
man broadcasting.

V. THE INEFFECTIVENESS OF THE “MEDIA OWNERSHIP MODEL”:
SymBoLic REGULATION?

It is also possible to argue, however, that behind this formal re-
regulation there was a substantive de-regulation. Thus Wolfgang
Hoffmann-Riem, a leading authority on German broadcasting law
and regulation, had suggested that the broadcasting re-regulation
of the 1980s might have a mainly symbolic function, serving to pro-
vide “a politically and economically “well-ordered” entrance into a
new age of broadcasting in accordance with the market model.”?*
Hoffmann-Riem specifically referred to the work of the American
political scientist, Murray Edelman, who had argued that business
regulation was often largely symbolic in function: serving to pro-
duce political quiescence.?® For example, Edelman had claimed
that the U.S. Federal Trade Commission “ha[d] long been noted
for its hit-and-miss attacks on many relatively small firms involved
in deceptive advertising while it continue[d] to overlook much of
the really significant activity it [wa]s ostensibly established to regu-
late: monopoly, interlocking directorates, and so on.” Turning to

28 Staatsvertrag tiber den Rundfunk im vereinten Deutschland, Aug. 31, 1991, reproduced in
MEeDp1A PERSPEKRTIVEN, DokUMENTATION 105, § 21 1V (1991). Cross-media ownership rules
were contained in individual Ldnd laws, but the absence of an inter-Land standard en-
couraged Standortpolitik-led deregulation. Several Land laws saw cross-media ownership as
something to be positively welcomed. See Hoffmann-Riem, supra note 11, at 136; see also
PORTER & HAasSELBACH, supra note 12, at 121-29.

24 Wolfgang Hoffmann-Riem, Ldw, Politics and the New Media: Trends in Broadcasting Reg-
ulation, in THE PoLrtics oF THE COMMUNICATIONS REVOLUTION IN WESTERN EUuroPE 125-46,
144. (Kenneth Dyson & Peter Humphreys eds. 1986).

25 Murray EpDELMANN, THE SymBoLic Usks ofF PoLitics 22-43 (1964).




-
o
-, .Jlﬂ

¥
h !,J]\?I W

] H! 1
i |
Wil

536 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 16:527

broadcasting regulation, Edelmann singled out decisions permit-
ting greater concentration of control as one of the areas where the
Federal Communications Commission gave “rhetoric to one
side”—waxing “emphatic in emphasizing public service responsibil-
ity”—while it gave “the decision to the other.”®® The U.S. antitrust
laws also seemed to promote the growth of great industrial
organizations.?”

It is certainly significant that anti-concentration policy is the
principal area in which the new regulators of private sector broad-
casting in Germany have fallen short of adequately fulfilling the
Constitutional Court’s injunction to protect pluralism in German
broadcasting. While the regulators (the Landesmedienanstalten)
have generally been active in pursuing other infringements of
broadcasting law (such as advertising quotas and standards), they
have failed to curb media concentration and thus failed to ade-
quately address the more serious threat of “dominant influence
over the expression and formation of opinion” (vorherrschende
Meinungsmacht)” against which the Court explicitly warned. What,
then, explains their failure?

It has already been mentioned that during the 1980s media
policy became increasingly subsumed into locational policy
(Standortpolitik ). The introduction of private commercial broad-
casting quickly gave rise to fierce inter-regional economic rivalries.
At the same time, the federal structure of the German broadcasting
regulation—with no fewer than fifteen regional regulatory authori-
ties—rendered effective regulation very difficult. A national satel-
lite broadcasting service could apply for and receive a license in a
Land where the media ownership rules were suitably lax; its pro-
grams could then be transmitted for direct-to-home reception (by
rooftop satellite receiving dishes), or re-transmitted via the coun-
try’s rapidly expanding cable infrastructure, right across the fed-
eral republic (though terrestrial transmission still needed a license
from each Land concerned).?® Clearly, those Ldnder with liberal
regulation were placed strategically to attract the new media invest-
ment. Many observers have commented on the way regional legisla-
tors, in translating the Constitutional Court’s injunctions on media
pluralism into Land media laws, and the Landesmedienanstalten, in

26 Jd. at 38-39.

27 Id. at 40.

28 This principle of recognition of transmissions lawfully broadcast elsewhere is spelled
out in paragraph 35 of the Inter-Land Treaty. In fact, it not only applies to Germany. The
principle applies across the European Union (“EU”) following the 1989 EU Directive Tele-
vision Without Frontiers. See Ruck, supra note 2, at 229.



1998] RULES FOR PRIVATE BROADCASTING IN GERMANY537

translating the law (both Land media laws and inter-Land treaties)
into regulatory practice, were under intense political pressure to
prioritize the economic interests of their respective Ldnder which
were vigorously competing to attract—or retain—media invest-
ment (i.e. Standortpolitik). A German political scientist Axel Zerdick
neatly summarized the problem: “the objectives of the Land media
laws, orientated less towards media policy than towards Standortpoli-
tik, [had] led to a state of affairs in which too many Landesmedienan-
stalten controlled too few broadcasters who, at the same time,
[were] being courted avidly by the respective Land governments.”?

From a political-science perspective, the weakness of cross-me-
dia ownership regulation— amidst all the stricter formal restric-
tions—could be simply explained. As already noted, the large
press companies had constituted one of the principal lobbies push-
ing for the introduction, and their own participation in, private
broadcasting. Keen on stimulating regional investment, legislators
and regulators in the Ldnder had readily obliged by actively encour-
aging diversification of the press into broadcasting. “This,” Hoff-
mann-Riem has noted, “resulted in intensive, multimedia
integration at the very outset of private broadcasting in Germany,
which has increased ever since.””® The major influence of press
companies in German broadcasting was a “general trend” to which
even those Ldnder that initially sought countermeasures “were
forced to capitulate.”® Moreover, by the time that the inter-Land
treaties could be enacted for nationwide broadcast services, exten-
sive cross-media involvement in commercial broadcasting had al-
ready occurred (e.g., the dominance of press ownership of the
SAT 1 channel). In theory, of course, this did not prevent the for-
mulation of cross-media rules to compel the ex post-facto de-concen-
tration of the mass media. However, with respect to cross-media
ownership, the rules for nationwide commercial broadcast services
in Germany could be judged to have been tailored to market faits
accomplis from the start.

Apart from sins of omission or commission, there were also
serious problems of regulatory design and implementation. A ma-
jor problem with the rules was that they were rendered difficult to
implement effectively by the complex Verflechtung (interlocking
webs of interests), which soon came to characterize the ownership

29 Axel Zerdick, Zwischen Frequenzen und Paragraphen: die Landesmedienanstalten als insti-
tionalisierter Kompromif, 129 BERTELSMANN BRIEFE 60-62 (1993).

30 See HOFFMANN-RIEM, supra note 11, at 136; see also PORTER & HASSELBACH, supra note
12, at 124-26.

31 Jd. at 136,




538 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 16:527

structure of the commercial television sector as influential media
investors acquired multiple holdings in media companies and co-
operated in several broadcasting operations (Anbietergemein-
schaften—see above).®? Moreover, it soon became obvious that
there were even less transparent kinds of linkage and control at
work in the private television sector (e.g., finance, program sup-
ply). Further, control of broadcasting operations could be assured
through intermediaries, front-men, and even family members.*®
To cap it all, the Landesmedienanstalten were not endowed with ade-
quate powers to determine the legal reality behind such complex
relations of control. Notably, they did not have the same rights of
investigation of broadcasters’ internal affairs that the Federal Car-
tel Office enjoyed for ensuring fair competition in German indus-
try at large. Therefore, the regulators of private commercial
broadcasting were largely dependent on the cooperation of the
media companies they were supposed to regulate.>®* The greatest
obstacle to regulatory effectiveness, though, was the “competitive
deregulation of competition policy” (Wettbewerb um die Wettbewerb-
spolitik) that derived from the decentralized regulation of a highly
concentrated national media industry. Evidently, the control of
media concentration needed to be conducted at a higher level
than that of the individual Land authorities in order to prevent
“soft competition policy” from serving as an instrument of regional
Standortpolitik.®>> Yet coordinated, collective action by the
Landesmedienanstalten themselves was marred by difficulties and dis-
putes—occasionally reaching the courts—between regulators who
appeared to have come to view themselves as “advocates of “their”
companies, that is those headquartered within their
jurisdictions.”?®

The symbolic and ineffectual nature of anti-concentration reg-
ulation became quickly manifest in an oligopoly of two giant na-
tional commercial “broadcasting families”: notably, the Springer
(press)/Kirch Group wversus Bertelsmann/Compagnie Lux-
embourgeoise de T’él’édiffusion (CLT).>” Both “broadcasting families”

32 HorrMANN-RIEM, supra note 11, at 137-38.

33 HorsT ROPER & ULRICH PATZOLD, MEDIENKONZENTRATION IN DEUTSCHLAND:
MEDIENVERFLECHTUNGEN UND BRANCHENVERNETZUNGEN 192 (1993).

34 Dieter Dorr, Kontrolle braucht Durchsetzunsbefugnisse, in MEDIA PERSPEKTIVEN 42-47
(1995).

35 Jargen Heinrich, Keine Entwarnung bei Medienkonzentration: ékonomische und publizis-
tische Komzentration im deutschen Fernsehsektor 1993/94, in MEDIA PERSPEKTIVEN 297, 298
(1994).

36 HorrMANN-RIEM, supra note 11, at 137.

37 See Europaisches Medieninstitut, Bericht diber die Entwicklung der Meinungsvielfalt und
der Konzentration tm privatem Rundfunk gemdf § 21, abs. 6 Staatsvertrag tiber den Rundfunk im




1998]RULES FOR PRIVATE BROADCASTING IN GERMANY539

(Senderfamilien) had significant interests in a number of program
services; above all, they each controlled one of the two main
“generalist” private channels (Vollprogramme). Bertelsmann/CLT
controlled RTL and Kirch/Springer controlled SAT 1. Between
them RTL and SAT 1 accounted for the lion’s share of private sec-
tor viewing time and television advertising revenue in Germany.
Bertelsmann is the world’s third largest multimedia concern, with
global interests in printing, book and magazine publishing, the rec-
ord industry, and recently film and broadcasting production. Leo
Kirch is Germany’s leading dealer in program rights,*® and also a
major shareholder (35%) in Springer, which has a large share of
the newspaper market. Leo Kirch’s son, Thomas Kirch, appeared
to have a controlling interest in Germany’s third and only other
major generalist private broadcasting channel, PRO 7.

The PRO 7 case presented a classic illustration of the
problems for effective regulation outlined above. The fifteen
Landesmedienanstalten were divided over whether the channel
should be counted as belonging to Leo Kirch’s broadcasting “fam-
ily.” Thomas Kirch held a 47.5% share in PRO 7 and 3% more
were held by PRO 7’s managing director, formerly a top executive
of Leo Kirch’s. Moreover, it was widely believed that PRO 7 was
dependent on the Kirch group for finance and program supply.
Since Leo Kirch already had a major (direct and indirect) holding
in the major “generalist” channel SAT 1, he should in theory—
under the media ownership rules described above—have been pre-
vented from having a significant interest (i.e., 25% or more) in
another “generalist” channel.*® However, the Schleswig-Holstein
regulatory authority which had licensed PRO 7 declined to accept
that PRO 7 was under the control of Leo Kirch. The
Landesmedienanstalten repeatedly failed to collectively resolve the
issue.*!

vereinten, (Deutschland, in Die LANDESMEDIENASTALTEN (Hsrc), DIE SICHERUNG DER
MEINUNGSVIELFALT; BERICHTE, GUTACHTEN UND VORSCHLAGE ZUR FORTENTWICKLUNG DES
RECHTS DER MEDIENKONZENTRATIONSKONTROLLE vOM HerpsT 1994, at 127-220 (1995). The
European Institute for the Media was commissioned to produce this report on concentra-
tion in the private broadcasting sector for the Association of the private broadcasting regu-
latory authorities (Landesmedienanstalten). It presents detailed information on the then
ownership and control relations.

38 He had started out as a supplier of programming to the public broadcasters.

39 PRO 7 also controlled a subsidiary called Kabelkanal (now Kabel 1).

40 Or in an information-orientated thematic service, e.g., a news channel.

41 Schleswig-Holstein later tightened up its rules, introducing a prohibitive “family
clause.” Meanwhile, however, PRO 7 transformed itself into a publicly quoted company,
partly to avoid the charge that it was part of the Kirch group, and the broadcaster moved to
Berlin. One condition for the award of a Berlin license was that Thomas Kirch reduce his




e m ey

540 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 16:527

The rival media “families” were loosely identified with the two
main political parties.** Bertelsmann, which appears to have a spe-
cial relationship with the SPD, is based in Social-Democratic North
Rhine-Westphalia, as is the principal Bertelsmann/CLT television
operation, RTL. The politically conservative Kirch group is based
in Christian Social Union (CSU) governed Bavaria. These two
Lédnder—Social Democratic NRW and Christian Social (i.e. con-
servative) Bavaria—were key protagonists in the Standortpolitik.*®
The high degree of media concentration in the Federal Republic,
and the regulatory weakness of the Landesmedienanstalten led to se-
rious discussion from 1994 onwards about how Germany’s anti-con-
centration rules might be reformed. Predictably, “the question of
ownership rules in private television has been . . . one of the most
intensely discussed topics in the German media policy debate.”*
Numerous and loud were the calls from many quarters for more
restrictive ownership rules and for more effective regulation. The
unions, churches, regulatory bodies, media experts and academics,
and many SPD party organizations called for action. The CDU/
CSU, too, recognized the need to take action.*

In 1994 the Ldnder regulatory bodies (Landesmedienanstalten)
themselves proposed a re-regulation of media ownership.*® They
suggested that the problem of the debasement of regtilation by in-
ter-Land competition for investment—the Standortpolitik prob-
lem—could be overcome by their closer cooperation (e.g., a
special joint review body for license applications). They also sug-
gested that media ownership should no longer be based on the size
of an interest’s stakeholding, but rather on the audience share con-
trolled by individual media owners. An “audience share model” of
regulation would, it was felt, most likely overcome the thorny prob-
lem of Verflechtung (complex interlocking webs of interest);*” it

holding in PRO 7 below 25%. However, the new media ownership rules of 1996 have
allowed him to increase his holding again, to 60%!

42 See, e.g, Hans Kleinsteuber & Bettina Peters, Media Moguls, in Germany in JEREMY TUN-
STALL & MicHAEL PALMER, MEDIA MocuLs 184-205 (1991).

43 The fact that they are especially large and populous Lander gave them extra weight in
the inter-Land media policy debate.

44 Christa-Maria Ridder, Germany, in MEDIA OWNERSHIP AND CONTROL IN THE AGE OF
CoNvVERGENCE 65 (Int’'l Inst. of Communication ed. 1996).

45 The positions of the various parties and interests, including the relevant media in-
dustry interests, are presented in HERMANN KRESSE, PLURALISMUS, MARKT UND
MEDIENKONZENTRATION: PosITIONEN (1995). The journal Media Perspektiven has also
presented the positions of the main parties to the debate. See also Landesmedienastalten
(Hsrg.), supra note 37, at 127-220.

46 See Liibeck Resolution of Sep. 17,1994, cited in KRESSE, supra note 45, at 162-72. .

47 Verflechtung would be considered redundant when media companies could control
outright as many companies as they wanted up to the audience share limit.




1998] RULES FOR PRIVATE BROADCASTING IN GERMANY541

would be conducive to improved transparency in the ownership
and control relations in the sector. The German regulators sug-
gested that the critical limit for undue ownership concentration
should be set at the point when an interest controlled more than
25% of the television audience market. However, the German me-
dia industry immediately responded by claiming that a 25% limit of
audience share would severely damage German competitiveness
and encourage foreign takeovers of German broadcasting interests.
The Kirch group called for a 35% audience limit.*® Bertelsmann
called for a limit of at least 30%.4° These limits, of course, were
liberal enough not to affect these concerns’ current investments or
even their further expansion into private broadcasting. Indeed,
these large media concerns—which dominated the industry
lobby— saw the “re-regulatory” exercise as an opportunity to carve
out more freedom for their future expansion in the emerging age
of global media operations, digital TV, and the much discussed
“convergence” between telecoms, computing, and broadcasting.?
The pro-liberalization lobby made much of the competitive threat
posed by foreign media interests.” The current rules had, it was
pointed out, already led to the German channel VOX being res-
cued by Rupert Murdoch’s News International (he took a 49.9%
stake in the channel) because current rules ruled out the obvious
German media interests. As seen, the Luxembourg-based broad-
casting multinational CLT was a major player in the German
market.

There followed a fairly protracted process of political tugging
and hauling. At first, the SPD called for stricter regulation along
existing lines to protect pluralism in broadcasting, and was skepti-
cal about the audience-share model. The CDU/CSU, by contrast,
did not see a significant threat to broadcasting pluralism given the
number of channels, both public and private, on offer to the Ger-
man viewer. The CDU/CSU therefore lent its weight broadly to
the industry position. Indeed, the CDU/CSU employed the con-
current issue about how much to raise the household broadcasting
licencefee, the public broadcasters’ principal source of income, as
a lever in the negotiations concerning re-regulating media owner-
ship laws. The license-fee issué¢ presented an opportunity to pres-

48 Kirchgruppe, Die Zukunft gestalten - Perspektiven einer vorwdrtsgerichteten Medienpolitik, in
KRrEssE, supra note 45, at 159,

49 Bertelsmann AG, Die medien-, kommunikations- und technologiepolitische Position des
Hauses Bertelsmann, in KRESSE, supra note 45, at 123.

50 MARTIN STOCK ET AL., MEDIENMARKT UND MEINUNGSMACHT: ZUR NEUREGELUNG DER
KONZENTRATIONSKONTROLLE IN DEUTSCHLAND UND GROBBRITANNIEN 2 (1997).

51 Ridder supra note 44, at 67. See e.g., Bertelsmann AG, supra note 49, at 118.




542 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 16:527

surize the SPD, the “champion” of the public-service broadcasters,
into conceding to a liberal regulatory framework for media owner-
ship.52 However, the SPD position was ambiguous: influential ele-
ments within the SPD were very sensitive to the interests of
Bertelsmann, a concern which—as mentioned—was friendly to the
SPD and which was headquartered and invested heavily in the SPD
heartland of North-Rhine Westphalia, Germany’s most populous
Land. In reality, not much separated the most influential policy
makers; behind the political symbolism, both parties catered to
considerations of regional economic policy (Standortpolitik).

Consequently, after a series of negotiations on policy details,
which was steered by a small number of high-ranking Land politi-
cians and legal experts in the state chancellories of the Ldnder, a
new regulatory framework was agreed upon. It embraced the audi-
ence-share model and abolished the existing media ownership
rules that had sought to prevent the excessive accumulation of
channels and majority shareholdings in broadcasting companies.
Henceforth “generalist” and -other information-relevant channels
could be accumulated and also owned in their entirety by individ-
ual investors, until their combined audience share exceeded the
stipulated limit. The lengthy section of the “Third Inter-Land
Treaty on Broadcasting”?® devoted to the “Safeguarding of Diver-
sity of Opinion” (Sicherung der Meinungsvielfall, Paras. 25-34) pro-
vided a mixture of clear-cut numerical rules and less clear-cut,
general stipulations which would allow for considerable regulatory
flexibility in their implementation.®*

The treaty established a precise threshold of 30% of the total
national television audience, including that of the public-service
broadcasters. Once a concern’s channels had reached this thresh-
old, that concern would be assumed to have acquired “dominant
influence over the expression and formation of opinion” (vorherr-
schende Meinungsmacht), and its further expansion would be

52 Since 1970, decisions on raising the level of the license-fee had been made by the
premiers (Ministerprdsidenten) of the Ldnder. To help them, they had established their own
advisory body called the Commission for Assessing the Financial Requirements of the
broadcasting corporations (Kommission zur Ermittlung des Finanzbedarfs der Rundfunkanstalien
- KEF). This latter body, however, was not really independent of the politicians and the
process of setting the licence fee presented scope for political bargaining. Further scope
for political leverage during the period under review arose from the fact that the Lander
politicians were in the process of negotiating a reform of the license-fee procedure follow-
ing the Federal Constitutional Court’s “Eighth Broadcasting Ruling” of February 1994. See
infra notes 73-76 and accompanying text.

53 See Dritter Staatsvertrag zur Anderung rundfunkrechtlicher Staatsvertrige vom 26.8/
11.9.1996 (Dritter Rundfunkdnderungs-staatsvertrag), reprinted in MEDIA PERSPEKTIVEN, DORU-
MENTATION (1996). The treaty came into force on January 1, 1997,

54 StocCK ET AL., supra note 50, at 2-3.




1998] RULES FOR PRIVATE BROADCASTING IN GERMANY543

blocked. In calculating the audience shares attributable to individ-
ual media interests, only holdings of 25% or more of the capital or
voting shares in broadcasting operations were to be counted.
Once an individual investor went beyond this so-called “insignifi-
cance threshold” (Bagateligrenze), then the audience share of the
broadcasting operation in question would be fully attributed to the
individual investor. Below the “insignificance threshold,” an indi-
vidual investor’s influence was deemed not to be significant and no
audience share whatsoever would be attributed to that investor.
Far less clear-cut was the provision that other, “comparable”
sources of influence (e.g., program supply) would also be taken
into account by the Commission for Determining Media Concen-
tration (Kommission zur Ermittlung der Konzentration im Medienber-
eich—“KEK”), the expert body established to implement the new
audience share rules. The KEK was empowered to investigate ex-
cessive cross-media ownership (through the Landesmedienanstalten)
but “media-relevant related markets” (medienrelevante verwandte
Markte) would be taken into consideration only when a television
concern approached the 30% audience share threshold. What
constituted “approaching” 30% was left to the KEK to decide.
The KEK was a new inter-Land body composed of six experts
in broadcasting and business law, to be appointed by the Ldnder
premiers (and reappointable once). The KEK was the body ulti-
mately responsible for safeguarding pluralism and counteracting
media concentration in the national broadcasting market (i.e., not
local or regional). The KEK examines license applications to the
individual Landesmedienanstalten and has the last say about licensing
decisions in so much as they might affect media concentration. Its
decisions may only be overturned if at least three quarters of the
Landesmedienanstalten agree. The KEK is also charged with the task
of ensuring transparency of ownership and control in the television
sector, in cooperation with the Landesmedienanstalten which are at
last endowed with stronger information rights and powers of inves-
tigation vis-a-vis the media industry. As intended, the establish-
ment of the KEK may well help overcome the problems arising
from the decentralized regulation of national private broadcasting,
in particular the influence of Standortpolitik. However, critics have
pointed out, the mode of selection of the members of the KEK—by
the prime ministers of the Lénder—carries the danger that the KEK
will not be sufficiently independent of the state (staatsfern), a key
principle of German broadcasting regulation. Some have sug-
gested, too, that the body is too “technocratic,” and fails to repre-




544 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 16:527

sent the range of German society (e.g., in the manner of the
Rundfunkrite of the public broadcasters).5®

Another promising innovation is the provision that broadcast-
ers with an audience share of 10% or more should make available
air-time (“windows”) to “independent third parties” (unabhdngige
Dritte), i.e., small broadcasters who are independent of their “host”
major broadcasters and who commission or produce their own win-
dow programs.’® This rule therefore guarantees a measure of “in-
ternal pluralism.” It is based on policy as already practised in SPD
North-Rhine Westphalia (for broadcasters applying for terrestrial
frequencies in this populous Land) and the concept was promoted
enthusiastically by the SPD Ldnder in the negotiations over the new
inter-Land treaty. The 10 per cent threshold for triggering window
requirements had been described by the industry lobby as a “crass
interference in the broadcasting freedom of private broadcast-
ers.”® The large broadcasters worried that such programs might
be “ratings killers.” Nonetheless, it was accepted by the CDU/CSU
as part of the overall compromise package. On the one hand, the
concept has seen the appearance of interesting “window” programs
like Spiegel-TV and Stern-TV, and a range of regional “windows”; on
the other hand, some have questioned the genuine independence
of certain “third party broadcasters.”® While doubts remain about
the practical implementation of the rule, this innovative idea cer-
tainly offers one feasible way of promoting media pluralism within
the oligopolistic broadcasting market that has developed in
Germany.

However, the new media ownership limitations have left the
oligopoly largely untouched; the rules even allowed scope for the
further expansion of firms like KirchGruppe and Bertelsmann in
the broadcasting sector. Moreover, the new rules contain only a
single paragraph specifically referring to digital broadcasting,
which is the technical delivery system of the future. This para-
graph demands “equal, appropriate and non-discriminatory” con-
ditions of access for all TV services to a digital platform (and to the

55 Dieter Dérr, Massnahmen zur Vielfaltssicherung gelungen, in MEDIA PERSPEKTIVEN
(1996).

56 This should amount to a minimum of 260 minutes per week, of which a minimum of
75 minutes should be in prime viewing time. A window producer would have to be in-
dependent of the broadcaster and would be licensed by the relevant Landesmedienanstalt. If
a window producer does not emerge consensually, the broadcaster is allowed to shortlist
three candidates. The Landesmedienanstalt would then choose the one that promises to
contribute the most to diversity.

57 VPRT, Zusammenfassung der VPRT Position zum materiellen Medienkonzentrationsrecht fiir
den privaten Rundfunk, BonN, May 23, 1996.

58 Klaus Ott, Zufall, na klar, SUDDEUTSCHE ZEITUNG, Feb. 4, 1998.




1998] RULES FOR PRIVATE BROADCASTING IN GERMANY545

platform’s electronic program guide). Significantly, the Kirch
group had already launched a 17-channel digital TV service in the
summer of 1996 and, already a dominant player in the German
program rights market, secured a United States billion dollar deal
with five Hollywood studios for the exclusive pay-TV rights to their
output over the next few years. For its part, Bertelsmann has been
able to proceed with the merger, already announced in the spring
of 1996, between its television subsidiary Ufa and the giant Luxem-
bourg-based broadcasting multinational CLT, thereby increasing
its control over the RTL broadcasting “family.” Despite years of
controversy about media concentration and a good deal of formal
re-regulation, the new ownership rules seemed designed to accom-
modate precisely this kind of merger. Moreover, the enduring
weakness of cross-media ownership regulation combined with the
fact that the “insignificance threshold” had been raised from 10%
to 25% in the final stage of the political negotiations, meant that
the mighty Springer press concern’s® direct stakes in the major
“generalist” channel SAT 1 (20%) and the country’s principal
sports TV channel DSF (24.9%) counted for nothing. (This is cer-
tainly different from the 16 percent of audience-share that a 10%
“insignificance threshold” would have meant). Also uncounted
was the fact that Springer had an indirect holding of a further 20%
in SAT 1 through its 40% holding (but significantly not a majority
holding) in another direct SAT 1 investor, the Aktuelles Presse
Fernsehen company.®

The largely symbolic nature of the inter-Land treaty of 1996
could not be clearer. In the words of one respected commentator,
it amounted to a “capitulation on the part of the policy makers to
Germany’s most powerful media concerns Kirch and
Bertelsmann.” Virtually the only concentration that the latest regu-
lation ruled out now was their merger.®’ Not ruled out by the audi-
ence-share model, however, were joint ventures between them.
Thus, in June 1997 Kirch and Bertelsmann announced plans to
embark, together with Deutsche Telekom, on a digital pay-TV joint
venture. “Bertelkirch,” as some commentators now playfully re-
ferred to them, proposed to merge Premiere, the analogue pay-TV

59 In which Kirch had a 35% interest.

60 Horst Roper, Mehr Spiclraum fiir Konzentration und Cross ownership im Mediensektor, ME-
DIA PERSPEKTIVEN 609-20 (1996).

61 See Klaus Ott, Der Triumph des Leo Kirch, SUDDEUTSCHE ZEITUNG, Jan. 4, 1997, at 4.




—— .
- — -

546 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 16:527

channel which they already shared with Kirch’s recently-launched
DF 1 digital pay-TV venture.®?

VI. THEe PusLic SERVICE BROADCASTERS: A PLURALISTIC
COUNTERBALANCE

At first sight, Germany’s “dual” broadcasting system appears to
be very pluralistic. Most German homes now receive multi-channel
television. By the beginning of 1997, two thirds of German homes
(24.9 million) were passed by cable, and 44.6% of homes (16.7 mil-
lion) were actually connected. Moreover, by mid-1997 around
28% of homes in West Germany (7.4 million) and more than 50%
in less-densely cabled East Germany (3.3 million) had satellite tele-
vision receivers.®® Alongside the main “generalist” private commer-
cial broadcasting channels—SAT 1, RTL and PRO 7—these homes
can receive a range of smaller or thematic services: VOX, Deut-
sches Sport Fernsehen (DSF), Kabel 1, Premiere (an analogue pay-
tv service), n-tv (a news channel), RTL 2, Super RTL, and two new
music channels. Cable and satellite also carry a number of foreign
channels as well as all the main German public channels. Further-
more, regional public-service channels are broadcast nationwide by
satellite, and new public-service satellite channels have been intro-
duced in joint ventures with other European public broadcasters
(e.g., the Franco-German cultural channel ARTE). However, as
seen, the ownership of the private television sector is highly
concentrated.

Moreover, the three main private channels—SAT 1, RTL, and
PRO 7—account for around 40% of total viewing, as much as the
public-service channels (with around 20% of viewing being spread
among other channels). Between them, SAT 1, RTL, and PRO 7
account for three quarters of the private sector’s share of the over-
all audience market.®* These three “generalist” channels also ac-
count for 83% of the private television sector’s advertising revenue,
and three quarters of the overall German television advertising
market.®®

Given this degree of concentration in the private sector, the
role of the public-service sector in the dual broadcasting system

62 The Federal Cartel Office, however, has expressed its concern about the joint ven-
ture on competition policy grounds. At the time of writing, the joint venture is subject to
European Commission scrutiny.

63 Detailed data on the German media are published every year in Media Perspektiven.
Basisdaten, and Frankfurt am Main. The 1997 edition is the most recent edition as of the
time of writing.

64 1996 figures, published in MED1A PERSPEKTIVEN 72 (1997).

65 Id. at 11, 20.



1998] RULES FOR PRIVATE BROADCASTING IN GERMANY547

becomes all the more important as a pluralistic counterbalance.
However, recent developments have by no means offered encour-
agement to the public-service broadcasters. Firstly, the commercial
broadcasters have significantly eroded their audience share.
Although audience trends appear to have stabilized at the levels
noted above, there remains the fear that a further fall in viewing
levels would be very damaging for the legitimacy of the television
licensefee. Secondly, the public broadcasters have become much
more dependent upon their license-fee income, as private com-
mercial broadcasting has dramatically damaged their supplemen-
tary advertising revenues. The public broadcasters’ advertising air-
time has remained strictly limited®® and they have no longer been
able to charge monopoly prices for it. By contrast, the private
broadcasters have been allowed very liberal advertising limits.®?
The latter have been able to undercut the public broadcasters’ ad-
vertising rates and still see their advertising revenue increase dra-
matically. Thus, between 1989 and 1996, the total advertising
revenue of the private television sector grew from DM 642.3 mil-
lion to a staggering DM 6.2 billion.®® At the same time, the public
broadcasters have seen an absolute decline in their advertising rev-
enue. In 1985 the ARD and ZDF drew no less than DM 1.4 billion
in advertising revenue from television. By the end of 1996, the fig-
ure had collapsed to DM 648.4 million.®® Thirdly, competition for
program rights has inflated prices particularly for the strategic kind
of programming that attracts mass audiences, notably sports events
and recently released films. Commercial concerns, with very deep
pockets, have been able to out-bid the public broadcasters for
these program rights. Witness Leo Kirch’s recent deals with
Hollywood’s major studios; Kirch has also acquired the rights for
the 2002 and 2006 soccer World Cups! Finally, the public broad-
casters have also faced political attacks. The commercial broadcast-
ing lobby, and some allied politicians, have called for the eventual
abolition of all advertising by the public-service broadcasters. Poli-
ticians as important as Bavaria’s prime minister (Ministerprdsident)
Edmund Stoiber (CSU) and Saxony’s prime minister Kurt
Biedenkopf (CDU) have even suggested that the ARD’s First Chan-

66 They are allowed 20 minutes of advertising per day, except on Sundays.

67 They are allowed to devote up to 20% of their air-time, including Sundays, to
advertising.

68 American billions, i.e., 1,000,000,000.

69 See Id.




548 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 16:527

nel might be closed down to cut costs and rationalize the public-
service sector.”

VII. THE FEDERAL CONSTITUTIONAL COURT RULES AGAIN IN
DEFENSE OF BROADCASTING PLURALISM

In 1994 Germany’s public broadcasters received support from
a familiar quarter: namely, the Federal Constitutional Court. As
long ago as 1984 the Greens (die Griinen) had lodged a complaint
with the Bavarian Administrative Court in Munich against the fi-
nancing of the early cable television pilot-projects from a (very
small) share of the broadcasting license-fee, the “cable penny.””
Ever since, the “cable penny” has been used to finance the private
broadcasting regulatory authorities (the Landesmedienanstalten).
This case was passed all the way up to the Federal Constitutional
Court which used it as an opportunity to take up a much broader
position on the future funding of the public-service broadcasters by
the license-fee.”? In its “Eighth Broadcasting Ruling” of February
22, 1994, the Court stated categorically that the public broadcast-
ers’ role was all the more important in view of the evident short-
comings of the commercial broadcasters. It noted their inadequate
“breadth of content” and “thematic variety.””* The Court reiter-
ated the principle first expressed in its famous 1986 “Fourth TV
Ruling” introducing the dual system—that the constitutional-legal
conditio sine qua non for allowing private commercial broadcasting
was the “continuity and future development” of a strong public
broadcasting sector. Specifically, the Federal Constitutional Court
ruled in favor of establishing a new procedure for setting the li-
cense-fee that would depoliticize the business. The Court ruled
that the advisory Commission for Assessing the Financial Require-
ments of the Broadcasters (the KEF), which had been effectively an

70 See Thesen zur Strukturreform. des dffentlich-rechtlichen Rundfunks, reprinted in MEDIA PEr-
SPEKTIVEN 104-08 (1995) (originaily published by the state chancellories of Bavaria and
Saxony). In their view, the public broadcasters provided more “by far” than their constitu-
tional-legal remit to provide a “basic comprehensive service” (Grundversorgung) required.
The ARD, they argued, had evolved from being an association serving the Ldnder broad-
casters collectively into a large, excessively staffed and resourced concern.

71 The complainants argued that the “cable penny” was illegitimate on the grounds that
99% of license-fee payers would receive no service for the amount they paid. They further
argued that the cable penny was a special tax that would primarily benefit private commer-
cial interests.

72 This was quite characteristic of the Federal Constitutional Court. In several of its TV
rulings the Court had used very specific and narrow issues to make farreaching pro-
nouncements on the broadcasting system.

73 BVerfGE 90 (1994), 60, 8 Rundfunkentscheidung (Rundfunkgebiihren), reprinted in
MEDIA PERSPEKTIVEN DOKUMENTATION (1994).

74 Id. at 40-41.



1998] RULES FOR PRIVATE BROADCASTING IN GERMANY549

instrument of the Ldnder politicians, should in the future be estab-
lished legally as a body that is genuinely independent of the politi-
cians and broadcasters. The broadcasters, though, should be
involved in the process; their own calculation of what is required
financially to allow them to fulfill their constitutional-legal remit
would be the central focus of the committee’s future deliberations.
Subsequently, the “Third Inter-Land Treaty on Broadcasting” of
1996, along with providing the new media ownership rules, imple-
mented this latest ruling in detail.”®

The most recent ruling of the Federal Constitutional Court
came in January 1997. Again, this ruling originated in a very spe-
cific case, dating back several years, that had been passed up
through the various levels of the German legal system. Following
the award by the Bavarian media regulators of a broadcasting li-
cense to the DSF sports channel in 1992, the Berlin regulatory au-
thority complained to the Bavarian Administrative Court. The
license had been awarded despite the reservations of several of the
Ldnder regulatory authorities, based on the suspicion that the chan-
nel was under the effective control of Leo Kirch and that this
amounted therefore to a breach of the then operative media own-
ership laws.”® When the Bavarian Administrative Court granted an
injunction suspending DSF’s license pending further legal deliber-
ation, the Bavarian regulatory authority appealed to the Bavarian
Constitutional Court on the grounds that its “broadcasting free-
dom” was being infringed by the license suspension while the main
case was still under review at the Bavarian (and Iater Federal) Ad-
ministrative Court.”” When the suspension was overturned, the
Berlin regulatory authority appealed directly to the Federal Consti-
tutional Court to have it re-instated. However, in its 1997 Ruling
the Federal Constitutional Court ruled against the Berlin authority
on the formal procedural grounds that it had not first directed this
appeal for reinstatement of the injunction to the Federal Adminis-
trative Court where the main case was still sub judice. Characteristi-
cally, though, the Federal Constitutional Court used the
opportunity to re-state some constitutional-legal first principles
concerning media concentration which the Federal Administrative

75 Dritter Rundfunkdnderungsstaatsvertrag, Artikel 5.

76 At the time, Kirch had a minority 24.5 per cent share in DSF. Springer, in which
Kirch had a 35 per cent share, had a 24.9% share in DSF. Silvio Berlusconi’s Rete Invest
had a 33.5% share in the channel. Kirch was a business partner of Berlusconi’s in Italian
and Spanish pay-TV.

77 According to Bavarian media law, the Bavarian regulatory authority was actually the
“broadcaster” of private television services in Bavaria in a manner analogous to the former
British Independent Broadcasting Authority.




550 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 16:527

Court should take into account in making its ruling on the central
case. Thus, the Federal Constitutional Court restated the impor-
tance of preventing the formation of any dominant influence over
the expression of opinion (vorherrschende Meinungsmacht). The
Court emphasized the preventative aspect, since media concentra-
tion was especially difficult, if not impossible, to rectify in the me-
dia industry. Significantly, the Federal Constitutional Court
denied that regulation was rendered redundant in the age of multi-
channel broadcasting. The ever closer integration of the different
parts of the media industry, both horizontally and vertically, posed
the threat that dominance in one part might be used to gain influ-
ence in other parts as well. Once again, the Court had made a
principled statement about the danger of media concentration.

However, it was unclear how general principles would trans-
late into detailed regulatory practice. The Federal Administrative
Court did rule, in March of 1997, that the Bavarian media author-
ity had insufficiently determined the real control relations within
DSF, and therefore it did revoke DSF’s license. However, by this
time the “media ownership model” of concentration control in the
broadcasting industry had been reformed to the “audience share
model,” which rendered this ruling completely irrelevant. As seen,
the 1996 Inter<Land Treaty that had already taken effect on January
1, 1997 removed all previous ownership restrictions, provided that
the audience share of a broadcasting company did not exceed 30%
of total audience share. Therefore, the channel received a provi-
sional license to continue to broadcast from the Bavarian regula-
tory authority for private broadcasting. In fact, DSF is now set to
become jointly (50:50) owned by Kirch and Bertelsmann subsidiary
Ufa-CLT within the auspices of their new digital TV joint venture.
Whether this degree of concentration will be acceptable depends
on the decision of the newly-established KEK, and ultimately the
European Commission.

VIII. ConcLusioN AND QUTLOOK

In German media law it is axiomatic that broadcasters fulfil a
key democratic role: they exercise a potentially powerful influence
on the process of democratic opinion formation. It has always
been deemed crucial, therefore, that public policy be geared to-
wards guaranteeing a plurality of media sources and a diversity of
opinions in media output. Indeed, in post-war Germany pluralism
in broadcasting has been a fundamental injunction of no lesser au-
thority than the Federal Constitutional Court. Accordingly, the in-



1998] RULES FOR PRIVATE BROADCASTING IN GERMANY551

troduction of the new media and the expansion of commercial
broadcasting has occasioned a considerable amount of formal re-
regulation including various safeguards for “diversity of opinion”
(Meinungsvielfalt) and media ownership rules designed to forestall
the development of “dominant influence over the expression and
formation of opinion” (vorherrschende Meinungsmacht).

However, with regard to media ownership rules, this formal re-
regulation has appeared to amount to little more than “symbolic
politics” (as conceptualized by Murray Edelman). The principal
determinant of media policy in the late 1980s and 1990s has been
the policy makers’ perceptions of what is in the economic interest
of their jurisdictions (Standortpolitik). The private broadcasting sec-
tor has been characterized by a high degree of media concentra-
tion (by any measure, whether ownership, audience share, or
advertising revenue). It is certainly the case that the latest media
ownership rules contain some important innovations and correc-
tions for the failings of the old ones. The “windows” for independ-
ent third parties (unabhdngige Dritte, i.e., small window broadcasters
independent of their “host” major broadcaster) provide a construc-
tive means of safeguarding pluralism in an oligopolized market.
The extension to the Landesmedienanstalten of information and in-
vestigation rights equivalent to those of the Federal Cartel Office is
an unqualified—and long overdue—improvement. Even if the in-
dividual Landesmedienanstalten have lost much of their independent
authority to the KEK, these new powers should make them, to-
gether with the KEK, more effective regulators. The establishment
of the KEK itself should help counteract the problems arising from
the decentralized regulation of a national industry, notably
Standortpolitik (regional competition to attract or retain media in-
vestment). Nonetheless, the fact remains that the audience share
model legitimizes the status quo—namely, the highly oligopolistic
structure of the German private broadcasting industry—and even
allows for the further expansion of the key players.

There remain dissenting voices. Academic media experts have
carefully analyzed the weaknesses of the new rules.” Journalists in
certain newspapers (e.g., the “alternative” ftageszeitung and the lib-
eral Siddeutsche Zeitung) have drawn attention to the inadequacy of
the rules. Germany’s media union IG Medien censured the new
rules for “kow-towing” to the media industry and being unlikely to

78 See generally STOCK ET AL., supra note 50 (providing a comprehensive critique of the
new rules).




552 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 16:527

effectively counteract media concentration.” Similarly, Germany’s
Green party condemned all the mainstream parties (i.e., SPD,
CDU/CSU, and the small liberal FDP) for their “conniving with”
(Kungelet) Kirch and Bertelsmann; the SPD’s “genuflection”
(Kniefall) before the media concerns attracted their particular
scorn.®® There was a degree of disquiet among the SPD grassroots
as well. However, these forces were—and still are— marginal to
the regulatory policy process which was, as seen, effectively a nego-
tiation between the SPD and the CDU/CSU Ldnder governments.
Once the SPD pragmatists, motivated by regional Standortpolitik,
gained the upper hand within the party, the SPD Ldnder accepted
the CDU/CSU’s “package deal” that effectively acknowledged the
need for the future development of the public broadcasters in re-
turn for more liberal media ownership rules. Although there may
exist a significant critical constituency in the wider media policy
community, there remains little prospect of an effective political
coalition for a future tightening up of the rules.

In the future, therefore, the role of the public-service broad-
casters will be more vital than ever, as a counterbalance to the ac-
cumulated media power of Germany’s large private broadcasting
concerns. In Germany, this special role of the public broadcasters
has repeatedly been underlined by the Federal Constitutional
Court. However, the public broadcasters in Germany—as else-
where in Western Europe—face a very severe challenge; the very
legitimacy of the license fee may be jeopardized by possible future
developments in the media marketplace (e.g., a fragmentation of
TV audiences, a serious decline in their audience share). The big
question for the coming decade is whether the German public
broadcasters’ constitutional-legal guarantee of their continuity and
further development is enough to sustain them against market
forces. They are functioning in a political arena where economic
interests appear to be overriding social and cultural goals of media
policy.

As for concentration in the private broadcasting sector, the
legal process so far has proved to be too slow and unwieldy to cope
with market faits accomplis. In the past, the Federal Constitutional
Court has played almost a pro-active role (strictly speaking, of
course, it always has to react to appeals brought to it by other ac-
tors) in broadcasting policy, defining the parameters of regulation

79 1G Medien, Konzentrationsregelung ist Kotau vor Konzernen, Presseinformation der IG
Medien, STUTTGART, Mar. 11, 1996.

80 Bundnis 90/Die Grinen, Kniefall vor den Medienkonzernen, PRESSEDIENST, June 11,
1996.



1998] RULES FOR PRIVATE BROADCASTING IN GERMANY553

at key stages in the development of the broadcasting system. For
example, the Court ruled on matters such as whether the central
government might control a television channel (the First Broad-
casting Ruling), the constitutionality of private television (the
Third Broadcasting Ruling) and the balance between private and
public broadcasting (several rulings since 1986). As far as media
concentration is concerned, in its Fourth Broadcasting Ruling
(1986) the Court warned about the dangers and called upon the
policy makers to prevent “dominant influence over the expression
and formation of opinion” (vorherrschende Meinungsmacht). How-
ever, critics point out that the Court has failed to seize the one
obvious opportunity since then to translate principle into practice:
namely, the DSF case.®! In defense of the Court, its ability to inter-
vene in DSF was constrained by the legal process itself which actu-
ally commenced in the administrative courts and therefore had to
follow the formal “ladder” of appeals; in any event, the Court was
bound to point out that other legal means had not been ex-
hausted. The real problem, though, is that by the final DSF ver-
dict, both the media market’s evolution and the re-regulation of
media concentration control had rendered the verdict obsolete.
Therefore, all that remains is yet another Constitutional Court rul-
ing reiterating the principle of media pluralism and pointing out
that this principle will not be rendered obsolete by new technologi-
cal developments.

The European Union may be the ultimate obstacle to the Ger-
man media concerns’ ambitions. The European Commission has a
track record of already having thwarted one digital pay-TV joint
venture between Bertelsmann and the Kirch group together with
Deutsche Telekom. In 1994, Brussels blocked the establishment of
the Multimedia Service Gesellschaft (“MSG”) on competition pol-
icy grounds. The joint venture, it was argued, would have very
likely created, or reinforced, a dominant position in three separate
markets: namely, Bertelsmann and Kirch in the market for pay-TV
services (they already jointly-control Germany’s only pay-TV chan-
nel); MSG in the market for the technical services associated with
digital pay-TV (i.e., “gateway systems” for conditional access and
subscriber management, electronic program guides, etc.); and
Deutsche Telekom in the market for cable network services (DT
had a quasi-monopoly of cable systems).3? Currently, the Euro-

81 Klaus Ott, DSF wird weitersenden, SUDDEUTSCHE ZEITUNG, Mar. 21, 1997,
82 Emma Tucker, Brussels Closes Off A Multimedia Gateway, FIN. Times, Nov. 10; 1994, at
3.




554 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 16:527

pean Commission is examining the Kirch group’s and
Bertelsmann’s latest plans to embark on yet another joint venture
to launch a digital TV platform, again in association with Deutsche
Telekom, in what looks like an “MSG Mark Two.” While EU com-
petition commissioner Karel van Miert conducts his investigations
into the latest proposed joint venture, the development of digital
pay-IV in Germany remains temporarily halted. This state of af-
fairs has drawn the German federal government into the affair,
since German national economic interests are plainly at stake. The
German media industry’s complaint is that while “Europe” is block-
ing German companies, American companies are free to expand in
digital TV, the delivery system of the future. Chancellor Helmut
Kohl himself is reported to have lobbied the Commission in sup-
port of the Bertelsmann/Kirch joint venture and made clear to
Commission President Jacques Santer his belief that Germany’s
media ownership rules suffice to protect media pluralism.®?

In the multi-channel future, it has been suggested that the
most appropriate kind of regulation for television will be general
economic regulation; pluralism will be adequately safeguarded by
competition policy. However, when top Bertelsmann executive
Mark Wéssner dared to moot such ideas in Germany, at the annual
Munich media conference in 1996, he met with fierce opposition.
In Germany, he was emphatically reminded, media regulation fell
under the cultural sovereignty of the Ldnder. It could never be al-
lowed to become a federal or EU competence. However, the theme
has not died away.®* It is clear that the economic stakes involved
in media policy are high and, with the costs and risks of investment
in digital TV, they are becoming higher all the time, not least for
the German Ldnder North-Rhine Westphalia and Bavaria, respec-
tively the host states of Germany’s leading media concerns
Bertelsmann and KirchGruppe. As this article has argued, the suc-
cessive regulatory frameworks for limiting media concentration,
produced by the Ldnder, have not been notably effective thus far. A
factor contributing to this ineffectiveness has been the economic
ambitions in the media field of the Lédnder (Standortpolitik). It is, of
course, too early to judge the efficacy in safeguarding pluralism of
the latest rules provided by the 1996 inter-Land treaty (which came

88 See Klaus Ott, Kokl fiir Kirch und Vaterland; Wie sich der Kanzler fiir die digitale Fernseh-
Allianz einselzt, SUDDEUTSCHE ZEITUNG, Jan. 6, 1998; see also Klaus Ott, Freund Kohl in geheimer
Mission, Siddeutsche Zeitung, Dec. 17, 1997; Martin Walker, Brussels Risks War with Kohl,
Tue GuarpiaN, Feb. 2, 1998, at 12 .

84 Klaus Ott, Lander sind, schlechte Medienwdchter: die Kontrolle des Kommerz-Fernsehens wére
in Bonn und Briissel besser aufgehoben, SUDDEUTSCHE ZEITUNG, Oct. 15, 1997.




1998] RULES FOR PRIVATE BROADCASTING IN GERMANY555

into force on January 1, 1997), yet it is clear that they allow for the
continuance of a concentrated industry structure. Therefore, it is
entirely legitimate to suggest that competition policy—at the na-

tional and EU level—should play a greater role in broadcasting ]
regulation in the future.** However, since broadcasting is also '”
about democracy—and in Germany this understanding is particu-

larly strong—regulation has to be about more than merely eco-

nomic regulation. o I

85 Id.




