el
il
pll
i

|
;

)
i
iy

x T

]

794 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 13:781

feel that ultimately, the impetus for responsible journalism must
come from individual journalists themselves.*? In the current Rus-
sian atmosphere, however, one often hears not only right-wing na-
tonalists, but die-hard liberals come to the paradoxical conclusion
that only government control can guarantee the freedom and hon-
esty of the press. If momentary passions prevail, they may get their
way. “And whenever you've got a center that has influence on the
press,” remarked- Alexei Simonov, head of the Glasnost Defense
Fund, “we have not left the USSR far behind.”?

“We run a news program. We need events and facts, not rumors. If we have an event, we
will cover ir.” Keselev Interview, supra note 36,

When Gusinsky’s bodyguards were attacked in December 1994 by members of Yelusin’s
special guard, the political purpose of the attack was generally seen as two-fold: a warning
to Gusinsky, because of NTV's daring coverage, and a warning to Luzhkov, who was be-
lieved to have. presidential ambitions. '

42 The twentyseven journalists who founded the Moscow Journalists’ Charter last year,
for instance, all signed a declaration of journalistic. ethics. The Moscow Charter has re-
ceived seed funds from George Soros to implement a program of practical money to jour-
pahsts: the members themselves receive no aid, but have established a program that
includes buying bullet-proof vests for journalists working in “hot spots™; purchasing sub-
scriptions to Reuter’s or Interfax news agency and the TASS data bank for provincial pa-
pers that cannot afford it; financial aid to journalists injured in the line of duty; and,
eventually—they hope, an independent analysis of the accuracy of Moscow’s polling insti-
tutes. The Charter is also fund-raising for these programs among Moscow businessmen

13 Simonov Interview, supra note 37. '

LAW, FORCE, AND THE RUSSIAN MEDIA

MonroE E. PrRICE*

I. The Russian Mass Media Law of 1991 .................. 798
II. From Lawto Force .........oooiiiiiiiiiiiiininns, 806
II1. Strengthening of the Rule of Law ................. ... 811
IV. The Future Role of the State ..................ooiient. 818
Appendix......... .ol e e, 821
A. What We Learn About Advertising................. 822

B. Corruption and Advertising................o. ... 823

C. Statement of the Union of Journalists of Russia ... 826

D. Response of President Yeltsin ...................... 827

E. Interview with Aleksei Simonov ................... . 829

F. The View of Yeltsin’s Critics ............coocviant . 832

G. The Duma Seeks to Impose its Legislative Will .... 835

H. Antagonism of Igor Yakovenko .................... 837

I. The Hostility of Sergei Kalashnikov................ 838

J. Response of ORT ..., 840

K. The New ORT Team Puts On A Brave Face ....... 842

L. Yeltsin and Chernomyrdin Define Role of ORT ... 845

Looking at the development of mass media law in post-Soviet
Russia is like examining the wrists of a recently freed prisoner
where the marks of the chains are still present.! The very claims
for freedom and the guarantees of change bespeak past injustices
and old allocations of power. In the short period that has
transpired, issues of law in the defining of communication have
already had a dramatic cycle: the rule of law has been followed by
the assertion of military force and bloodshed, and force, in its turn,
has been followed again by a clumsy reaffirmation of law.
Television has been an arena for bitter struggle, political and
armed. In this context, the evolution of rules for the organization
and governance of the press has reflected changes in political and
economic powers inn a society seeking definition and stability. The
forms of a media law—its words, its constructions, its
hermeneutics—cannot be understood without its embedded

* Professor of Law and Director, Howard M. Squadron Program in Law, Media & Soci-
ety, Benjamin N. Cardozo School' of Law.

! For a history of mass media in the Soviet Union, sce Brian McNar, GLasNOST,
PERESTROIKA AND THE Sovier Mepia (1991); Jonn Murray, THE Russian PRrEss FROM
BREZHNEV TO YELTSIN: BEHIND THE PapEr CURTAIN (1994); ELLEN Mickiewicz, Seurt
S16NALS—TELEVISION aND PoLrTics N THE SovieT Unton (1988).

795

-




796 .CARDOZO ARTS ‘& ENTERTAINMENT [Vol. 13:795
context. Like other laws, those concerning broadcasting can be
studied like shards from an archeological site, as clues to the
nature of their social and political origins.

In conducting this inquiry, the problem  of defining
independence is approached from different vantage points. The
formal language of statutes and judicial decisions cannot be
understood without some insight into the historic origin of words
and concepts. These transition states have a specific legacy in
which a complex terminology and elaborate doctrine have had
extraordinary sway, some familiarity with that legacy is necessary to
understand the transfer of mind to a new set of jurisprudential
expectations, In addition, the turbulent aspect of inventing
independence is a human function as well as a legal one; some
insight into the aspirations, motivations, and capacities of those
who have been pioneers of independence is essential. All media
transitions build not only on the innovators, but on those who were
previously in control, the existing pool of journalists, and the
existing journalistic tradition. An important aspect of these
processes of law reform is the effort by Western entities—
governments, foundations, private entrepreneurs—to expend
passion, treasure, and talent to further the concept of
independence. It will be useful, in understanding the evolution of
media law in the transition states, to have a greater grasp of the
objectives and efforts of these doctors of free speech.

In the Republics of the former Soviet Union, declarations of
media independence proliferate at the same moment as the states
themselves grope for a definition of their own power in a radically
different world. Just before the break-up of the Soviet Union,
Moscow’s Second Channel, representing the fierce identity of
Russia, announced independence from its parent, Gosteleradio,
but became immediately dependent on the Russian Federation. In
the summer of 1992 a group of Russian businessmen, led by
Eduard Sagalaev, announced a joint venture with Turner
Broadcasting System (of CNN fame) to create the first private
sector, independent television station in Russia. That same year,
Boris Yeltsin, President of Russia, appeared on television with a
group of editors to reaffirm his commitment to the freedom of the
press, and, in particular, the “independence” of Jzvestia from the
state; but the paper remained dependent on the state for
newsprint and access to printing facilities. Pravda declared
independence from the Communist Party, but a year later was
suspended by the government for its advocation of the violent
overthrow of the constitutional order. Debates between President

1995] LAW, FORCE, AND RUSSIAN MEDIA 797

Yeltsin and Parliament, before its 1993 dissolution, were most
vituperative over which institution most supported press
independence. A strong .commercial entrant, NTV, backed by a
banking group which sought widespread media influence,
declared itself, in 1993, the first truly independent entity with
extensive news.programming. In January 1994, newspapers, as a
group, threatened a strike to maintain-their independence; but, in
their demands for continued subsidies and other protections, the
need for old relationships was clear. Despite abundant
declarations, the .sense persisted that the elixir that produced
autonomy had not yet been discovered.

These varying formulations of independence are indicators
that absolute independence—coupled with financial security—is
usually chimerical. Most journalists, though independent of the
state, are dependent on a publisher or an editor. Most publishers
and editors are dependent on advertisers, banks, or other funding
sources. Perhaps only the wilfully poor or boisterously successful
are persistently independent. Robert Karl Manoff has addressed
these definitional aspects of independence, challenging common
formulations. The media in the former Soviet Union, he has
written, can achieve a certain measure of political independence,
but at the cost of increased dependency on non-state institutions.
“To put the matter simply, one needs to weigh carefully the
consequences of trading dependence on government, party,
administration, and the state for dependency on captains of
industry and individual commercial enterprises.”® For Manoff, the
“independence” of the media, even in long-standing Western
democracies, is not absolute. Everywhere, including in established,
functioning democracies, the relationship among the media,
politicians, and government is an ambiguous one. Governments
control and allocate the broadcast spectrum; they grant and'
rescind préferred postal rates for printed matter; they pass and
enforce official secrets acts, alien and sedition acts, and national
security legislation.®

At its simplest, the essence of independence is independence
from something or someone. In the American vocabulary,
independence means immunity from government, particularly
from government-sponsored inculcation of national identity. A
report of the Commission on Radic and Television Policy, an

2 Robert K. Manoff, Independence and Mass Media in Transition (1994)
(unpublished paper, Conference on Mass Media in Transition, American University}.

3 Id




798 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 13:795

unusual consortium headed by former President Jimmy Carter and
concerned with the development of broadcasting policy in the
former Soviet Union, sought to establish goals and define
conditions for broadcasting autonomy.! These goals included
ferreting out truth- “without fear or favor;” empowering ordinary
members of the public in the democratic process; gaining
credibility so as to minimize citizen alienation and encourage
participation in democratic processes; controlling abuses of power
by government through exposing misdeeds and establishing a
countervailing center of power; providing a forum for ordinary
people effectively to press their interests upon and command
resources from powerful institutions including government; and
providing access to means of self-expression.

Definitions like those of the Carter Commission center on
freedom from accountability to government, freedom to maximize
economic profits, and freedom for broadcasters to pursue any
goals they choose, disciplined only by the pressures and incentives
of a competitive free economic market. While this approach is
laudable, like so much that vaunts independence and autonomy, it
has a built-in weakness: there is too little evident relationship
between the goals articulated for society and the specific immunity
demanded from societal regulation. The prophets of
independence and supporters of free television assume that the
societal goals of discourse and individual empowerment will be
realized through the growth of independent broadcasters. It is
hardly clear, yet, whether these assumptions are realizable,

I. Tue Russiany Mass Mepia Law oF 1991

The Russian Mass Media Law, signed by President Yeltsin just
two days after the formal dissolution of the Soviet Union in Decem-
ber 1991, was practically the first effort throughout all of the tran-
sition societies to enact a modern framework for communications
policy. Drafted by journalists and academics in a time of dramatic
change, the law is an awkward version of an ideal, a sometimes
apolitical formulation of the proper relationship between the me-
dia and the state. The Russian Mass Media Law is not a statute that

4 See generally AsPEN INSTITUTE COMMISSION ON RaDIO anD TELEVISION Povicy, RePORT
OF THE WORKIN_G Grour ON BROADCASTER AUTONOMY AND THE STATE (1994). This report
was prepared in connection with the Aspen Institute’s Communications and Society
Program., '

5 For full text of this legislation, see Russian Federation Law on Mass Media (1991),

m{:ted in 11 Carpozo ARTS & ENT. LJ. 625 (1993) [hereinafter Russian Mass Media

il

1995] LAW, FORCE, AND RUSSIAN MEDIA 799

begins with language glorifying the state, or in which the state is
even the central actor. The idea of the statute is to involve the state
as little as possible, to move toward autonomous information prov=
iders that-have rights against the state, rather than the other way
around. As an embodiment of Western traditions of indepen-
dence, the statute might bean emblem of democratization—an
ingredient, like a new flag of a new national identity—rather than
the means to implement or require aspects of loyalty.

Censorship provisions have such significance and scope that
their treatment deserves closer attention as an example of how law
is deployed as an engine of reform and, simultaneously, as a badge
of power. The opening chapter of the 1991 Russian Mass Media
Law is a basic guarantee of freedom from censorship for “instru-
ments of mass information.” There, and in the media laws of each
transition state; an explicit prohibition of censorship has been im-
portant to proclaim.® But the obligatory post-Soviet declaration is.
accompanied by another form of law, namely what is specifically
excluded from the sweep of anti-censorial zeal, Article 4 of the
Russian Mass Media Law lists the permissible content prohibitions,
and by doing so defines the proper zone of national concern with
the shaping of public consciousness. Instruments of mass informa-
tion,’” for example, are prohibited from calling for a change in the
existing constitutional order by force; from arousing religious ani-
mosities; from fomenting social, class, or national intolerance; or
from proliferating war propaganda. These exceptions, these nodes
of sensitivity, recall areas of exclusion in article 10(2) of the Euro-

ean Convention for the Protection of Human Rights and Funda-
mental Freedoms and articles 19(3) and 20 of the International
Covenant on Civil and Political Rights.®

In the turbulent posbSoviet environment, however, the exces-
sive dependence on the words of law are expressive, also, of the
overriding concerns of an insecure officialdom. The law’s prohibi-
tion against a call for revolution in the existing constitutional struc-
ture tells of remembered wounds and an institutional aspiration

6 Article 3 of the Russian Mass Media Law identifies “censorship” as (1)
pre-publication review of news media reports by state or other public agencies, and (2) the
imposition of prior restraints on dissemination of news reports. See Russian Mass Media
Law, supranote 5, art. 3, In addition, the Law, perhaps revealing fears from the past, secks
in article 25 to guarantee in some detail the freedom to disuribute mass media products.
Specifically, article 25 enjoins the government, unions, and citizens from harming the pro-
cess of disseminating information. Se id. art. 25.

7 “[M]ass information is understood to be printed, audio, audiovisual and other re-
ports and materials intended for an unlimited audience . ..."” Id. art. 2.

8 The text of these documents can be found in RicHARD B. LiLLIcH, INTERNATIONAL

HumaN RicHTS DocUMENTARY SurpLEMENT (1991).




800  CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT  [Vol. 13:795
for stability, the preservation of basic elements of the status quo,
for a political debate that has important bounds. The state has a
duty to defend against the promulgation of messages that could:be
destructive to the process of openness.. A prohibition against
arousing religious' animosities revealed the sensitivities that, in
1991, were already evident and affirmed a new role for the state as
fost-ering, - not suppressing.. religious organizations. Sanctions
against speech fomenting social, class, or national intolerance de-
noted an important role for the state in ameliorating the harsh
schisms and ancient hatreds among ethnic groups. Finally, a statu-
tory prohibition against “war propaganda” could be understood as
a footnote to past dogma that a private, capitalist press, the press of
the future, could use to stir the people into unwarranted
aggression.

The Russian Mass Media Law demonstrates, in article 3, an
effort to alleviate the onerous fequirements of pre-publicatiori re-
gistration and discretionary approval of instruments of mass infor-
mation. The drafters kneéw too well how power could influence the
question of who should be registered and who should not. Such-
measures historically invited substantive intervention from the
state. Here, too, there is faith in words. The Russian Mass Media
Law contains registration requirements,® but seeks to make the
scheme less intimidating by limiting the discretion of the registra-
tion authority.'® It also provides the skeletal framework—antici-
pating a supplement that has long been in gestation—for the
issuance, regulation, and annulment of television and radio broad-
cast licenses.™

Limitations that seem automatic, not requiring the-exercise of
dangerous discretion, are built into the design of the law. Because
article 7 places limits ori who can be the founder of an instrument
of mass information, authorities can refuse registration under arti-
cle 13 if the ownership or structure is improper. Article 7 denies
foreign citizens and persons without citizenship who do not live
continuously within the boundaries of the Russian Federation from
establishing a mass media outlet. Registration is a tool for enforc-
ing this rule. Much more troublesome is the power under article
13(3) to deny an applicant’s registration when the registering au-
thority claims to know in advance that the contént of a new publi-
cation, would violate the law (for example, that it would foment

9 See Russian Mass Media Law, supra note 5, arts. 8-15.
10 S id. are 18
11 See id. arts. 31-32.

1995] LAW, FORCE, AND RUSSIAN MEDIA 801

class or national intolerance). Even factors that once seemed clear
can become fuzzy, and the power to register can easily be abused.
As media-ownership becomes more complicated, as relationships
with foreign broadcasting entities and press investors become more
common, the simple structure that looked adequate in 1991 begins
to flounder.

National power to register—to legitimate—implies a power-to
deregister, to close, to delegitimate. The relationship betwc?en a
publication'? and the state, and the capacity of the 'state to influ-
ence content (often not so subtly), are functions of this harshest of
sanctions: the power of the government, already, as we shall see,
exercised in the post-Soviet era, actually to close a newspaper. Law,
in this sense, limits, but it also empowers and legitimates state activ-
ity. One could conceive of a statutory scheme that had no power to
close an instrument.of mass information, relying, if necessary, on
the ordinary authority of the state to punish individuals for crimi-
nal acts, or to collect taxes, or to impose damages for injuries in-
flicted.’®* In this respect, the Russian Mass Media Law has the
beguiling appearance of liberalization, but also the more than im-
plicit threat that the government can step in when somethlng. is
deemed dreadfully wrong.. Under article 16, a section too-often in-
voked in the years since 1991, the Ministry of Press and Informa-
tion, later succeeded by the Committee on the Press, could and did
force closure of a publication, if, in the view of officialdom, it per-
sisted in violating statutory prohibitions, such as promoting con-
flict. The requirement that there be a prior court order was only
sometimes respected.

Restrictions concerning ownership of the media provide an-
other set of insights into how law incorporates or limits dreams and
establishes visions of identity. In the 1991 Russian Mass Media
Law, ownership restrictions, especially in a context where the insti-
tutions of official power had an earlier monopoly, are an index to
the dedication to pluralism, to assumptions about the future role
of the state in shaping national identity, and to the pace of change.
The Russian Mass Media Law, as in all transitions, was to determine
whether the government, directly or indirectly, would be able to

12 “[A] periodical press publication is understood to be a newspaper, journal, almanac,
bulletin or other publication which has a permanent name, a current number and which is
issued no less than once a year . ..."” Id art. 2. ) .

13 Se id. arts. 48-46 (public remedies); art. 60 (possible additional private remedies).
Article 15 renders registrations possibly “invalid” if, among other reasons, the registration
was obtained deceptively, art. 15(1), or if the instrument of mass information has not been
published for a year, art. 15(2), or if the editorial charter has not been accepted, art. 15(3).
See id. art. 15.




I

802 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 13:795
establish and operate a substantial subset of instruments of mass
information. The statutory approach was, therefore, an important
determinant of the nature of the state and its potential for shaping
public opinion and fostering loyalties.'*

The 1991 -law permitted, in article 7, any “state organ” to
found a mass media outlet.'® This provision signifies continuity
with the environment of the past, a situation in which great powers
in the society—the Communist Party, ministries, trade unions,
even Parliament—could be founders of newspapers or broadcast-
ing entities, a legacy of the principles that reached far back in So-
viet history. The shift from- public to private, one of the most
difficult aspects of any transition, was shaped by this provision.
State broadcasters and print media form a crucial element in Rus-
sia’s mixed system of state and private mass media outlets,'® and
state-owned mass media became hotly-contested focal points of
conflict between the executive and legislative branches—a conflict
that erupted in October, 1993. In the fall of 1994, the State Duma
had approved a draft law, “On Amendments and Additions to the
Existing Law on Mass Media,” which would prevent federal and re-
gional bodies of power from being founders of mass media except
for those which published only official documents. The question
of severely curtailing the power of state organs to participate ac-
tively in the direction of the media as founders or publishers re-
mained a matter of much debate,

The Russian Mass Media Law, like many of the first generation:

of media laws throughout the region, is a time-bounded monu-
ment to the experience of new freedoms and the traumas of trans-
formation. Transition laws, as a group, are idealistic in construct
and artifacts of a new order still being born. But in their idealism,

many of these early laws, including the 1991 Russian law, did not.

adequately address what should occur to the previously all-power-
ful state broadcasting authorities or the encouragement of private
competition at the margin. The law did not address whether the
media should, substantively, incorporate and offer a voice for the
many voices rising in Russian society, including those with agendas
very different from those of the ruling authorities. Financial neces-
sities quickly put much of the newly private press at risk and made

12 See gemerally Monroe E. Price, The Market for Loyalties: Electronic Media and the Global
Competition for Allegiances, 104 YaLe L.J. 667 (1994).

15 “The founder (cofounder) of a mass media may be a citizen, an association of citi-
zens, an enierprise, institution, organization, or state organ.” Russian Mass Media Law,
suprg note 5, art, 7.

16 See generally Peter Krug, The Abandonment of the State Radio-Television Monopoly in the
Soviet Union: The First Step Toward Broadcasting Pluralism?, 9 Wis. InT'L LJ. 377 (1991),

1995] LAW, FORCE, AND RUSSIAN MEDIA 803

them increasingly dependent on government subsidies.!” As to
these issues, the 1991 Russian Mass Media Law, like many other
mass media statutes, was tantalizing and complex in its enshrine-
ment of aspects of independence but not sufficiently detailed to
ensure that independence would actually ensue.

Organic to the vision of this transitional statute was the preser-
vation {and modification)} of the idea of the founder from its im-
portant historical setting, in which the Party, Party organs, and the
state were the traditional and exclusive sponsors of mass media.
The transition to another form of collective ownership had to take
place, in the view of the drafters, through the creation of a new
kind of sponsoring organization, not the full equivalent, yet, of pri-
vate publishers. Consequently, the device of “founder” was
reinvented, as an intermediary between government and Party on
the one hand and journalists on the other. Part of the complex
notion of “founder” and a law-driven definition of independence is
contained in articles 16 through 24. These sections provide a de-
tailed program for the internal organization of mass media activi-
ties, The explicit state direction is not censorship, to be sure, but
meticulous concern with the way editorial (primarily newspaper)
ventures are organized.

The statute illustrates its preoccupation with any authority,
even the authority of a newspaper’s internal hierarchy, by requir-
ing an agreement between the founder and the editor-in-chief,
and, beyond that, setting forth arrangements, both editorial and
functional, between the editor-in-chief'® and the journalists. Inde-
pendence, or the capacity to act freely, becomes the function of a
code of law.!® Article 26, for example, allocates power from the
publisher or founder to the editor by mandating that a publication
can be distributed only after its editor-in-chief has given permis-

17 See Andrei Richter, Newspaper: Free To Be Bankrupt, PosT-SovieT Mepia L. & PoL'y
NEewsL., Nov. 17, 1998, at 6; Andrei Richter, Direct Subsidies to the Press, PGST-SoviET MEDIA L.
& PoL'y NewsL., Jan. 27, 1994, at 2.

18 “[T1he editor-in-chief is understood to be the person who heads up the editorial staff
(regardless of the name of his position) and who makes the final decision regarding the
production and issuance of the mass media . . . .” Russian Mass Media Law, supra note 5,
art. 2.

19 The Russian Mass Media Law presupposes a formal arrangement, at least for newspa-
pers, with an “editorship” that includes the editor-in~chief and the journalists’ collective.
Article 19 states that the editorship performs its tasks “on the basis of professional indepen-
dence,” and article 18 prohibits the founder from interfering with the editorship except
for pre-agreed condidons. [d. art. 19. A status agreement must exist between the editor-
ship and founder; and articles 16 and 20 set forth components of such an agreement.
These include setting forth the circumstances under which the founder may close the
newspaper, art. 16, and how the editor-in-chief is appeinted and removed, art. 20(3). See
id. arts. 16, 18-20.




804 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 13:795

sion. The Russian statute, like many of its transitional contempo-
raries, differs in this respect from United States law, which does
not, normally, order, that there be a particular design for the inter-
nal structure, of a newspaper organization or a television network,
In the United States, as in many national systems, there is no guar-
antee that an editor will be “independent” of a publisher, however
desirable the goal. To the extent that an editor is independent, it
is a result of tradition, and, in rare instances, contract, but not a
constitutional or statutory right. In the same vein, the Russian
Mass Media Law uses the forms of law to accord greater rights than
are typical in the West to those who work for the mass media.
Under article 20, the journalists collectively have the right to ap-
prove the editorial charter—the mass media outlet’s by-laws or reg-
ulations—by a majority vote, provided that no less than two-thirds
of its membership is present and that the regulations are also ap-
proved by the founder. These regulations would cover the manner
of appointing the editor-in-chief, the manner for ceasing opera-
tion, and the manner by which founders or publishers could be
changed. In the United States it is unusual, unless reflected in the
ownership structure, for journalists, as a body, to have rights in-
dependent of collective bargaining agreements.

Emblematic of past frustrations, the 1991 Mass Media Law in
articles 38 through 40 guarantees access to government reports
and provides for audiences or press conferences with officials, Be-
cause the Russian Mass Media Law confers special privileges on
journalists,?° the category of those so blessed must be legally differ-
entiated. Article 49 provides a code of behavior: journalists are
obliged to verify the reliability of information reported to them,?

protect confidential sources,** honor requests for citation by those,

who provide information,®® obtain prior permission when it ap-
pears that a news report will be an invasion of privacy,?* notify
those persons whose pictures have been taken,?® keep superiors in-
formed of possible lawsuits,?® and refuse assignments that might
entail violation of the law.?” If a journalist does all this, article 49
states, the government then “guarantees the journalist protection

20 Ses id. arts. 47-52.
21 See id. art. 49(2).
22 See id. arr 49(4).
23 See id, art. 49(3).
24 See 1d art, 49(5).
25 See id. art. 49(6).
26 See id. art. 49(7).
27 See id. art. 49(8).

1995] LAW, FORCE, AND RUSSIAN MEDIA 805

of his honor, dignity, health, life and property”*® as a person who
performs a public duty.

As meritorious as these ethical goals for reporters might be,
the imposition of such government standards suggests a relation-
ship between journalist and government that is reminiscent of the
sometimes velvet, sometimes steel, prison of the past. Journalists

are, in article 47, provided special rights of access, including a kind

of post-Chernobyl right to visit calamities, catastrophes, and places
of “mass unrest and mass gatherings of citizens, as well as areas in
which a state of emergency has been declared . . . ."#®* Somewhat
chillingly, they are burdened with responsibilities as well. If jour-
nalists fail (for example, if they distribute false information which
defames the honour and dignity of a state organ), article 48 pro-
vides that they can be stripped of accreditation by that agency. Be-
cause article 47 provides journalists with a right of access, there
must, as a result, be a defined category of “journalist” who has
more of a right than others to enter prisons, rummage through
government files, or see what is going on in defense installations.
Article 51 provides that the journalist is forbidden to use his or her
privileged position to cover up falsification of information, to
transmit rumors under-the guise of truth, to collect information
for unauthorized persons or organizations, or to distribute infor-
mation “for the purpose of defaming a citizen or individual catego-
ries of citizens exclusively on the basis of sex, age, racial or national
affiliation, language, attitude toward religion, -profession, place of
residence and work, or in connection with their political convic-
tions . ..."%® Articles 59 and 60 provide a list of potential sanctions
for journalists who are not true to these responsibilities.®!

]

28 Id. art. 49.

29 Id. are 47(7).

30 Id, arw. 51.

31 One additional important measure of a mass media statute’s treatment is the open-
ness of a society to foreign sources of information. The Russian Mass Media Law demon-
strates the desire for a state with permeable boundaries; article 54 asserts that the citizens
of the Russian Federation are “guaranteed unhindered access to Teports and materials of
the foreign mass media.” Jfd. art. 54. But article 53 authorizes “interstate contracts and
agreements” with respect to foreign mass media. Id. art. 53. The circumstances of distrib-
uting such foreign publications can be decided by “interstate agreement,” a phrase of com-
plex ambiguity, which may include the right for bilateral decisions to limit transnational
flows of information. In the 1950s and 1960s, the United States and the Soviet Union had
an agreement in which the Soviet Union had the right to distribute a limited number of
copies of Soviet Life in the United States, and the United States was permitted to distribute
limited numbers of like publications in the Soviet Union. For a discussion of these agree-
ments and restrictions on the export and import of film, as well as other attributes of the
Cold War, see ELizaseTH HuLL, TAriING LiBERTIES: NATIONAL BARRIERS TO THE FREE FLOW
o¥ Ipeas (1990); see also Monroe E. Price, The First Amendment and Television Broadcasting by
Satellite, 23 UCLA L. Rev, 879 (1976). Under article 54 of the Russian Mass Media Law,
where there is no such agreement, the foreign publication would apply to the Ministry of




806 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 13:795

The Russian Mass Media Law of 1991 remained an experiment
in the use of the statutory form—Ilaws arrayed on a page—as a way
of fashioning a-transition from control to greater pluralism. But
the forms of law without a commitment to the rule of law is not
sufficient. Dedication to complex terminology could not alter real-
ity in the absence of institutions in which law could be interpreted
and enforced by government officials and judges with a common
commitment to pluralistic goals. Clumsy formulations, lengthy
recitations, and awkward adjustments of old ways to new political
realities could not suffice to ensure the evolution of a free press.
The Russian Mass Media Law of 1991 was a'breakthrough—a shin-
ing example of the move toward law as a means of assuring an al-
tered public sphere and a more pluralistic national identity. The

victory of passage, however, was followed by the recognition of the
hardships of adjustment,

II. FroM Law ToO Force

In the brutal year after the dissolution of the Soviet Union,
during adjustment to new realities, perspectives on the nature and
function of law substantially altered. Deepening conflict over the
distribution of power in the society meant that the dreamed of par-
adigm, a non-manipulated press, the hope of the media law, was
impossible of immediate achievement. Like similar laws being con-
sidered elsewhere in transition societies, the 1991 law was largely
about press immunity from government intervention, focusing on
the rights of journalists against their publishers and editors, and
the rights of citizens and Jjournalists against the state.?® But the
earthquakes within the ruling order—the disputes for control
among interest groups and institutions—meant that the goal of im-
munity was unrealizable. In the first years after passage, it was
hardly independence, hardly the structuring of a public sphere
that took center stage. Instead, reallocation of control of the me-
dia, especially television, became the harsh focus of struggle and
political division.

Nothing in the 1991 law dealt explicitly with the allocation of
power between branches of government, between the President
and Parliament. But as the intense division among competing
forces for public loyalty took place, the media was a flashpoint.

Press and Information, Article 54 singies out direct television broadcasting for special pro-

tection. No limitations are allowed for such programs except by prior inter—governmental
treatics. See Russian Mass Media Lay, supra note 5, art. 54,

92 See Russian Mass Media Law, supra note 5, arts. 88, 39, 43-47, 49, 51, 59, and 62.

1995] LAW, FORCE, AND RUSSIAN MEDIA 807

Controversy over the media’s role in society contributed’ to grem-
dent Boris Yeltsin’s calling for new el§€t{ons and the closing ow:-
of Parliament. Disputes over the fimsmn of me.d1a got»;er, Léat
resolved by law, would disintegrate into the storming o . e gr at
production facility that housed Ostankino, the massive act?rl}j of
state central television. The text of lax_v and the 1n-suFurmns Otin
int.e-rprctation could not hold the h_osule en-ergy within cor;lptf:' thg
camps. Law and force alternated in dqﬁrypg the con_.tr‘o Oocie-
media. As had proved to be true elsewhere in the trans;t;(z;l; sstﬁ,‘te
ties, the appointment and dismissal of the'chlef ofﬁcers of tk c:t e
broadcasting service becamffl: levers for violent disagreemen
i sition of state influence.
the r;;{ggz newspapers, freer than broadca.?lir%g, were aliso0 (2:112
arena for battles for control. As paper and printing costs s yz ol
eted in the post-Soviet pc:rio(’i:.,lgow-s:rnme';llt1 sull::‘)s(hl;iu;\jI :szcidrggig ces
survival for most publications. e 1 M .
:ﬁglﬁ: a:ildress the tensioIr)ls that would arise in determI_llmng r(r)tgcl;
journals would be favored by government lz.lrgesse. erf:};e Cﬁ,te-
dispute arose between the President and Pa:hamen; as to crite-
ria for distribution. An assertive Parliament sought totrglr;p N
legislative standard with the appearance of pohtu(:ial dl;lequniz, <
suspicion mounted between that institution and the ry
ormation.
Press}\agfa:::tic example of the struggle .for cont,rpl was the asttattl;,lz
of the great newspaper Izvestiia. Est.abhshed as 1ts ;)Jrg?.r:l 2 the
dawn of Revolution; the Supreme S_owet of the Sqchvtv . tglgj ) diss}(;
had the newspaper under its directlor.l and control. Wi oo
lution of the Soviet Union, the question of succ_essml:il ar the. Jour
nalists voted to claim thel%agqielrvI fo‘:li‘i thf;lv:ehﬁz} ;nywzs rr;gtest ofP thé
if not the letter, of the edia Law. vas a
: i i i i “founders” of instruments
rights of journalists against the Iystonc o S o s ents
of mass information. For Luvestiia, as with muc uan
; i i ily life consisted of the transfor
press of the post—Sowet p_enod, daily onsisted of the irans or
mation of institutions which were _the projec : I}Jl tical enti
ties to institutions which would be independent l?h esulsus;)ia%la s and
subject to owners, investors, and subscribers. pe Russian Par e
nt claimed that as inheritor o.f t_he. mantle of the Supreme
\Ifil:t,' it controlled the editoriai)l dlI‘CCthItl ;ﬁ(': Itiiec gagﬂ"r.nc'l;llzei r;si;ll:
became especially importan.t ecause, a : ment 1n the
constitutional life of the nation, the influential paper_,‘:l : gver e
the child of the legislative branch, favqred the Presiden over the
i i d by the Parliament and its Speaker, Ruslan Khasbu
Ef$ a‘fg ::;zfm o};" the Press” became a rallying cry for those sup-




808 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 13:795

porting the journalists and opposing greater parliamentary power.
But a vote for freedom, here, as elsewhere, was also decidedly a
vote for one side in a power struggle. The journalists succeeded
and the victory was marked as a tribute to greater press autonomy.
In fact, the outcome was also a measure of shifting political poiwer.

The battles over control of the media escalated in 1992 and:
early 1993, reflecting the deadly enmity between President and Par-
liament, an enmity that produced governmental crisis after crisis.
The crises served as a major justification for a national referendum
on April 25, 1993 throughout the Russian Federation and the nar-
row adoption of a new constitution in December 1993, But the run
up to the referendum itself produced an aggravation of govern-
mentmedia relations and the conclusion of the electoral contest
did not improve matters. The April referendum tested the com-
mitment of President and Parliament to a truly free press, though
the flag of mdepcndcncc was waved by all sides, and the commit-
ment was found wanting. Both the forces behind Boris Yeltsin and
the forces of the opposition maneuvered for control of television,
radio, and print media.

President Yeltsin’s first decree, announced during the spring
campaign, established a new effort to “protect” the mass media,
under the President, as “the supreme official personage of the
state” and as “guarantor of the rights and liberties of the individ-
ual.”%* His opponents saw the decree as a law designed to compel
press loyalty. Citing its authority under the 1991 Law on Mass Me-
dia, President Yeltsin’s Ministry of Press and Information, a few
days prior to the April : 25th referendum, initiated court action to
close down two OPpOSItIOI'l newspapers, Sovetskaia Rossiia (“Soviet
Russia”), and Den (“Thé Day”), on the grounds that they were abus-
ing that law by fomenting inter-ethnic conflict and violence against
the state.®* In St. Petersburg, local authorities, who are supporters
of the President, temporarily removed television commentator
Aleksandr Nevzorov from the air in late March, claiming that his
calls for volunteers to defend the Motherland against Yeltsin’s
“anti-constitutional coup” were a violation of the Mass Media Law’s
prohibition against appeals for armed insurrection.®®

Just 2 month before the April vote, in the mid-sized city of

33 For text of Boris Yeltsin's decree of Mar. 20, 1993 on protection of the freedom of
the mass media, see Yeltsin Decree Taking Control of the Mass Media, BBC SumMary WORLD
BroapcasTs, Mar. 24, 1993, quailabie in LEXIS, World Library, Bbeswb File.

B4 See Sovetskaia Rossiia To Be Closed, Too?, Moskovskll KomsoMoLETs, Apr. 23,1993,

35 Ser Celestine Bohlen, Home of First Revolution is Puzzling Cver This One, N.Y. TiMEs,
Mar. 26, 1993, at A8,

1995] ° LAW, FORCE, AND RUSSIAN MEDIA 809

Saratov on the Volga, local deputies, who are opponents of the
President, marched into the local television station and seized the
microphone from a surprised reporter. According to a Moscow
news account of the Saratov incursion, journalists during the old
regime were instructed not to show empty wheat fields, or to show
workers on their knees so that the wheat looked taller. These jour-
nalists fear that this may happen again.

Yeltsin’s decree ordering that the press be guarded from hos-
tile abusers of media rights was mild compared with the activities of
the legislative branch and the President’s opponents. The Con-
gress of People’s Deputies (the super-Parhiament), angered by per-
ceived imbalances in news coverage of.the crisis that favored
Yeltsin, passed its own Resolution, before the referendum, requir-
ing the formation of its own supervisory councils (the membership
to be chosen by federal and local legislative bodies) in order to
“ensure objective coverage” and “prevent political monopolization”
of broadcasting.®® In addition, the Congress ordered government
agencies to transfer to the Supreme Soviet their powers to start and
partially supervise media activity. Aleksey Simonov, the head of the
Glasnost Defense Foundation, said at the time that Russian televi-
sion was only frailly an example of “fantastic pluralism.” He cau-
tioned against reading too much into the clash of opinions and the
presentation of different sides of the great constitutional questions.
According to Simonov, pluralism is the result of uncertainty about
the future. Television remains government-controlled, but it is dif:
ficult to identify “government.” Simonov observed further that the
relationship between television and the state is governed by people:
and loyalties, rather than by law and constitution.

Typical of the Russian media war, and similar contests in other,
transition societies, was the invocation on all sides of the duty to
protect the freedom of the press. Parliament strengthened and ex-
tended the power of supervisory councils it had established in the
name of guaranteeing freedom. Oleg Poptsov, Chairman of r_he
All'Russian TV and Radio Company, condemned, however, the “e
traordinary hostility of the [Supreme Soviet] committee on mass-
media towards the mass media.”®” The President’s Minister of
Press and Information, Mikhail Fedotov, resigned on August 21,

36 For text of Resolution No. 4686-1 of the Russian Congress of People s Deputies On
Measures to Ensure Freedom of S é;ech in State Television and Radio Broadcasting and News Services,
signed by R. 1. Khasbulatov, Chairman of the Russian Federation Supreme Soviet, on Mar,
29, 1993, see BBC SuMMARY WORLD Broapcasts, Apr. 7, 1993, guvazlable in LEXIS, World
lerary Bbcswb File.

37 Heads of Radio and TV Companies Urge Yeltsin to Veto Amendment to Media Law, BBC
Summary WORLD BroaDcasts, July 21, 1993, available in LEXIS, World Library, Bbeswb File,

ik

|
i




810  CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT  [Vol. 18:795
calumnizing the Parliamentary observation councils that he
claimed had already been set up and started to operate throughout
the regions. “They are already dividing up air time. They are de-
ciding who is to be shown and who isn’t. Lists of desirable and
undesirable speakers are being compiled . . . . The whole purpose
of the game is to call freedom censorship and censorship
freedom.”®

The continuing duel among institutions brandishing compet-
ing media laws was one of the principal zones of bitterness between
the President and-the Supreme Soviet during the summer and fall
of 1993. Finally, President Yeltsin’s September 21 dramatic suspen-
sion and later disbanding of the Parliament led to the immediate.
institution of censorship. At least ten newspapers in Moscow were
closed down following the violent events of early October,*® and, at
the outset, all newspapers were subject to censorship, having to
submit material for government review before publication. On
September 23, citing the Mass Media Law, the Council of Ministers
ordered the suspension of additional media, namely the newspa-
pers, magazines, and radio and broadcast programs of the
Supreme Soviet. The Council’s resolution declared -that with the
Parliament suspended; a new “founder” for its publications was
needed, and the successor would be the government itself.*
Shortly after the September 23 Council of Ministers’ action, the
government installed a new editor-in-chief at the newspaper Rossiis-
kaia Gazeta, Natalia Ivanovna Polezhaeva, who initiated radical
changes in personnel and editorial directions. These actions.
brought her into conflict with the journalists on the paper who, in
a September 27 meeting, voiced their unanimous objection to the
takeover and claimed that the substitution of founders had been
illegal.

When, in early October, the government ordered the suspen-
sion of “extreme” newspapers, including Pravda, Sevetskaia. Rossiia,
and Den, it was pursuant to “emergency powers.” This also served
as the basis for asserting prior censorship for two days over other
publications including Nezavisimaia Gazeta and Sevodnia. A St. Pe-
tersburg daily, Chas Pik, reported that one censored item, a short

38 Fedotov Resignation: “Last Resort™ Protest Against Law On Media, BBC SuMMARY WORLD
BroapcasTs, Aug. 24, 1993, available in LEXIS, World Library, Bbcswb File,

39 Eleven Opposition Newspapers To Be Closed in Russia Without Court Action, BBC Summary
Worin Broancasts, Nov. 16, 1998, auailable in LEXIS, World Library, Bbeswb File,

40 For text of the Council of Ministers Resolution On the Legal Succession of the Powers of
the Supreme Soviet of the Russian Federation in Respect of the Mass Media, Government Adopts
Resolution on Take-Over of the Supreme Soviet Media, see BBC Summary WoRLD BROADCASTS,
Sept. 25, 1993, quailable in LEXIS, World Library, Bbeswb File,

1995] LAW, FORCE, AND RUSSIAN MEDIA 811

report on the suspension of a number of newspapers, angered the
censors not for the story itself, but for “the lack of exaltation”
about the deécision. St. Petersburg’s Vedomosti (“The-Record”) pub-
lished details on thé suspension of Aleksandr Nevzorov's virulently
anti-Yeltsin television program 600 Seconds.*' The order received
by Bella Kurkova, chair of the telévision company, on October 5
was signed by Deputy -Minister of Press and Information O.
Yusitkov and Director of the State Inspectorate to Protect Freedom
of Press and Information, Yu. Luchhinksii. The full text of the or-
der (implemented by Kurkova) was as follows:

In accordance with the introduction of the emergency rule in
the city of Moscow by the Decree of the President of the Russian
Federation No. 1578 of October 4, the Ministry of Press and In-
formation of RF has been instructed to provide, starting from
October 4, 1993, the execution of Article 23 (b) of the Law on
Emergency Rule. Since the program “600 Seconds” on St. Pe-
tersburg’s Channel 5, retransmitted in Moscow, stirs up ethnic,
class, social, religious intolerance and enmity, we require you to
stop its transmission to Moscow pending the lifting of emer-
gency rule. If you cannot do it technically, you must suspend
airing of TV program “600 Seconds” until our special
instruction.*?

The shift from law to force was epitomized by the bloody bat-
tle at Ostankino, one of the last acts in the conflict between Presi-
dent and Parliament. Except for the White House, home of the
Parliament, and the Comecon building, housing the Moscow
Mayor’s offices, Ostankino was the only major site of massive strug-
gle. An October night of violence left at least sixty-two people dead
and scores wounded, members of the television staff and foreign
journalists included. Cameras panning through the corridors and
studios showed scenes of rubble and destruction. In doing so, the
cameras revealed something else: that the control that comes from
law is just a thin overlay beneath which the armed march, the ter-
rorist act, the seizure of transmission towers, and the arbitrariness
of censorship are ready to emerge.

III. STRENGTHENING OF THE RULE OF LAaw

After the battle of Ostankino, a condition resembling the rule

41 See St. Petersburg’s “600 Seconds™ Programme S BBC Summary WorLD Broan-
casts, Oct. 7, 1993, available in LEXIS, World Library, Bbcswh File,

42 Peter Krug, Of Founders and Emergencies: Euphemising Censorship, POsT-SovIET MEDIA L.
& PoL'v. NEwsL., Oct. 20, 1993, ar' 4.




812 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 13:795

of law was reasserted. With increasing speed, new institutions were
put in place and decrees issued reemploying the language of inde-
pendence and free speech. Even the earlier acts of censorship
were justified on the basis of law. The October close down of sev-
eral newspapers had, as indicated, been based not only on the Pres-
ident’s “emergency powers,” but also article 4 of the Mass Media
Law (authorizing closure if a publication engages in appeals for
seizure of power; for violent change in the constitutional order or
integrity of the state; or incitements to national, - class, social, or
religious prejudice or intolerance), as well as international human
rights law.

In an obeisance to the reinstitution of law, President Yeltsin,
who had just months earlier suspended the Constitutional Court,
also established a new “arbitration tribunal” that would ultimately
be transformed into a unique instrument for deciding and mediat-
ing information disputes.*® With the disbanding of the Russian
parliament and the announcement of elections to a new Federal
Assembly, to be held December 12, 1993, the already-contentious
question of media access became an issue of great concern among
potential candidates. In response to critics who argued that the
press was predominantly pro-Yeltsin and that the government con-
tinued to treat state-owned television as its own propaganda tool,
Yeltsin included a provision-in the Statute on Elections aimed at
providing equal access to the media. According to article 28 of this
statute, all mass media

whose founding agencies include a state body, organization, or
institution, or a body of local self-government, or mass media
whose financing comes even partially from state funds or the
funds ‘of bodies of local self-government [were] obliged to af-
ford equal opportunities with respect to-pre-election campaign
presentations to all candidates for deputy to the state Duma.**

Article 28 soon was expanded in the Statute on Information Guar-
antees, adopted October 29. In addition to dealing with questions
of equal access and other matters, the new tribunal created by the
Statute could issue warnings to candidates who in their campaign-
ing made false statements “demeaning the honor, dignity [or]-busi-
ness reputation of candidates [or] their agents.”® Both the
Arbitration Tribunal and the Russian Electoral Commission in

%3 The text of the decree can be found in Post=Sovier Mebia L. & PoL'v NEwsL., Jan.
27, 1994, supp. at 1,

44 Statute on the Election of Deputies to the State Duma, BBC Summary WORLD BROADCASTS,
Oct, 11, 1998, gvailable in LEXIS, World Library, Bbeswb File.

45 Text of the statute and Decree on Access to the Mass media During Election Campaign, BBC

1995] LAW, FORCE, AND RUSSIAN MEDIA 313

early December rejected the demand by First Deputy Premier Viad-
imir Shumeyko that the Communist and Democratic parties be re-
moved from the election lists because they declared themselves
against the proposed constitution.*®

In December 1993 and January 1994, President Yeltsin and
other officials issued a series of additional decrees relating to mass
media, largely designed to establish a legal framework for a free
press. These included a renewed commitment of financial benefits
for the state broadcasting apparatus, including, temporarily, sub-
stantial outlays for signal distribution. A decree of January 10, ti-
tled Issues Ensuring Publication and Dissemination of the Mass
Media and Printed Matter, called for preferential taxation of the
print mass media, a system of state subsidies and improved access
to printing facilities.*” A decree guaranteeing citizens’ rights to in-
formation, issued December 31, 1993, ordered news programs of
state radio and television to “inform citizens without fail of the
principal provisions of legal acts and decisions of state bodies on
fundamental domestic and foreign policy questions on the day they
are issued.”® Of course, the order to promulgate government de-
crees, while increasing citizen access to information, raised the pos-
sibility of greater intervention in day-to-day editorial decisions
made by state entities.*

In the wake of the December elections, Vyacheslav Bragin,
who had been the head of Ostankino, was ousted—a reminder of
the relationship between the forms of law and the exercise of
power. Bragin’s downfall was partly attributable to the results of
the election in which nationalists had done surprisingly well and
the results had not been as favorable to the government as had
been hoped. Television was supposed to have the aura of fairness,
but when it counted those in power wanted the unifying quality of
television, its persuasive capacity, to be used in a way that would
redound to the benefit of the Yeltsin reformers. In a move of con-
siderable importance for the development of a pluralistic broad-
casting system in Russia, linked perhaps to the failure of state

Summary WorLD Broapcasts, Nov. 10, 1993, available in LEXIS, World Library, Bbcswb
Fllgé Tribunal Rejects Shumeyko Demand For Ban on Communists and Democrats, BBC SuMMARY
WorLp Broancasts, Dec. 2, 1993, quailable in LEXIS, World Library, Bbcswh File,

47 Decree Issued on Assisting Print Media, Jan. 14, 1994, BBC SuMMARY WORLD BROADCASTS,
available in LEXIS, World Library, Bbeswb File.

48 See supra note 39, ]

49 A year later, in late 1994, the State Duma sought to establish a set of rules “On the
Procedure for State—-Run Media to Cover the Activities of State Power” to assure more
regular and more fixed coverage of legislative activities. A “Parltamentary Hour” program
was reinstated.




814 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vel. 13:795
television during the elections, President Yeltsin ordered the grant-
ing of a television broadcasting license to a private entity, NTV.
The cause of pluralism and access was advanced, but the rule of law
was nicked: the just recently established mode of awarding valuable
channel rights seemed to be circumvented so that a favored {and
talented) broadcaster would prevail.

Intense societal conflict, threatening the existence of legal in-
stitutions, was felt throughout early 1994, with the legitimacy of
many of the new bodies (including the Duma and Federal Coun-
cil) very much at issue. In the spring of 1994, President Yeltsin, to
achieve a moratorium among contending forces, put forward a
Treaty of Civic Accord, a novel instrument that was more a public
‘relations device than a binding agreement among its signatories.
The Treaty sought to place a frame around a debate that had, a few
months earlier, erupted into battle. The Treaty could also-be seen
as an effort by those in a broad status quo position to establish
standards of discourse that might discredit their most radical chal-
lengers. The Treaty provided that “the parties . . . consider that
the grandeur of Russian history, with its heroic and tragic pages,
obliges one to avoid simplified or insulting appraisals of the past
and’ to prevent the distortion of historical fact.”®® In addition,
under the Treaty,

the parties . . . stress that love for the fatherland, freedom and
moral duty to society, creative labor, all the values common to
the whole of mankind, spiritual and moral traditions of the mul-
tiethnic people of the Russian Federation should become the
basis for its revival. The parties to the treaty-pledge to uphold,
in-word and deed, the norms of moral behavior in politics, the
economy and public life.5

To render clearer the relationship of the press to this process of
establishing a consensual social order, the Treaty provided that “a
special role in all of this belongs to the mass media . . . the efforts
of which should be supported by the state and society.”?

By the summer of 1994, the Duma was also able to develop a
draft statute on radio and television broadcasting to supplement
and build on the 1991 Mass Media Law.?® Passed on first reading

50 Text of Treaty on Public Accord, BBC SumMARY WORLD BROADGASTS, Apr. 80, 1994, avail-
able in LEXIS, World Library, Bbcswb File. ‘

51 Treaty of Civic Accord § 1, 1 5, Apr. 28, 1994, reprinted in PosT-Sovier Mepia L. &
Por'y NewsL, June 3, 1994, at 3-6.

52 Id §6,11.

53 Draft Russian Statute on Radio and Television Broadcasting, Post-Sovier Mepia L. &
Por'y NewsL., Dec. 10, 1994, at 1.

e um i~ ———————— - d
4
E)

1995] LAW, FORCE, AND RUSSIAN MEDIA 815
by the Duma on October 26, the draft statute not only maintained
its rhetorical commitment to prohibiting censorship, but it also im-
posed on the state the obligation to employ the media for “the
defense of public morals and morality, the strengthening of the
family, and the confirmation of a healthy lifestyle.”>* Under the
bill, government ought to ersure that broadcasters™“satisfy[ ] the
variegated informational needs of viewers and listeners™® and en-
courage the “wide distribution of education and culture.”® The
language of the ‘bill also foresaw as an underlying principle of
broadcasting “creating the requisite conditions for the mainte-
nance and development of national culture™’ and cooperating “in
the formation of a law-based state.”™® )

More unusual was a proposed law prepared in the summer of
1994 to take in hand, rearrange, normalize, and shift control of
elements of state underpinning for financing the media. The
draft, “On State Support of the Mass Media,” was the creation of
Mikhail Poltoranin, the powerful chair of the relevant Duma com-
mittee and former Minister of Press and Information, and it sought
to address a number of demands and concerns of the emerging
independent press. The proposal sought to reduce publishers’ de-
pendence on state printing monopolies and substitute indirect sub-
sidies (such as tax relief) for existing, more onerous programs.
The bill, as reported from'its committee, like the government’s ear-
lier decree, was designed to provide favorable tax treatment for
profits earned by editorial offices of mass media, publishing
houses, news agencies, television and radio broadcast companies,
and similar enterprises. Video equipment and printing presses
could be brought into Russia free of duty. Media institutions
would be able to keep foreign currency and use it to acquire equip-
ment and materials. Favorable postal rates and special rents for
the use of public buildings would be established. Equally impor-
tant, the bill provided a scheme for the systematic transformation
of all state-owned printing facilities used in newspaper, book, and
journal output. Such enterprises would be privatized: up to thirty
percent of the stock would remain in federal hands for three years,
with the rest distributed to workers in the enterprises, newspapers,
magazines, and book publishers that historically used the printing

54 Id. art. 1.
55 Id.

56 Id.

57 Id. art. 6(4).

58 Id. art. 6(6).

59 For full text, see PosT-Sovier Mepta L. & PoL'y NEwst., Dec. 10, 1994, supp. at 9-11.




816 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 13:795

facilities. A certain amount would be reserved for.the general pub.
lic as investors. ;

The most creative innovation-of Poltaranin’s proposal was the
establishment of a National Fund for Media Development that
would hold, for a limited time, the government’s own stock in
printing enterprises. This Fund would accumulate and invest
funds to strengthen the printing and distribution structure for
mass media and book publishing. It would be a vehicle which
would manage funds and control stock in privatized mass media
assets, such as printing press and book publishing operations. The
Fund would work with the state as it determined its own “needs . . .
for the solution of nationwide tasks in the spheres of upbn'nging
education, culture, science and technology as well as the develop-
ment of new printing technologies,”s®

In this respect, the Poltoranin approach sought to redefine a
state role in ways that mediated between an American hands-off
tradition and the practices of the Soviet past. The state would
redefine its requirements in terms of purchases of books for librar-
ies and educational establishments, in terms of encouragement of
manufacturing, and in the redeployment of existing subsidies. The
Fund was attacked by Sergei Gryzunov, the head of the govern-
ment’s Committee on the Press, who criticized the Fund as a new
approach to monopolization, which accumulates and redistributes
money according to those who are liked as opposed to those who
are disliked. |

Seizing the language of free enterprise, in .the fall of 1994
President Yeltsin approved the privatization of Ostankino in a man-
ner that seemed to equip it to compete more effectively with pri-
vate entrants while, at the same time, maintaining control in
government hands, Under the decree, signed November 30, 1994,
approximately fifty percent of the company would be owned by the
State Committee for the Management of State Property, with the
remaining stock distributed among a dozen handpicked major
companies. The “privatization” took place against the threat of the
merger of the once-proud first channel into what had once been its
mere appendage. The alternative to privatization and the injection
of new financing was, for Ostankino, a slow and depressing decline
and death. The increasingly combative Poltoranin attacked.the
plan on grounds clearly linked to national identity concerns.

While the resolution of control over the great instruments of
state television seemed to become settled, elements of strength

60 J4

1995] LAW, FORCE, AND RUSSIAN MEDIA 817

among new independent competitors became more prominent. A
joint venture in which Turner Broadcasting System was linked to
Russian partners dissolved as those in Moscow found more
favorable financing at home. Under the direction of Igor
Malashenko, a young hero of television in the Gorbachev period,
NTV, financed by Moscow bankers, posed a threat to central televi-
sion’s domination of the news, so much so that the government
threatened to withdraw its license because of unfavorable coverage
of Yeltsin’s military campaign in Chechnya.

Notwithstanding the rhetoric of independence, there seemed
to be a systematic discouragement of the growth of nongovernmen-
tal television even five years after the dissolution of the Soviet
Union. Local and regional governments proliferated efforts to use
television to produce and distribute information themselves,
thereby increasing their control over the messages available to the
public. A 1994 draft statute on the coverage of the Duma provided
that the legislative body would have its own production capability
and command time, at least on the state channels. Many munici-
palities and other local or regional bodies were gaining their own
channels or participating in private channels as joint ventures. En-
forcement of copyright law lessened the power of independents,
depriving them of their ill-gotten lifeblood: pirated American films
and cartoons. Discriminatory pricing of government-controlled
transmission facilities and discriminatory taxes on equipment
purchases inflated costs. In addition, the government, in the
spring of 1994, ordered that the state channels should restrict the
time independent entities were given as “windows” to broadcast
their material. The market for advertising was being manipulated
to injure small independents as the large state channels expanded
the number of minutes they would sell. Independents saw the
boundless appetite for advertising at Ostankino or Russian Televi-
sion as a purposeful threat.

In this environinent, official, philanthropic, and business enti-
ties from the West sought to buttress whatever they deemed to be
moves to “independence,” sometimes with little concern about the
relationship among different forms of privatization, control, and
political divisions. By the fall of 1994, USAID was moving to imple-
ment its Russian American Media Partnerships to foster independ-
ent television, radio, and the press, in theory because of the role
they could play in enhancing and reinforcing democracy. These
partnerships would help non-government Russian media organiza-
tions become independent, selfsupporting institutions. In terms
of objectives, the Agency provided three justifications for the




818 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 13:795
United States’ aid to the internal press of a third country: First, a
financially viable and politically independent non-government me-
dia sector is a mechanism crucial to government accountability;
second, such a sector is useful in ensuring that the existing state
media remains honest; and third, such a sector safeguards freedom
of the press.®’ The USAID wished to diminish the leverage that the
state continued to exert over the non-governmental press, because
of its economic control of printing presses, distribution, and infor-
mation networks.52

IV. TuE Furure ROLE OF THE STATE

Defending his aggressive position in fashioning new media
!aws, Mikhail Poltoranin argued in fall 1994 that the strategic ob-
jective of Russia’s information policy should be to “deepen democ-
racy.”®® With the destruction of the totalitarian regime, “the
importance of its mouthpieces—the central newspapers—fell off
?\s.well.”f"* He blamed a decline in support for central television on
its “propaganda for spiritual emptiness.”®® Society, he argued, “has
grown tired of boundless freedom for impudence and slander, of
freedom for instigation and political foppishness.”®® The state,
Poltoranin argued, could no longer “continue a policy of iSeaceful
nonresistance to evil.”’ He recalled how Ostankino and Tass “as-
sailed”%® Yeltsin and his associates from every point in 1990, leading
to the creation of the All-Russian State Television and Radio Com-
pany (“Russian Television”) and the Novosti Russian News Agency
to “break the information blockade.”® Now it was time for a new
set of alternate forces to break a new information blockade.

Frances Foster has written that the initial Russian jusﬁﬁcations
for freedom of the press were strikingly similar to those of theivr
United States counterparts.”® Proponents argued ‘that an in-

61 See USAID Document: US-Russia Media Partnerships, Posr-Sovier Me PoL’
NE;«;?SL., July 19, 1994, at 8. 3 b L & Pory
For further discussion of the USAID media partnerships, see generally Interneus,
RAI:IC to Manage $10 million USAID Media Pannership Program, Post-Sovier h)/;mu L &
PoL’y Newsv., Oct. 15, 1994, at 1; USAID Media Partnership Grants: Further Details, Post-
Sovier Mepia L. & Pov'y NewsL., Sept. 10, 1994, at 7.
63 Poltoranin’s Dreams and Hopes, POST-SOVIET MEDIA L. & PoL'y NEwsL., Oct. 15, 1994, at

-

64 d,

65 Id.

66 Id.

67 Id,

68 Id at 7.

69 I,

70 See Frances H. Foster, Izvestia as @ Mirror of Russian

) . orm: Press, Law, and Cris:.
in the Post-Soviet Era, 26 VAND. J. TRANSNAT'L L. 675 (1993). R s and Grists

1995] LAW, FORCE, AND RUSSIAN MEDIA 819

dependent Fourth Estate would expose and check potential abuses
and “mistakes” by executive, legislative, and judicial branches.
They would provide the citizenry with the “full and objective” infor-
mation essential for democratic self-governance. A free press
would assist in the spiritual liberation of the populace from the
shackles of socialism and offer a forum for the introduction, com-

arison, and debate of reform proposals. A free press would “con-
solidate® Russian citizens in support of their embattied
government during “a time of most difficult sociopolitical changes
and economic trials.”

Reality, Foster concluded, “has diverged markedly from these
high-sounding phrases.”” Leadership attempts to influence and
subordinate the Russian mass media by direct and indirect political
and economic means characterized the first years of transition. Es-
calating to the media wars of 1993, there was a rapid implementa-
tion of prior restraints on publication and restrictions on press
access to information. In addition, numerous criminal and civil
actions were taken against media organs, personnel, and draft leg-
islation was introduced to expand liability for disclosure of state
secrets and to punish publications that insulted top officials, at-
tacked constitutional organs of power, or violated the “integrity” of
the Russian Federation.

Observers committed to the freedom of the press, Foster
wrote, attribute this backlash to the Russian leadership’s unfamili-
arity with, insensitivity to, and, ultimately, intolerance of Fourth Es-
tate criticism and opposition.

A closer look, however, suggests an additional, less obvious ex-
planation. The recent moves against the media may reflect not
only the early success of the Russian press as an embryonic
Fourth Estate, bt also its fundamental failure as a force for soci-
etal consolidation and moderation during a period of profound
national crisis.”

Foster drew an important contrast between the American justifica-
tions for a free press and the Russian reality:

One of the most compelling but least cited United States de-
fenses for freedom of expression relates precisely to the issue of
crisis management that confronts Russia today. In the words of
Thomas Emerson, “freedom of expression . . . is an essential
mechanism for maintaining the balance between stability and
change.” In the United States context, the press has tradition-

71 Id. at 740,
72 [d. at 742,




820 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 13:795

ally promoted this equilibrium in two main ways. It has acted as
a “safety valve” for the release and “domestication” of popular
discontent and frustration. Equally importantly, it has commu-
nicated to and persuaded the United States citizenry that estab-
lished political and legal institutions and processes are both
predictable and flexible enough to accommeodate change,”®

Enhanced press independence in post-Soviet Russia might, in this
analysis, have contributed to a “destabilizing, not moderating,
role.”™ In a period of turmoil, the Russian press, with its “unre-
lenting criticism and exposure of personal and systematic failings
- - . eroded rather than fostered public confidence in the post-so-
cialist Russian leadership and evolving norms, rules, institutions,
and procedures. Thus, the press has demystified and delegitimized
the present as well as the past.””

A central tenet of the United States’ rationale for broad ex-
pressive rights, in Thomas Emerson’s formulation, is that “an open
society will be the stronger and more cohesive one.””® But Thomas
Emerson identified two limitations that may help explain what Fos-
ter identified as an apparent contradiction:between general theory
and Russian practice: “(1) ‘society must be committed to demo-
cratic procedures or rather in the process of committing itself,’
and (2) ‘men [must] have learned to function within the law.’ ?7?
For Foster, the post-Soviet mass media experience provided ample
evidence that Russia has failed to satisfy either of these require-
ments. Everywhere there is serious doubt about the level of cur-
rent commitment to democratic procedure and enforcement and
observance of law. “This prompts a perplexing question that has
far-reaching implications for the reform process in Russia and
other former socialist states. Is conventional wisdom correct that
press freedom is a precondition for the democratic, law-based
state? Or is the democratic, law-based state a precondition for
press freedom?"7®

78 Id

74 Id,

75 Id.

76 Id. at 743.
77 Id.

78 Id. at-743-44.

1995] LAW, FORCE, AND RUSSIAN MEDIA 821

APPENDIX

The relationship between force and law in the development of

Russian media was illustrated in 1995 by the shift, with respect to °

the First Channel, from an entity under state control to one that
was more of a joint venture between state and private interests and
which would reflect a change toward direction less dependent on
the state. The resulting body, conceived in late 1994, became
known as Russian Public Television {or “ORT” in the Russian ab-
breviation). Its inauguration was marred when the first Executive
Director of ORT, Vladislav Listyev, was murdered in his apartment
building entrance, presumably because of policies he had an-
nounced concerning advertising on the new ORT,

This appendix is adapted from the Post-Soviet Media Law and
Policy Newsletter.™ The appendix includes accounts that were pub-
lished in the immediate wake of Listyev’s death so as to shed light
on the financial and organizational structure of Ostankino and its
proposed privatization and transformation into Russian Public Tel-
evision. In the aftermath of Listyev’s death, a good deal of infor-
mation about advertising and Russian television was disclosed.
Also, in this period, details were provided concerning the pro-
posed ownership of ORT, the role of the Duma, and the President
in the future of privatization.

We start, appropriately, with some reflections on Listyev and
the hopes he brought to the job of heading the proposed more
public, as opposed to state, Russian television. Writing in the F-
nancial Times, John Lloyd saw Listyev’s appointment as a comment
not on disorder, but on how order was emerging, unheralded,
from Russia’s chaos. Listyev, according to Lloyd, represented a
generation change.

{He was] recognisable as a type . . . the post-Soviet 30-someth-
ings, or the Komsomol generation. They are men (in nearly
every case) who were already in their twenties when the
Gorbachev enlightenment began; they were often active leaders
in the Lenin league of youth (Komsomol}, as was Listyev; and
they were able because of their intelligence and ambition to see
changes coming, to be attracted to capitalism and to hold their
nerve in harvesting its first fruits.®’

79 PosT-Sovier MEDIA L. & PoL'y NEwsL., Issue 16, Mar. 17, 1995, published at the Ben-
jamin N. Cardozo School of Law and edited by the author. For information about the
newsletter, contact Monroe E. Price at the Benjamin N. Cardozo School of Law, 55 Fifth
Avenue, New York, New York 10003.

80 John Lloyd, Man in the News: Model for a Generation—Viadislav Listyev, FiN. TiMEs, Mar.
4, 1995, at 8.

A\



322 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 13:795

Vladimir Gussinsky, owner of NTV, the principal private television
channel, was quoted as saying, perhaps referring to this genera-
tional change, that the murder was “part of a broader campaign by
hardline forces in Russia who are seeking to undermine freedom

of the press and create pretexts for the move to a more authorita-
rian state.”s!

A. What We Learn About Advertising

From the first moment after Listyev’s death, a link was hypoth-
esized between his murder and the sudden decision of the new
ORT board on February 20 that all advertising on Russian Public
Television would be suspended as of April 1. For the American
reader, the common understanding might be that the suspension
of advertising was part of a move for television to become public in
the United States’ sense of the term, nonreliant or less reliant on
advertising. That is not a proper reading. The board of ORT,
scheduled to take over from Ostankino, had decided to ban only
advertising, while restructuring its relationship with advertising
companies. The action was taken, according to board member
Igor Shabdrasulov, because large-scale advertising brokers had
been dictating to the channel what it must do and how. Dressing
up the economic consequences, he said that the ban was:

aimed at determining thie “proper correlation between advertis-
ing on the one hand and the interest of economic development
and moral criteria on the other.,” He described the measure as
“a temporary self-restriction” . . . . After reorganization, [ORT]
would renew cont[r)acts with advertisers and their agencies [be-
cause] no complete ban was intended.

According to Shabdrasulov, all losses would be offset by pri-
vate shareholders. He refused to specify the amounts involved.
Listyev was regarded as a supporter of the ban, ITAR-TASS said:
Anatoliy Lysenko, -director-general of the All-Russian State TV
and Radio Broadcasting Company, warned against banning to-
bacco and alcohol advertisements on the grounds that advertis-
ing accounted for one-third of the revenues of all television
companies operating in Russia and it was not clear how ORT
would manage'without them.

The head of the ORT board of directors, Aleksandr
Yakovlev [who would be later forced to resign], told ITAR-TASS
that Ostankino had been accustomed to receive R5bn-R7bn in
advertising revenue from agencies every three months. How-

81 John Lloyd & Chrystia Freeland, Yeltsin Pk;:lges to Clamp Down on Crime: TV Chz'ef’s
Muder Sparks Public Outrage, Fin. TiMes, Mar. 3, 1995, at 5.

1995] LAW, FORCE, AND RUSSIAN MEDIA 823

ever, the newly created Reklama-holding company (as rt.a'ceive‘d)
had received R35bn during the first three months of its exist-
ence but R30bn failed to reach Ostankino.®®

The shortfall, it must be noted, was because of agreements
that had been entered contractually between' Qstankino zfnd the
advertising brokers to assure a steady stream of income against the
risk of a fall in advertising revenue (though revenue in fact went up

sharply).
B. Corruption and Advertising

The New York Times quoted Ostankino sources as saying that
they suspected a political motive for the ba.n: a government effort
to squelch advertising by political rivals during the‘ then-upcoming
election campaign for the Duma. Others argued that the ban (and
the earlier ban by president Yeltsin on tobacco and alcohol adver-
tisements) was designed to make the new ORT more dependent
on government financing. Similarly, t:h.e argument was made that
among the participants in the advertising group tl_u? plan was to
favor those who were closest to Yeltsin when adve:rtlsmg would re-
sume®® Ina superb in-depth New York Times ar-r_l_cle, on March 2,
Steven Erlanger wrote that the Ostankino telev151-on network had
been infamous for the corruption and chaos of its management.
Somehow, independent producers had been allowed to siphon off
most of the advertising revenue, leaving the network unable to pay
employees adequate wages or other expenses. It was a cozy and,
according to some advertising executives, hugely corrupt system.

The system was now under threat. Further changes lay ahead.
Yegor Gaidar said that “Vladislav Listyev must havc? crossed the
path of someone whose income was based on the illegal sale of
advertising time.”%* .

An article in the Chicago Tribune, datelined Mo.scow, was one _of
the few to suggest the stake that Listyev himself rr}lght have had in
the financial changes being implemented at Russian Public Telev.'k
sion.®® James P. Gallagher characterized Listyev not only,.as .dld
others, as a beloved TV talk show host, -but also as a blg-'u.me
wheeler-dealer, a person who also headed a lucrative advertising

Viad, furd ] ] i ertising, BBC Sum.
82 isiav Listyev’s Murder; Listyev: Possible Link to ORT Ban on Advertising, ‘
MARY Wonfn BRC:SA?)CAS'I‘S, Mar. 3, ?995, available in LEXIS, World Library, Bheswh File.
83 Steven Erlanger, Russian fournalist is Slain; Profits May Be the Motive, N.Y. TiMEs, Mar.
Al0. ) . ] .
8 éggi’n?l[rew Higgins, Moscow’s Dirty War; There is a Brisk Solution to Business Quarrels in
Russia These Days, as TV Star Viadislav Listyev Found Out, INDEPENDENT, Mar. 3, 1995, at 21.

85 James P. Gallagher, Murder of Top TV Host Shocks Russians; Muscovites Fear Gangsters’

Role in Wheeler-Dealer's Death, Cri. Trin., Mar. 3, 1995, at 4. ,

" -



824 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 13:795

agency. According to Gallagher, of the five companies that com-
prise Ostankino’s production cartel (Reklama-holding), only one,
Inter-Vid, the agency owned by Listyev, would be a major share-
holder in the newly privatized ORT. According to Gallagher’s ac-
count, Listyev, as executive director of ORT, would have been able
to control much of the network’s advertising through his own
agency, Inter-Vid. Meanwhile, the other members of Reklama-
holding would stand to lose millions of dollars each year by being
pushed aside.?6

How much was at stake? Gallagher quoted the average market
price on Ostankino’s Channel One as $11,000 per minute, with
rates reaching up to $50,000 per minute for the most popular pro-
grams, including Field of Miracles, the quiz show produced by Lis-
tyev. “But only a small share of that income was being passed along
to the network, a situation that the new owners of the Public Rus-
sian Television (“PRT”)—including major banks and businesses—
are determined to correct.”® Of course, the pattern of payments
could also be read as a bona fide business arrangement to guaran-
tee Ostankino revenue at a time when the cont.ractiﬂg parties did
not know how valuable advertising time would become. It may be
that as little as ten percent of the actual funds expended for adver-
ti.s,ing reached the network. And, of course, none of the so-called
‘jeans payments,” money for secret favors and bought journalism
(stuffed, in the early days, in the journalists’ jeans) ever made it
back to the budget of the network. It was this situation that PRT’s
board member, Shabdurasulov, had in mind when he said:

We do not go along with the present arrangement between
those who produce commercials and the agents who dictate to
television what has to be done . . . . We prefer a different set of
circumstances. Television should dictate to commercial agents
and producers what the station’s priorities are and what the rela-
tions between the three should be.®

On March 2, angry, confused and worried journalists gathered for a
press conference under the auspices, in part, of the Union of Journalists.
Here are excerpls from the brigfing.

Vsevolod Bogdanov: We have gathered today for another
tragic press conference. It is becoming a horrible tradition al-
ready. Last night, there took place a meeting of the heads of the
TV companies of Russia. I have not ever attended a more dramatic

86 Jd
BY fd
88 Jq4

1995] 1AW, FORCE, AND RUSSIAN MEDIA 825

meeting. The subject of discussion was the reaction to the death of
Vladislav Listyev. Andrei Razumov said, “There is no Vladislav Lis-
tyev, so there is no television, and let us switch off all our channels,
and let there be no television until the assassin of Vladislav Listyev
has been found.” A long discussion ensued, after which the heads
of the TV companies finally drew the conclusion that journalists
should discharge their duty to society and provide information.

The decision was taken to shut down all programming with
the exception of news programs till 7 p.m., when Listyev’s pro-
gram, Peak Hour, used to begin. After Vladislav Listyev’s Peak Hour
program today, which will be shown in commemoration of him,
there will be another program, Peak Hour of the Authorities, in which
leading journalists, editors-in-chief, and heads of TV companies
will participate.

Today, the Union of Journalists of Russia has been receiving
dozens and hundreds of facsimile transmissions, cables, and phone
calls from all sorts of places, including Yakutia, Azerbaijan, Tatar-
stan, and many other regions. There have been phone calls not
just from our colleagues, but also from TV viewers because every-
one knew and admired Vladislav Listyev and believed him. And I
believe that many people tried to imitate him; they wanted to be
like him. They wanted to borrow some of his optimism, his vitality,
some of his gusto because in these difficult, terrible. times, this is
something that we all miss. But there is, however, an equally im-
portant circumstance.

Everyone is unanimous in assessing what has happened. Eve-
ryone has the same position concerning what is happening, con-
cerning the reason why journalists get killed. The reason is the
same one which impelled the troops, the Reds and Browns, to
charge Ostankino last fall. Unfortunately, neither the authorities
nor society benefitted from that lesson, although it should have
provided a telling one. After that the only thing that the authori-
ties did was to erect a rickety fence around Ostankino and to beef
up the security guard. But they failed to do the most important
thing, that is, developing a television market and a market of the
press and of advertising. The most important thing has not been
done.

Television and the press as a whole are not protected-against
the feuds between political parties and financial groups for power
and for money. The authorities, and I mean the President, the
parliament and the government, should have adopted such laws
that would make the success or otherwise of our television and
newspapers dependent.only on the consumers of information, on




AT

826 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 13:795
the audience. Unfortunately, all our initiatives—and we have been
submitting draft legislation, draft decrees of the government—but
all this is.of no'avail. The latest law, the law on television, suffered
a debacle in parliament, which rejected it. Lawlessnes$ has ex-
ceeded all limits. If we do not take extreme measures now, if we do
not force the government-and the parliament to protect the press,
I think even more terrible upheavals lie in store for society.

Speaking at this press conference I would like, on behalf of
the.Secretariat and the Union of Journalists, to accuse the bureau-
cracy, because I consider bureaucrats to be the bitterest enemies of
our life. Bureaucrats have become the most influential party, the
decistve force in society. It is they who are preventing the adoption
of all-these documents which are critically important for television
and radio and so on. I can cite several resolutions written on these
draft documents by President Yeltsin- and Viktor Chernomyrdin.
They write that this is necessary and urgent and soon. However,
the approvals stage begins and the bureaucrats brilliantly kill all
these drafts because the bureaucrats are trying to control the press
with the same zeal as political parties, financial groups, and mafia:
like structures.

‘I would like to give the floor to the Chairman of the Commit-
tee for the Protection of Journalists Rights, Pavel Gutiontov.

Gutiontov: Dear colleagues, three days ago the Chief of Infor-
mation of the President’s staff publicly accused journalists of at-
taching too much importance to the death of their colleagues. It
struck me as insulting and cynical. Three days later we have an-
other sad occasion for incurring another rebuke for attaching too
much importance to our life, to our work, and to our fate. Today
the Union of Journalists of Russia and our Committee have pre:
pared a statement which I will read to you.

C. Statement of the Union of Journalists of Russia and the Commitiee
to Protect Freedom of Expression and the Rights of Journalists

The assassination of Vladislav Listyev, -our colleague and
friend, a brilliant journalist and talented organizer, a person who
had just become the head of public television in Russia, became
another link in the disgraceful chain of unpunished terrorist acts
against -the people in our profession. The death of Listyev has
highlighted to this country and to the whole world our defenseless-
ness in the face of the mafia from which we cannot shield ourselves
by the thin newspaper page or the fragile TV screen.

This crime has again highlighted the true worth of the state-

1995] LAW, FORCE, AND RUSSIAN MEDIA 827

ments of top executives on their commitment to freedom of ex-
pression, and their respect of our work.

When the President, in his Address to the Federal Assembly,
again repeats the long-evident fact that journalism has become a
hazardous occupation and calls for protecting journalists against
any pressure, let alone insults and physical attacks, we have the
right to demand not only words but also tough and decisive meas-
ures to enforce the law,

The fact remains that no assassination of any journalist has
been investigated to the end, and insults and calls to stage a po-
grom against the press are heard with increasing frequency even
from the highest rostrums.

The assassination of Vladislav Listyev again demonstrates the
absence of civilized rules of the game in the mass media, especially
electronic media. Television is, before our eyes, turning into an
arena for clashes of economic interests which are alien to journal-
ism, with relations assuming a patently criminal character. The au-
thorities, absorbed as they are in politicking, are not taking any
measures against it. We demand that the masterminds and execu-
tors of this and other crimes should be found and punished. We
demand to call to account the heads of those state structures which
are unable or unwilling to perform their duties. We demand that
the compliments lavished on the press should be replaced by real
deeds.

Bogdanov: The editor-inchief of Obshchaya Gazeta, Yegor
Yakovlev.

Yakovlev: Our life i$ such that the most tragic and grievous
things occur. Last night all the channels reported what happened
to Vlad, but Channel 1 continued to broadcast a soccer game unin-
terrupted. And when I learned today that Mr. Yerin had been ap-
pointed to direct the investigation, I decided that I had not seen
anything more trite and disgusting in my life. The man who is di-
rectly related't6 the criminal revolution taking place in our country
will now investigate the assassination of our colleague. I think that
all’ of us have been maintaining the same position until now. We
have been urging the government, the President, Chernomyrdin,
and others, expecting them to find an opportunity to reply to us.
And they have been deliberately lying to us.

. D. Response of President Yeltsin

After Listyev's murder, President Yeltsin took the highly unusual step
of traveling to Ostankino’s offices and megting there with ils chair, Alek-




828 CARDOZO ARTS ‘& ENTERTAINMENT [Vol. 13:795

sandr Yakovlev, and with a large group of Ostankino’s journalists and
staff members. Here is a partial transcript of the proceedings there:

Yeltsin: A tragedy has occurred, a tragedy for journalists at Os-
tankino, for all journalists in Russia and for the whole of Russia.
The tragedy of a criminal killing, a cowardly, evil murder of a very
talented world television journalist, that of Aleksandr Nikolayevich
(“Yakovlev”). At any rate, he excelled at Ostankino. This is not the
first occasion when a journalist has died. There are motives which
the state cannot- uncover, which the government and President
cannot deal with, which the Prosecutor’s Office and the adminis-
trative bodies cannot deal with. Evidently, there is something in
the situation in which Ostankino journalists themselves are
working.

Without a doubt, things are different in Moscow, especially
from the point of view of such criminal killings. In Russia, there is
no anarchy or irresponsibility within the administrative bodies,
there is no sloppiness equal to that in Moscow. Leaders, including
municipal leaders and those of administrative and internal affairs
bodies, are turning a blind eye to the Mafiosi merging with various
commercial structures and the Mafiosi merging with administrative
and internal affairs bodies.

I think that, if it is taken into account that Moscow is sepa-
rated, separate and that the administrative bodies work separately
from the Interior Ministry bodies, the dismissal of the Moscow
prosecutor and the head of the main Moscow internal affairs direc-
torate would, of course, be too small a price to put on the life of
Vlad Listyev. This will be justified because here we are talking
about human life, whilst in the former case it is only dismissal from
work.

Of course, this is yet another lesson for us, a lesson showing
that whilst being afraid of ourselves and of turning Russia into a
police state, we are afraid to step up the struggle against these
criminal formations. In Uzbekistan six groups of bandits were sim-
ply executed by firing squad in one go; they were executed by the
internal affairs bodies! And the situation has immediately started
to improve. I am not calling for a state of emergency. No, we do
not need a state of emergency. Taking into account the fact that
today I forwarded a new law on the Prosecutor’s Office and a new
law on increasing accountability for criminal offenses and viola-
tions of law by all bedies and all managers to the State Duma, this
should have an effect. The Prosecutor’s Office has enough tough-
ness and strict approaches to make mafia groups shudder and feel

1995] LAW, FORCE, AND RUSSIAN MEDIA 829

that there will be no let up here. It seems that this. is the only way
to enable us to stop this wave of crimes, violent crimes.

I could not fail to visit you at this time and I bow my head
before you as one of those leaders who has taken insqfﬁcien.t meas-
ures to combat banditry, corruption, bribery, and crime. In ?.ddl-
tion to this I-'would like to say that I supported and will continue to
support Ostankino. 1 will sign a decree on cerFal.n changes, so to
speak, which has already been drawn up. All this is for. tl'}e beneﬁ!:
of Ostankino, for its benefit. I understand how hard it is for you
now. It is hard for all of us. Nevertheless, we must recall once
again how Vladislav Listyev worked and follow his examl?le. ‘I ex-
press condolences to the entire workforce, to all of you, his fl‘lC.IldS
and relatives, and of course to the family of Vladislav Nikolayevich.

Presenter: Ostankino chairman Aleksandr Nikolayevich
Yakovlev also spoke at the Russian President’s meeting with jour-
nalists at the television and radio company.

Yakovlev: We, too, must all be full of journalistic solidarity, so
that we don’t argue ainongst ourselves and so we can use our words
and our pens against those who are stubbornly trying to turn our
country backwards. Pay attention. !

Yeltsin: Together, all together. .

Yakovlev: Yes. Pay attention to what I want to say about this. If
you look at the list of murders, it is perfectly clear that these people
were supporters of freedom and supporters of reform, supporters
of our progress, supporters of the. democratic system which we
have. They were supporters of the President. So, while I do not
want to seek out the guilty prematurely or to make any spe(':lﬁc
accusations [that is for others to do], I would like to say one thing:
[ believe that ultimately this was a political murder, ultimately 1-t was
a political murder [repeated as heard]. So that what the president
has said about taking measures means taking political steps.

E. Interview with Aleksei Simonov

Aleksei Simonov, the head of the Glasnost Defense Foundation and a
long-time champion of journalisis’ rights, gave an interview, after the mur-
der, to Nicholas Pilugin, the editor of Media Developments, the newsletter of
the Media Assistance Clearinghouse in Moscow.

Pilugin: Was the murder of Vlad Listyev part of an‘e'ffort to
stop the transformation of Ostankino into a public television net-
work, or was it an attack on the Russian President and the
government?

Simonov: I won’t attempt to judge that issue. I think that the




830 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 13:795

murder arose internally. That is, it is connected, first and fore-
most, with economic and not political issues. Vlad was not a polit-
ical journalist. In fact, it was this fact that led to his popularity with
the people. In the absence of any partisanship, Vlad was more
identified by families as their representative. He asked questions
which did not indicate his political passions, but which indicated
his human interests, even if he was interrogating a politician. In
this sense it seems to me that this was not so much.the murder of
Listyev the journalist, as the murder of Listyev the businessman.
But we have to take note that for the first time these two already
long chains of murders—the murders of journalists and the
murders of businessmen—have at last become linked. . . .

Pilugin: But as general manager of public television he was
fulfilling a political role.

Simonov: So far we don’t know what role he was fulfilling. You
and I do not have a single published document signed by the gen-
eral director of Ostankino. We do not have a concept or plan for
Ostankino signed by Listyev. We have only heard that Ostankino
plans to cancel advertising. Then we heard that in fact it does not
plan to cancel advertising altogether, but only for two months.
Nothing has been determined. For this, there is no legal basis. In
principle, if this was to be public TV in the example of the BBC,
then what is the talk of shareholders about [the Russian govern-
ment was to hold a fifty-one percent stake in the new company,
private investors forty-nine percent]? There can’t be any sharehold-
ers. Isn’t it true that the BBC has no shareholders? And at the
same time, the BBC thankfully has no advertising. So it is doubtful
that shareholders would have invested money in a public TV com-
pany which has no advertising. After all, what return would they
receive? I would say there is much here that really has not been
thought through. I don’t know for what reason all of this was be-
ing done behind closed doors. Maybe on the principle that they
did not want to reveal their discussions, decisions, and answers with
regards to their strategic policy, their programrming policy and so
on. While in principle you could say that this company, which by
all indicators along with: the government was to belong to three
companies: VID, RenTV, and Avtorskaya Television, although this
is something I don’t want to say, even though the best Ostankino
programs definitely are produced by these companies. But then
within this company it would be necessary to decide which portion
of programming thiey would be required to accept from non-share-
holders in order to avoid becoming a monopoly. There is an en-
tire list of things that should have been announced simultaneously

\

1995] LAW, FORCE, AND RUSSIAN MEDIA 831

with the decision to form public television. But none of this was
releaf’?ligin: Do you believe that things wguld have come out dif-
ferentlSz, that Listyev would still be alive, if they had done every-
i t in the open?
thlngSi(zrlllonov: I doI:l’t know; it's entirely possible. I am firmly con-
vinced however of one thing: that only glaanst (.opennes§) will de-
fend journalists. If a journalist is able to Rubhsh information about
threats made against him, sometimes_ this stops things from pro-
ceeding further. I just read a monitoring report on correspondent
Boris Resnick (Izvestia correspondent in I_{haba'rovsk). He was be-
ing threatened with murder. His house, his family, and office have
been placed under protection. 1 think th.at 'under tl}ese circum-
stances the mafia will think twice because it is becoming risky fqr
them. It’s not that he can’t be killed; anyone -canan killed. But it
becomes more risky, and this is something entirely different. They
now become not just the enemies of Boris Resnick, they become
the enemies of the state. . . . . .
Pilugin: What does the murder; of Listyev mean specifically for
j ists and Russian journalisms -
Jouné?::f;snov: On the orJle hand, it means that-if it is possible to kill
one of the country’s most popular journalists, if not the most popu-
lar, then in principle any journalist is not safe from such actions
and no one can guarantee his security. It follows that all of us face
this danger. On the other hand, it means that many today v‘nll face
the question: should 1 take the risk or not? I repeat, again, that
while this was not the main issue as far as Yl.afi was 'concerned, for
other journalists this condition of indefe_nmplhty which we now .fe§l
is a very important factor in self-censorship. Psychologically it is
ifficult.
o lc’llllflt}gm Have you heard of any journalists who say they are
ing to be more cautious? .
o Sgi(:lllrtl)%ov: No, I've heard something else, but this was in con-
nection with the emotional reaction to the death of Vlad. I heard
from his colleagues that they are ashamed, even more ashamed to
be afraid now after what has happened, But _what a person says
publicly and what he says to himself can be e,nt;rely different. And
without doubting anyone’s declarations, I th'mk that once the
shock of what has happened passes, people will ha:ve to l.:hmk of
their own fates in the context of what happened. It’s al§o 1,ntercst-
ing that for the first time in four years of the fogndanor} s wo.rllc,
indeed the day before the murder of Vlad‘, we recelyed anti-Semitic
and pro-fascistic messages on our answering machine. . . .

B —




il

L1

832 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 13:795

Pilugin: Russia seems to center on Moscow. Here, the murder
of Listyev evoked shock. What about outside Moscow?

Simonov: In this sense, I think that Vlad was a Russian person-
ality, by no means just a Moscow personality, and the shock of his
death is a shock to all of Russia. The thing is, out in the regions
the journalists have it even harder. In Moscow, thanks to the large
number of publishing houses, to the great unity among journalists,
and the fact that the Journalists’ Union here is fairly strong, along
with other organizations, a result of all of this is that the safety net
for journalists here is stronger. In the provinces it is significantly
weaker. Aside from this, it’s fairly obvious, as strange as it may
seem, that the provincial press is divided along lines of political
viewpoints. If we take Moskovskii Komsomolets and Nezavisamaia
Gazeta, for example, they don’t care for one another. But in this
situation between them there are no conflicts. But I've been in
several provincial cities and thiere the press has divided not along
lines of pro-government or antigovernment. The press has di-
vided on the lines of “we’re with them, you're with them,” on the
principles of their political views on the situation. This is a very
dangerous situation because, as things now stand, when each per-
son can only afford to subscribe to a single newspaper, he sub-
scribes to a newspaper which is closest to his viewpoints. That
means that the newspaper does him little good. A newspaper
which only supports my viewpoints will not enable me to grow as a
citizen. I have no one with whom to engage in dialogue. This fur-
ther strengthens the importance and influence of television, specif-
ically for this reason. Aside from this, the regional press is growing,
strengthening, and may God grant it strength. But this disconnec-
tion, this partisanship, is not so much due to divisions in society,
but too often to the competing interests of publishers.

Pilugin: In the end, what do you think the result of Listyev’s
murder will be?

Simonov: More than anything else, I am afraid that Listyev’s
murder will be utilized by forces thirsting to wield a firm hand, that
the murder of Listyev will justify legal actions which will allow totali-
tarian structures to rise on the remnants of democracy which exist
in this country, or out of our embryonic democracy. This is what I
fear very much.

F. The View of Yeltsin’s Critics

In this article in Rosstiskaia Gazeta, a perspective from within the
Kremlin is evident, quite critical of journalists who hold Yeltsin responsible,

I call

1995] LAW, FORCE, AND RUSSIAN MEDIA 833

as might be expected in the presidential newspaper. Viadimir Verin is a
writer who had appeared in Pravda during the Gom:'zcheu years and before.
This version of the article is adapted from Rossiiskaia Gazeta, p. 1 and 7,
March 6, 1995, _

Russian TV, during the past several days, has demsm;trated
that it is capable of everything. It has demonsqat?d that it is capa-
ble of creating a political show out of the most intimate and sacred
feelings of the human soul—bereavement and prayer for the
dead. . ..

Apparently, TV, radio, and the press def:ided to drive us crazy.
From morning until late at night the media have been trying to
drive us into a state of shock and hysteria, trying to make all of us
spill out into the streets so that a powerful wave of public protest
would sweep away the anti-popular power under which such jour-
nalists as Listyev are murdered in cold blood. '

" The decision to turn prayers for the dead into a protest action
was taken by TV leaders last Wednesday night and when people
switched on their TV sets Thursday morning, all they saw was a
port}ait of Listyev with only one word under his name: Murdered.

But the most repugnant and horrible thing in that show was
the manipulation of the natural, sincere, and innermost ft.:ehng of
compassion for a MAN who was killed. Precisely, a MAN irrespec-
tive of who he was—journalist, businessman, parliament member,
or farmer. . . . ]

That manipulation began at noon last Thgrsda){ in the House
of journaliéts at a jamboree that the editors in chief of Moscow
newspapers, heads of TV companies, journalists, actors, €1c. called
a press conference. _

One editor in chief after another harangued those present,
urging them to declare a total media boycott of the President, gov-
ernment, and parliament. The speakers at the press co-nfercmfe
singled out two main points: all branches of state power 1n Russia
are criminal and that is why the media should boycott ther?l; and
second, not the people, not the electorate, but tllle media and
those working in the media must and shall determine the future
course of Russia’s development.

It was with loud applause that those present welcomed the
words of Obshchaya Gazeta Editor-in-Chief, Yegor Yakovlev, that . . .
the President had lied to us, . . . Stepashin has lied, . . . very many
have lied to us, . . . and that is why all journalists must declare a
general strike . . . until the President comes here and explains to us
what he has led the country to. ' .

There probably would not have been any big trouble if




834 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 13:795
Yakovlev’'s weekly shut down for some time. Doubtlessly, its sub-
scribers would have managed to do without it somehow. But to call
for a strike by all the media, including electronic, if set into mo-
tion, would already be a prelude to a state coup which today’s seek-
ers of the truth probably want so much.

It was one in the afternoon on the first day after the assassina-
tion and not one of the investigating bodies had yet offered its ver-
sion of the motives behind the killing, but those at the House of
Journalists had already come up with plenty of versions of their
own. And all of them clearly defined the political motives of the
slaying,

One editor-inchief went so far as to claim that it was the state
which had set out the contract. In fact, he considers that the Depu-
ties, the power ministries, and even the President benefit from the
murder of Listyev.

President of TV6, Eduard Sagalyev, went even further. I abso-
lutely do not believe in-any kind of a dialogue with those in power
today, he pronounced. He urged the journalists to call a boycott
. . . to the victorious end, and then the journalists will bring every-
thing into order in the country.

The jamboree ended with a decision to meet at the Ostankino
TV Center that evening and, in a live program, to tell the country's
leaders everything they thought of them.

But the President of Russia came to Ostankino. And it so
turned out that it was not the journalists who brought the Presi-
dent to his senses, but the other way around. In a very quiet and
soft manner, Yeltsin pointed out that there was something at Os-
tankino that had served as the-cause of Listyev’s death. He named
those officials who were responsible for the rampage of crime in
the capital, although he did not give all the names, the author
remarks.

Although many speakers at the noon press conference had
claimed that those in power were powerless and impotent, some-
thing new in principle seemed to emerge at the evening meeting in
Ostankino. It was possible to sense in the atmosphere a kind of
fear that those in power could suddenly show their strength and
really get down to placing things in order.

Yet another thing that leaps to the eye from the Ostankino
gathering is that very many people there were clearly trying to
score political points for themselves on the most terrible thing in
life—on the murder of 2 human being.

The West’s reaction was loud and clear, and most desirable for
Russia’s TV bosses. In particular, Air Digest (No. 42) holds that the

ST

1995] LAW, FORCE, AND RUSSIAN MEDIA 835

program from Ostankino demonstrated that Russia's TVis... a
truly fourth power elected by the people. To this, there is practi-
cally nothing to add. The fourth power in our country has indeed
become a real political force that has decided to declare war on all
the other branches of power. However, I beg to disagree with the
assessment of the fourth power as elected by the people. Not in the
least! This fourth power often acts as an anti-popular and anti-state
force, as an element that regularly and stubbornly tries to
destabilize the situation. But if this power was indeed elected by
someone, what have the Russian people got to do with this? the
author queries.

Radio Liberty recently broadcast a phrase by Italy’s Foreign
Minister who purports that watching Yeltsin on TV, one may come
to the conclusion that he is unable te control his actions. Our
Western partners are no longer shy when it comes to finding a new
President for us.

And if this were not enough, they no longer make a secret of
the fact that [Russian] TV has become both a source of informa-
tion on the basis of which they interfere in our internal affairs, and
a political force thanks to which these partners are carrying out
their plans in respect to Russia and are trying to shape Russia’s
future history. However, in my opinion, it is still a bit too early for
them to rub their hands in glee.

G. The Duma Seeks to Impose its Legislative Will

Not surprisingly, in the wake of the Listyev murder, the future of the
entire Ostankino privatization plan became subject to greater scrutiny and
more politically volatile. The Chair of the Duma Committee on Labor and
Social Support, Sergei Kalashnikov, had, three weeks before Listyev’s mur-
der, urged establishment of a commission to examine the privatization of
Ostankino, calling it probably the most mysterious reorganization of the
past three years.

Kalashnikov criticized the privatization as outside the Presi-
dent’s authority and also without any tender or investment contest.
In his view, Ostankino was preposterously undervalued in terms of
the contribution required of private investors for the shares they
received in the new entity’s assets. On Friday, March 10, the Duma
was only twenty-eight votes short of passing a nationalization of
much of Russian television. The action, almost successful, was
headed by Vladimir Zhirinovsky, who called his initiative another
velvet revolution. Instead, it passed a moratorium on privatization
at the first reading.




836 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 18:795

With the question of the future of the privatization at stake, Aleksandr
Yakovlev addressed the Duma and was influential in gaining a morato-
rium on requesls for a moratorium. Here is a transcript of an interview
with him on Radio Mayak afler his appearance before the Duma.

[Presenter]: There were very heated debates at the State
Duma today [10th March] on the subject of the television compa-
nies. At the suggestion of LDPR leader [Vladimir] Zhirinovskiy the
deputies even made the decision to debate nationalizing television
as a whole. But first they heard the directors of Ostankino and
Russian TV and radio broadcasting. Aleksandr Nikolayevich
Yakovlev, chairman of the Ostankino TV and radio company, was
to the point. [Yakovlev] Today we are living through a period of
transition. It is very difficult and painful. In the past year 1,750
people have lost their jobs. Nonetheless, the process is under way
and-there have been no particular rows if there have been any at
all. Ostankino is now setung up a number of 1ndependcnt studios.
We intend for them to exist and work independently. However, for
a number of international reasons, the sports studio must be left
alone. And out of financial considerations we will probably be ask-
ing the government to fund the folk art studio [Russ: studia
narodnogo tvorchestva]. Ostankino retains four radio channels
which are now threatened with cuts. Roughly half of their broad-
casting is at stake. In the main, we’re talking about Mayak [Russian
Mayak radio] and even Yunost [radio]. Broadly speaking then, if
the Duma does not change its decision and fails to give us the
money to maintain state radio [unfinished sentence}. As far as Os-
tankino is concerned, why has the question of its privatization
arisen? This constant petitioning for money. for each quarter, this
having to prove that the country needs to have a television service,
is tedious, to- put it quite mildly. And then, too, both the govern-
ment and the esteemed Duma have this year, like last year, taken,
to put it mildly, an extremely flippant attitude towards funding Os-
tankino and the other channels. While the Ostankino company
required R943bn in 1994, the State Duma approved R508bn and
the amount actually given was R453bn. If we had not made use of
advertising there would have been only five to six hours of broad-
casting a day.

The requirement this year was just over R2,000bn=—television
required R1,000bn while radio required R812bn [figures as re-
ceived]. The Duma approved R175bn. We received R20bn in the
first quarter. I wonder who can explain to me how we can con-
tinue to exist and maintain television and radio services on that
sort of money? Clearly there will have to be cuts . . .

T

1995] LAW, FORCE, AND RUSSIAN MEDIA 837

And thus the conclusion that we will have to privatize. A priva-
tization whereby the state retains the decisive package of shares.
And that is what has happened. The state retains fifty-one percent
and the shareholders receive forty-nine [percent]. We have dele-
gated the percentages in the states package—for instance, Os-
tankino’s nine and TASS’s three—to the State Committee for the
Management of State Property in order for that:.committee to deal
with that fifty-one percent, in accordance with the trust agreement.

Furthermore,.the regulations stipulate that none of the share-
holders has the right to sell any share without the permission of the
council of directors and without the permission of the government.

[Presenter]: In a long and frank talk Aleksandr Yakovlev re-
plied to literally every question. And do you know, the deputies’
emotions subsided. They did not return to the subject of nationali-
zation and it was decided to allow Ostankino a special means of
privatization. As you heard, our own Mayak was included in the
discussion . . . .

[The Duma session on 10th March passed a draft law on the
media in its first reading, which imposed a moratorium on the
privatization of broadcasting, according to Interfax news agency.]

The Duma and the President are still engaged in a dance of competi-
tion over the future of the First Channel. For example, in late March, just
before the launch of RPT (or ORT), the media sub-commitiee of the Duma,
headed by Igor Yakovenko, threatened to go to court to enjoin the transfer.
In the first week of April, the Duma gave its approval to a law which would
suspend the privatization of Ostankino which, according to a presidential
decree, was, in substantial part, to become a joint-stock firm with fifty-one
percent of the stock belonging to the state. President Yeltsin and the new
entity, ORT, ignored the Duma-passed bill on the ground that it had not
been approved by the Federation Council. Thus, five days after the ORT
began its first broadcasts, the Duma purported to ban the financing of the
company and suspend its privatization and broadcasts until a federal law
on privatization of the state TV and radio is adopted.

H. Antagonism of Igor Yakovenko

The intensity of feeling is caught in this transcript of an account of the
events, prior to the Duma’s action, from a show broadcast on the Second
Channel, Russian TV.

Announcer: The sale of the Channel 1 shares and the transfor-
mation of Ostankino into a private joint-stock company ought to
attract the attention of law-enforcement bodies, said Igor




838 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 13:795

Yakovenko, chairman of the Duma mass media sub-committee, at a
press conference today [27th March].

Yakovenko: At present, we are investigating the possibility of
submitting an application to the Constitutional Court and to the
Arbitration Court in order to clarify the legal basis for what is
happening.

Correspondent: However, Igor Yakovenko did not clarify what
legal irregularities he was referring to. He said that at present an
application to the Constitutional Court was being prepared. As for
the political aspect of the creation of the Russian Public Television,
the so-called RPT, Yakovenko believes that not everything is in or-
der there either. The RPT management will be headed by leaders
of two parties, Aleksandr Yakovlev and Sergey Blagovolin [then a
member of Presidential Council].

Yakovenko: What happens is that the first state channel has
been surrendered to a certain political group, and in the wake of
the parliamentary and presidential elections such a monopoly is
extremely dangerous.

Earlier, Yakovenko, contributing a feature to the Sovetskaia
Rossita newspaper under the title, A Structure of Lies, has been a
major thorn in terms of the stability of the new enterprise.
Yakovenko, a member of the Yabloko Parliamentary group, wrote
that “an entity called Public Russian Television is not public at all.
What was set up in our country under the title ORT is a hybrid of
state and commercial television and is not public in any way,” he
stressed. In Yakovenko’s opinion, this structure, called public tele-
vision, was based on lies and creatéd to mould the conscience of
Russian people to suit some forces.

L. The Hostility of Sergei Kalashnikov

In an article in Komsomolskaia Pravda, Sergei Kalashnikov, Chair-
man of the Duma Committee on Labor and Social Welfare, wrote that:

[f]ears that the State Duma intends to “nationalize” the Os-
tankino television company by suggesting “a special procedure
for the privatization of government-owned organizations of tele-
vision and radio broadcasting in the Russian Federation,” a bill
now under Parliamentary consideration, are ungrounded.
There is no need for nationalization—the Public Television
company is essentially an enterprise jointly owned by the govern-
ment and business interests, according to Sergei Kalashnikov.
Fifty-one percent of the Public Television company’s shares
belong to the state, with the State Property Committee having
thirty-six percent, he pointed out in an article. The fifteen man

1995] LAW, FORCE, AND RUSSIAN MEDIA 834

board of directors includes six shareholders representing the
state and state-owned enterprises. Moreover, according.to the
company’s Charter, candidates for those posts shall be nomi-
nated by the Government.

Ostankino is financed by the Government from taxpayers’
money. In 1994 the company asked for 1.3 trillion rubles from
the Federal budget but received 320 billion and got another 220
billion by way of profits from advertising. The other 700 billion
is likely to remain in the form of a debt to the state, a debt that
will in all probability be written off. This year the company will
require an outlay of 2.3 trillion against 320 billion as provided
for in the federal budget. The company cannot hope to get
much additional revenue from advertising or business interests;
its wealthy founders like Boris Berezovsky, President of the
LogoVAZ consortium, have no intention of investing in the
company—their purpose is to line their pockets with profits as
soon as possible. The board of directors includes quite a
number of people like First Vice Premier Chubais and Gaz-
prom’s head Vyakhiryev who by virtue of their high posts are
unlikely to be concerned with the day-to-day running of the
company. This leaves only four members who can and will have
a decision-making role, and three of them are people of the Ber-
ezovsky team.

Writing in Nezavisimaia Gazeta, Kalashnikov and a fellow
drafter of the Duma law on radio and television privatization,
Sergei Burkov, defended their law, passed in the third reading on
April 5, against attacks by the new owners of PRT, the privatized
version of Ostankino, the major national network broadcasting on
Channel One, and their supporters from among popular television

ersonalities. The latter—Eldar Riazanov, Vladimir Molchanov,
Alexander Shirvindt, Alexander Liubimov, Yuri Rost, and Alexan-
der Nevzorov—denounced the law in a discussion and called for a
presidential veto. .

In the first place, Kalashnikov and Burkov wrote, it was several
thousand people working for Ostankino, rather than the Duma,
who grew indignant over how a group of very rich people— Ber-
ezovsky, Blagovolin, Boiko, and some others—as well as a number
of high-ranking state officials, the current television boss, Alexan-
der Yakovlev, included, went about privatizing Channel One. The
whole thing had been arranged, they wrote, in the course of be-
hind-the-scenes negotiations which lasted for about a year, with a
private limited company formed as a result, getting the r‘lationa.l
property worth billions of dollars for a mere ten billion inflated
rubles,




840 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 13:795

Secondly, they wrote that their law on privatization does not
purport to introduce political censorship on television, as claimed
by Riazanov and his ilk, but only cuts short the legal chaos en-
gulfing the privatization of the electronic media, Ostankino among
others. It boils down to the following: There should be no privi-
leges for groups of individuals on television; all people are equal,
including in what it concerns buying air time. Meanwhile, the
group which stands.behind the Public Russian Television intends
to receive air time free, as is suggested by the company’s constitu-
tion, whereas the huge bill of operating Channel One will as before
be met by the taxpayers.

Moreover, television is a powerful psychological and political
tool, which the PRT group receive free on the eve of elections.
Herein lies a large-scale and dirty political gamble, says the article,
which the PRT defenders from among the artistic souls prefer not
to notice. The PRT are seeking to pit the President against the
Duma, inducing him to do what he did in October 1993.

On the Moscow station 2X2 TV, Kalashnikov was quoted as
saying, on April 10, that Russian Public Television should literally
be called “shady deal number one” in the sphere of privatization.
“Tens of millions of dollars have been given just like that to far
from the poorest people in this country.” The news account con-
tinued as follows:

Presenter: According to Kalashnikov, the worst expectations—
that money would begin to call the tune—have come true.

Kalashnikov: The fact that Russian Public Television is already
pointing a gun at the State Duma, as was the case in 1993, demon-
strates visibly that Russian Public Television is a most powerful in-
strument of authority today.

Presenter: The deputies intend to demand the creation of a
state commission for the privatization of Ostankino. Sergey
Kalashnikov will take Russian Public Television to court for insult-
ing his dignity as a man and as a deputy. It said he was a well-
known Duma troublemaker.

J-  Response of ORT

Just before Russian Public Television’s first broadcast on April 1, LV.
Shabdurasulov, head of the Russian government’s department of culture
and a member of the ORT board of directors, gave his views regarding polit-
ical control of the new station and its finances during an interview with
Aleksandr Shkirando on Ostankino Channel 1 TV. Here are excerpls:

Shkirando: Igor, as is known, on 1st April, all of our television

T

1995} LAW, FORCE, AND RUSSIAN MEDIA 841

viewers will encounter the new Russian Public TV. At the same
time, there are evidently still many unresolved questions, many

roblems concerning perhaps politics, first of all, the social sphere,
and problems connected with financing.

Shabdurasulov: Yes, that seems to be the case. You know I
can’t refrain from commenting upon the press conference held in
the State Duma today [31st March] by Messrs [Sergey] Kalashnikov
and [Sergey] Burkov, not unknown deputies, and, unfortunately, I
am forced to state once again that either they deliberately or unin-
tentionally fail to understand in principle what is happening. Re-
proaches are levelled about political power being usurped in the
mass media, in television by either a financial grouping or a finan-
cial and political grouping. If we call the government a financial
and political grouping, in particular, a political grouping then we
can’t go any further than the President of the Russian Federation
as the highest state official.

Shkirando: It’s said that all this work will lead to the
destabilization of society, to tension.

Shabdurasulov: If the relations which we have the pleasure of
observing today, let’s say, in the State Duma are.transferred to the
television, then that probably will mean destabilization.

Shkirando: It’s said in the State Duma that the interests of
other political parties are not represented in the new television.
The whole.spectrum of issues is allegedly resolved only in a narrow
group of one concrete political and ideological thrust. . .

Shabdurasulov: In which one?

Shkirando: Let’s say, Russia’s Choice.

Shabdurasulov: You know, it's strange to hear that, because
the composition of the council of trustees of the Russian Public TV
company is being clarified at this moment and the council should
be composed of—and invitations have already been sent out and
work is being carried out—people of absolutely different political
dispositions, people belonging to the most diverse strata of our so-
ciety and social trends in our society. I can tell you, for instance,
that talks are being held now on representatives of the Communist
Party and representatives of democratically-orientated trends and
movements, not just Russia’s Choice, belonging to the board of
trustees. The task, generally speaking, as we understand it, lies in
this sense, on the contrary, in depoliticization . . . . Programming
policy will be changed only gradually.

Shkirando: There are a great many questions connected with
financing—this is perhaps a topic which is being discussed actively
by the public.

—



842 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 13:795

Shabdurasulov: You know, there aren’t any secrets. And per-
haps to some extent the fault of the stockholders and the fault of
the management of the new company lies in their failure to inform
society in advance, to inform’interested political circles in advance
about the principles for financing that project. I can even give
some figures: according to our calculations, over the coming nine
months in 1995, the nonstate part of ORT stockholders will have to
spend around R400bn—so the pressure on the state budget is be-
ing alleviated by this amount.

Further, you know that the ORT board of directors adopted a
decision to temporarily suspend commercial advertising on the
first channel. The cost of that is at least R8Obn for every quarter.
You can imagine the cost of that as a whole.

Further, a great many questions and, in my opinion, simple
misunderstandings, are arising in connection with the debts in-
curred in the sphere of state radio and television broadcasting. To-
day Ostankino, 1 mean television and radio, owes, mainly to the
Ministry of Communications, around R350bn, and the chairman of
the government has instructed the Ministry of Finance, Anatoliy
Chubays, the first deputy prime minister, the federal television ser-
vice and the Ministry of Communications, to work out a possible
financial plan for paying off these debts. But that does not at all
mean, as §ome commentators say, that these debts should be paid
by Ostankino for some reason or that the new company, ORT,
should take them upon itself. These are state debts and where
ORT is involved it will work with them and the state will also work

with them on it and is obliged to do so and that is one of the pri- .

mary tasks on the agenda now .

K. The New ORT Team Puts On A Brave Face

On 2 April, the general director of the new Russian Public Television,

Sergey Blagovolin, and the deputy chairman of Ostankino State Television
and Radio Company, Grigoriy Shevelev, took part in the television’s “One
to One” program chaired by Aleksandr Lyubimov. )

Q: Sergey Blagovolin, here is the first question for you. Could

you please .tell us where the idea to create ORT to replace Os-
tankino on Channel One came from? Who was the first to come
up with it and how did the idea emerge?

Blagovolin: You know, it is said that it was in the air and that it
was caused by the circumstances that had emerged. It would be
difficult to pinpoint the day and the hour but it has been claimed
that this happened some time in September 1994 . .

e

1995] LAW, FORCE, AND RUSSIAN MEDIA 843

Lyubimov: Incidentally, how did you manage to convince the
President and the bankers?

Blagovolin: 1 think we rhanaged to convince them very easily

. Nobody thinks badly of Ostankino because there is a new first
channel which really will be able not simply to maintain itself:but
also to develop, to keep up with the times and to keep up with the
demands of the life of the country, demands which are changing,
require dynamism, require immediate reaction. And as experience
shows—and not just in television—there are many old and tradi-
tional structures which should be preserved, but nevertheless sim-
ply lose out as far as. immediacy of reaction and flexibility are
concerned; such is their nature. They were created for completely
different tasks, for a completely different time. Therefore, it seems
to me that this is why it happened the way it did.

Lyubimov: Perhaps it’s objectivity, dialectics?

Shevelev: Perhaps Perhaps at the same time—at the moment
I am experiencing rather complex and mixed feelings. On the one
hand I feel bitter, and on the other there is a certain feeling of
hope There is bitterness because it pains me that the state did not
have enough political will on the one hand, and on the other
hand, the financial resources were lacking, and on yet another
hand, it seems to me that the state does not yet have any notion of
how the electronic mass media should function in the country .

But on the other hand, there is a feeling of some hope be—
cause [ want very much to believe that the financial structures
which have come to the support of Ostankino, the political man-
agement of ORT, will do everything to ensure that the declarations
which they are making in the press now will be backed up by real
actions, that Ostankino really will remain, rather the first channel,
will remain a national and supranational channel, a channel which
people not only in Russia, but also beyond will watch with pleasure
and that the political part of that channel won’t be subordinate to
the influence of one political grouping or another . .

Lyubimov: What usually happened on big channels was that
everything was possible for those closest to the president, who had
the greatest opportunity to dial up automatic telephone station
Number 1 [reference unclear] and call you now.

Blagovolin: We have already agreed with the prime minister
that no such telephone calls will be made and I, of course, am not
$0 naive as to think that they really won’t be made.

Lyubimov: If there aren’t any elections, there won’t be any
pressure, will there?

Blagovolin: No! It would be strange—no! [laughs] I think—




844 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 13:795

and I'm proceeding from that premise—that the elections will be
held and phone calls will'be made! . . ..

Lyubimov: Grigoriy Aleksandrovich, what about Ostankino’s
commitments throughout the CIS? As-is known, the first channel
broadcasts not only to Russia and, most importantly, it broadcasts
to the countries of the former USSR. How will all that happen in
the future? Will these countries be able to switch off the first chan-
nel because it is a semi-state channel, although the state owns the
controlling package of shares?

Shevelev: I think this is one of the most acute questions today,

both for Russia and the management of ORT. I already have infor-
mation, in particular, from Ukraine, and perhaps from several
other regions, that various political forces in one state or another
are somehow influencing the possibility of the first channel spread-
ing to these states. I.think that the leadership of ORT is also ready
to support Ostankino in this respect and perhaps everything must
be done in the state structure to ensure that the Ostankino chan-
‘nel spreads to a large territory and to the territory not only of CIS
courtries, but also of the Baltic, and perhaps beyond the former
borders of the Soviet Union, where it was always received tradition-
ally. I know that Bulgaria and some other countries which receive
Ostankino are taking a great interest in the first channel. But it
would be a tragic mistake here, and perhaps tragic short-sighted-
ness, if that problem were ignored by the management of ORT and
perhaps the government—perhaps interstate agreements are
needed.

Lyubimov: Have you attended any consultations or seen the
initial reaction of presidents of other countries?

Blagovolin: Talks are already under way. I completely agree
with Grigoriy<Aleksandrovich—broadcasting to CIS countries and
even to countries of the far abroad which receive the first chan-
nel—must not be stopped for one reason or another. This is a very
important task. We recognize—I repeat—that this question must
be resolved and we hope to resolve it with the management of the
Ostankino television company and ‘with the participation of the
state through our government structures. Let me say it again so
that it’s clear—talks are already under way and we are hoping for a
favorable outcome. As concerns the internal political arrangement
in one or another CIS country, we are not able to influence this,
but we are nonetheless acting on the basis that the first channel is

very popular in these places and this should help us to a certain
extent with this aspect of the problem too.

Shevelev: I would just like to add, it’s undeniable that the first

T

1995] LAW, FORCE, AND RUSSIAN MEDIA 845

channel is very popular; we agree with the ORT management on
this, but I would like to somehow pinpoint and look at in more
depth the issue of Ostankino’s popularity. Having become an in-
dependent—rather self-sufficient—production: structure, Qs—
tankino will seek the most diverse ways and means for takmg its
roducts, apart from via the first channel, to the viewers of regions
of Russia and the states of the CIS, Baltic and so forth . . ..
Blagovolin: In a sentence, I hope that very soon-—please let
me remain vague for the moment, let me have my little pl:ofes-
sional secrets—you will see that on the first channel ‘t‘here will be
no censorship, no ban on any journalist or on the'wews he may
hold. The material he is to present alone will determine everything

Just before the April 1 launch, Blagovolin said regular news
rograms would be broadcast every three hours, produced by Rus-
sian Public Television itself, using the structure of the former Os-
tankino News Service, now included in the ORT contractual staﬂ;
“We do not want to cut this umbilical cord to Ostankino,
Blagovolin said. He also announced that the new manager of the
division would be Arkady Evstafiyev, who was spokesman for Rus-
sian first vice-premier Anatoly Chubais.

L. Yeltsin and Chernomyrdin Define Role of ORT

On April 15, as part of a wide-ranging press conference: _Pre51-
dent Yeltsin indicated what mission he hoped the new Public Ru.s-
sian Television would accomplish. “It is my opinion that Russia
needs this television. Its objectives will be consensus in the country
and consolidation of different forces for the sake of creation, for
the sake of revival of great Russia.,” He also commerfted.on the
fight of the Duma to delay or prevent ORT from coming into be-
ing. “The lower house of Parliament has passed the draft law (stop-
ping ORT) in great haste. Everyone saw that. Now the Feder_atn')n
Council should have a closer look at the draft and come up with its
own proposals.” .

geffre April 1, Premier Chernomyrdin met with the future di-
rectors of Russian Public Television. He announced thaF the RPT
was to take over many of Ostankino’s long-term obligations, with
the volume of the commitments remaining to be agreed by the

arties. .
P He also confirmed that non-state shareholders in the RPT will
assume the funding of forty-nine percent of Ostankino’s total cur-
rent spending on broadcasting. The non-state shareholders also




846 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 13:795

committed  themselves to make good revenues dented by a period
of advertising suspension on Ostankino’s first channel. Individual
employment contracts of the former Ostankino television news
agency, ITA, would be largely honored. In addition, Ostankino
was to come up with a project of reorganization of the ITA.

Like Yeltsin, Chernomyrdin said the RPT was expected to be-
come a stabilizing factor in the Russian society and called on televi-
sion professionals to act up to these expectations. A number of
independent private TV companies expressed their support to the
ORT. They included the NTV channel and small “REN-TV” and
“New Studio” firms. The new ORT operation was also supported
by the cultural community, which charged that the Duma had
passed the law “without taking into consideration the interests of
the multi-million Russian audience.”



