Crossing the Fair Use Line: The Demise and Revival of the
Harry Potter Lexicon and Its Implications for the Fair Use
Doctrine in the Real World and on the Internet

Shira Siskind

SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE
EXPRESSION*

MONROE E. PRICE

INTRODUCTION .. ceiveetieeeeeriaeemraunttisasteresesassnssnsisasaasenssnssrsnns e 1
I. BACKGROUND: THE LLEAD-IN TO THE INTERNATIONAL DEBATE
ON THE OWNERSHIP STRUCTURE OF SATELLITES,
II, THE UNITED NATIONS, THE PRIOR CONSENT DEBATE, AND THE
ARTICULATION OF ISSUES ..ccoveverieenns I, perreeeerern. e 8
1. “INFORMAL" GOVERNANCE AND INFLUENCE .............. veernnn B
A. The Case of MED-TV........cconvnuvrenne. e ORI 12
B. The Case of Islah......... et e 15
C. The Case of Geo TV ...,
D. The Case of Al Zauraa............. eeerrernnanns rereerssreeesasneeenennes
E. The Case of Al Manar.................... B RPN
IV. TOWARDS THE FUTURE................... RO PR cerreerenrienes 26
CONCLUSIONS. .cooeerreriereernens frerererenr s s ORI 7

INTRODUCTION

As channels of information flow across the world through sat-
ellites, there is a confrontation between two discourses: the dis-
course of purposive instrumental communication (for which I use
the term “strategic communication”) and the discourse of free ex-
pression. Here—in the world of satellites—is a set of decisions by
governments and powerful groups that is almost invisible and that
certainly does not exist within a clear legal framework. Regulatory

_’ Permission is hereby granted for noncommercial reproduction of this article in whale or
in part for education or research purposes, including the making of multiple copies for
({lassroom use, subject only to the condition that the name of the author, a complete cita-
Ulon, and this copyright notice and grant of permission be included in all copies.

Monroe E. Price is Director of the Center for Global Communication Studies (“CGCS™)
al the Annenberg School for Communication, University of Pennsylvania and Professor of
Law at the Benjamin N. Cardozo School of Law at Yeshiva University. Price also serves as
Dlre‘ctor of the Stanhope Centre for Communications Policy Research in London and
Cha_lr of the Center for Media and Communication Studies at the Central European Uni-
versity in Budapest. [ would like to thank Libby Morgan, of the Center for Global Com-
Munication Studies, Annenberg School for Communication, University of Pennsylvania,
who helped bring this paper to fruition. © 2009 Monroe E. Price.

1




2 CARDQOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1

crises occur when organized and often status quo-disruptive send-
ers shape a persistent and cffective set of messages to be transmit-
ted across national boundaries as part of an overall effort to gain
substantial influence in target populations. As a result, decisions
involving satellite programming have significant geopolitical im-
plications. How programs flow, and which messages penetrate
which societies, can be vital elements of major efforts to affect the
thinking of large populations or key elites and alter the power of
states, religions, corporations, civil society, advertisers, and others.
The intrusion of satellite channels disturbs existing arrange-
ments—both from an economic and a political sense—among ex-
isting suppliers of information within a society. Most directly, sat-
ellite channels impinge on domestic markets for loyalties, posing
significant threats to existing cartels.

This article explores (i) how the delivering of signals to
homes or local cable systems by direct broadcast satellites has chal-
lenged existing arrangements, (ii} how states and other players
have reacted to the political implications of such developments,
and (iii) how the rhetoric of free expression has been employed at
times to mold strategic decisions and how, at other times, this new
technology has shaped free expression principles. This article fo-
cuses on satellites, but, of course, there are other “new technolo-
gies” that offer similar techniques for introducing a player in the
market in a way that makes it hard for the target state to escape,
including the Internet,” mobile telephones and community radio:
in each case they can be used to alter existing arrangements in
terms of inputs into the body politic.® Short wave radio was an

! See Monroe E. Price, Market for Loyaities: Electronic Media and the Global Competition for Alle-

iances, 104 YALE L.]. 667 (1994).

It is a bit of a fool's errand to compare the regulation of the Internet with the regulation
of satellite signals. But it may be that satellites are viewed more significanty than the
Internet when it comes to the shaping of hearts and minds. Perhaps satellite signals are
more like broadcasting in terms of their wide and simultaneous impact. Perhaps they
seern more like legacy television as well, because these signals brought pictures that mir-
rored built-in expectations of impact, and, in large part, they pass through much clearer
and more identifiable gatekeepers (primarily cable television). Satellite signals have
seerned more tangible and accessible than Internet messages. Yet, for governments that
seek to intervene when they sense the potential for harm to their national interest, the
general tools of law seem difficult to apply. The narrative that holds attention and molds
the global gestalt for satellites is the story of the competiton of regional channel services
in the Middle East: Al Jazeera, Al Arabiya, and others, and their sudden sway over large
populations. For the Internet, the narrative of danger is more likely to involve pornogra-
phy or other harms to children. Given basic differences in the structure of perceived
threats—between the Internet and satellites—ig is not surprising that government reac-
tions have been different. But the discussion of satellite signals casts light on general is-
sues in the field of swrategy and counter-strategy of communication.

* “In the present communication age, if a television station is blocked, there is radio. 1If
radio is blocked, there is the Internet. If one site is blocked, another one opens. If the
Internet goes down, there are short messaging services. These opportunities allowed pri-
vate raciio stations, like Islamabad-based Power 99, to broadcast live protests in Islamabad

=

2009] SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 3

early adept at this technique; but now, throughout the world, sat-
ellite signals, both private and governmental, proliferate, many
originating in one state and transmitted to another.

New technologies have the allure of possibilities: satellites
provide new opportunities, or so it scems, to reach hearts and
minds that were not readily accessible at an earlier time. These
new technologies inherently transform modes of access to mar-
kets, in this case, markets for loyalties. They undermine existing
patterns of regulation and place pressure on established patterns
of dividing and controlling collective passions. In the process, in-
ternational norms of free expression that have traditionally been
invoked, for example with respect to decisions concerning the car-
riage of signals, cannot immediately be applied, The context has
changed and arguments for the application of old standards will
have to be retooled. These new technologies provide strategic
opportunities for states, religions, advertisers, and other powerful
players to advance their points of view and gain allegiances. One
objective of this article is to explore how these entities join power
and capital with technology, with particular attention to satellites.”

Some years ago, I wrote a little essay, Satellite Broadcasting and
Trade Routes in the Sky,” which initiated a discussion of these ques-
tions. It was my effort at trying to understand the transnational
mmplications, governance issues, and legal structure involved in
new forms of the transport and delivery of content via satellite
transponders. Clearly, the subject matter increased in importance
as satellites became a major, if not dominant, form of moving in-
formation across great spans. Given the complexity of the issue, I
needed a metaphor to make more comprehensible the world of
transponders, orbital slots, and related engineering wonders. I
settled on “trade routes” as a mode of simplification. Just as global
transportation in goods—spices, textiles, things of physical em-
pire—had altered the world two or three hundred years ago,
so_mething similar was happening now through new modes of dis-
trlbufion of words and images. Vast amounts of information were
hurtllpg across the globe; the patterns of distribution undoubtedly
had significance in terms of management and control. Contrary
to_w.hat might be taken as public opinion, this was not just data
Taining from heaven. As with the shipping trade routes of yore,
there likely existed a complex history and evolved modes for man-

‘gh%n Chief Justice Iftikhar Chaudhry was being brought to the court, through a radio re-

hor 'er mobl‘le phone.” Gulmina Bilal, Freedom Violated, INTERNEWS PAK., Apr. 4, 2007,

i {S‘P-/ /www.internews.org.pk/ freedom_violated.php.

0 2, ¢, g.(,)gghn I\}i}arkc/;i}",bceo@a Takes a Beating in the Cyberwar with Russia, N.Y. TIMES, Aug.
' N tep: its.blogs.nytimes.com/2008 ja~ - ing-in-

f}'beﬂmr-with-russig/_ gs.nyt m/2008/08/11/georgia-takes-a-beating-in-the-

(1{\3351;06 E. I'rice, Satellite Brogdeasting as Trade Routes in the Sky, 11 PUB. CULTURE 387




4 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1
agement hidden in the arcane language of the trade. To under-
stand the complexity of the issue, it would be necessary not only to
look at formal legislative and regulatory efforts relating to satellite
broadcasting, but also to be something of an ethnographer of sat-
ellite policy, looking at the informal (and at times forceful) ways
by which governments assured that their objectives were being
met.

Through that essay, 1 sought to provide a framework that
would explain the evolving structure of the management of satel-
lite facilities. I suggested that, as with trade routes, states con-
cerned with this new technology—geostationary satellites that
could provide multiple signals in-a clear and effective way to large
terrestrial markets—might seek to establish and control sites or
ports that would be key aspects of delivery. In some imagined way,
satellites were like vessels. One needed to know who owned and
operated them, as for centuries it was important to know what
ships were under whose control. Little was (and still is) under-
stood of how various providers of program channels (or individual
programs) gain access to satellites and what regulatory mecha-
nism, if any, exists to affect those decisions. In the case of the
shipping metaphor, not only was the ownership of the vessel sig-
nificant, but the vessel's flag and its port of disembarkation could
be vital to the question of who had power over the route. Would
the same be wrue of satellites?

The metwaphor was far from perfect, but it continues to shed
light on several aspects of governance or regulation, including the
allocation of slots for geostationary satellites (the orbital slots is-
sue); regulation of satellites; regulation of transponders on satel-
lites; regulation of reception of satellites; regulation of marketing;
regulation of retransmission; and finally, regulation relating to
content. What it demonstrated, more to the point, was that the
context for designing the communications system evolved with
only glancing reference to systems of free expression.

This article takes stock of the state of affairs since the 1999
publication of Satellite Broadcasting and Trade Roules in the Sky, and
the current relevance of the trade routes metaphor. There are
significant changes. The transmission of signals via satellite is now
so dominant and transforming that it is less necessary to use
analogies to try to describe their impact. However, the complexi-
ties of arranging transmission, the chokepoints and the regulatory
implications, are still far from transparent or widely understood.
And, as the strategy of using satellites to reach markets becomes
more pronounced so does the counter-strategy of state resistance.
As a result, issues involved in applymg freedom of expression
norms become more evident.

7’

i

2009] SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 5
This article documents shifting issues in the relationship be-
tween political authorities and the process of distribution of in-
formation over satellites. Looked at in gross and on the surface, it
seems as if the world has moved from a highly-regulated licensed
terrestrial broadcasting system to one where, as a result of the shift
to satellites and the Internet, there is much less opportunity (or
possibly appetite) for regulation. But this is far from universal.
Increasingly, there is an awareness of the strategic implications of
unregulated satellite distribution. Those who initiate many satel-
lite communications do so with a purposive effort to intensify the
adherence of distributed constituencies. What this article docu-
ments is a kind of push and counter push: the complexities of
structuring the control of satellite signals in a state-based system
that vaunts national governance subject to a set of international
Nnorms.

One feature is paramount: formal regulation of content has,
with few exceptions, rarely been an effective theater for playing
out governmental interests in satellite signal diffusion. And there
is a lack of scholarly literature on the ways in which governments
seck to control or affect the functioning of satellite services and
their transnational distributions. In a sense, this underscores a
point: the ranging of satellite signals has been treated more as a
form of strategic business decision than as an interplay between
national interests and free expression values. By categorizing the
leasing and subleasing of transponders as mere economic transac-
tions, however, their existence as modes of intervening in national
public spheres is underplayed. And because there is a relative ab-
sence of judicial decisions or similar official documents, observers
must rely on reportorial and journalistic accounts and on informa-
tion gleaned from websites and other unofficial sources.

The challenge is to extract from the anecdotal a better sense
of the strategic decisions being made and what amounts to a kind
of “common law” of satellite transactions, even more specifically,
of interactions between content and the instruments of power. An
interplay of strategies seems to emerge, rather than something as
grandiose as a developing pattern of “governance.” Instead of a
deliberate system, there exists a hodgepodge of practices and ef-
forts, often desperate, by states or regional and international enu-
ties to intervene when a crisis occurs or is perceived to occur.”

® Given the magnitude of the subject, I will have to be selective. [ am not going to talk
about the ITU and governance in terms of the allocation or assignment of orbital slots.
The debate there concerning equitable distribution of orbital positions and first come,
first served has been often told. 1am going to pursue another line of questioning arising
out of the Trade Routes article: namely, whether, rather than looking for a universal or
global governance scheme, we can find different regional themes, different forms of state




6 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1

Steps toward “governance” take form in the accordion between
national interest and privatization, of ownership and control of
the satellite, and in the exercise of power over the satellite carrier
to determine which channels or signals are provided a trans-
ponder.

I. BACKGROUND: THE LEAD-IN TO THE INTERNATIONAL DEBATE ON
THE OWNERSHIP STRUCTURE OF SATELLITES

The international debate about these questions has gone
through several phases: an extensive debate (that ended in tatters)
in the Umted Nations (“UN”) to design a system of international
standards;” a period in which the most obtrusive question was the
potential of satelhtes to aggravate a perceived trend of American
cultural 1mper1ahsm a period of vital and extraordinary growth
and maturation;’ and a period of increasing informal efforts to
find regulatory modes to deal with the new phenomenon. Owner-
ship and control affected these phases, and strategic considera-
tions have played a role in the ownership structure of satellites
from the outset. Initially, satellites were in transnational hands or
controlled by the United States. The creation of Intelsat as a pub-
lic entity was a way of acknowledging the conditions of control that
mlght accompany an entirely new mode of transmitting informa-
tion."” It was hardly an implementation of unfettered access to use
transponders. Privatization and competition of the satellites re-
moved one of the more automatic modes of control.” Now, in the
post-9/11 world, after the industry has grown, and as the world
seems more challenging, there are renewed attempts at regulation
and control. The considerations that informed the first stage—
the United Nations debate—are present again, but the geopoliti-
cal considerations mean different positions for key players. There
are many responses. One is the effort, discussed below, to define a
rule of law within the European Union to determine who has ju-
risdiction (and applying what standards) over satellite signals re-
ceived in Europe or transmitted from there. This response can be
contrasted with a variety of ad hoc methods of bilateral and multi-

intervention that turn on particular satelhtea, or particular footprints, or particular con-
tent. Put in metaphorical terms, the inquiry is whether the law governing this trade de-

ends on the ship, the port of call, or the freight (or some combination thereof).

See KATHRYN M. QUEENEY, DIRECT BROADCAST SATELLITES AND THE UNITED NATIONS (Si-
J‘thoff& Noordhoff 1978).

In  Praise of Cultural Imperialism? FOREIGN PoLY (1997), avqilable at

http / /bss.sfsu.edu/fischer /TR% 20305 /Readings/cultural. hun.

* See TAKASHI IIDA, JOSEPH N. PELTON, & EDWARD ASHFORD, SATELLITE COMMUNICATIONS
IN THE 218T CENTURY: TRENDS AND TECHNOLOGIES {AIAA 2003).
¥ See LELAND L. JOHNSON, THE FUTURE OF INTELSAT IN A COMPETITIVE ENVIRONMENT
(1988); sez also Kenneth Katkin, Communication Breakdown?: The Future of Global Connectivity
Aﬂerthe Privatization of INTELSAT, 38 VAND. J. TRANSNAT'L L. 1323 (2003).

"See Katkin, supra note 10.

2009] SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 7

lateral informal persuasion and threats.”

During the NATO bombing campaign of 1999, Serbian satel-
lite television disappeared from European TV screens after Eutel-
sat’s board voted to eliminate its carriage under heavy pressure
from NATO (members of the Eutelsat board were largely isomor-
phic with that of NATO)."” This meant that television viewers in
Yugoslavia and Serbs living in the region were only able to receive
state television via conventional tertestrial transmitters, which
themselves were susceptible to destruction by NATO. The satellite
relay had been used to reach Serbs living outside of the range of
terrestrial transmitters, and also as a way to resume service after
transmitters were knocked off the air. It meant news organizations
throughout Europe were unable to monitor Serbian television and
the controversial pictures of the aftermath of NATO bombing be-
came more difficult to obtain. Yugoslavia lodged complaints with
the International Press Institute (“IPI"), the Organization for Se-
curity and Cooperation in Europe (“OSCE”), and the Belgian
postal and telecommunications authorities over the decision. The
Serbian Information Ministry issued a statement condemning the
Eutelsat Board of Directors’ decision to discontinue transmitting
the Radio-TV Serbia (“RTS”) satellite program, thus making RTS
inaccessible in European countries, and argued that this “criminal
decision [wa]s a culmination of the hypocrisy of the policy pur-
sued by Western powers, which in words urge the freedom of the
press while most grossly preventing the tlow of information in the
world and, thereby, consciously violating the Eutelsat founding
principles.”

In May 1999, Yugoslavian President Milosevic, seeking alter-
native modes of distribution, was able to get the Israeli Spacecom
company to agree to broadcast Yugoslav television and radio pro-
gram via the AMOS satellite. By the time the U.S. administration
recognized what had occurred, the satellite had managed 1o oper-
ate for days, replacing the transmitters that were one of the first
targets of the NATO bombers. In July, the United States gently
reminded Israel that the Israel Aircraft Industries, which owned
twenty-five per cent of Spacecom’s shares, had the status of a sub-
contractor for the U.S. Department of Defense, a status that might

. See, for example, Canada’s novel mode of determining whether Al Jazeera could be car-
ried on cable services and the application of the United States Terrorism Exclusion list in
the case of Al Manar; here, it is also mterestmg to note domestic informal pressures (i.e.,
the difficulty ofAlJazeera International in gaining shelf space on U.S5. cable systems).

* See Statement of the Serbian Information Ministry, May 27, 1999, available at
hup:/ /www bulgariaitalia. com/fry/rssat.him (responding to the prohibition condemn-
ing the Eutelsat Board’s decision to terminate transmission of Serbian satellite program-
ming).

"



8 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1
be endangered if AMOS did not discontinue broadcasts “aimed at
delegitimizing the residents of Kosovo.”” AMOS complied. These
kinds of non-transparent modes of dealing with signals trouble-
some to powerful global players would continue, but also give way
to efforts to create a legal framework. And for a source for that
framework, one can turn to early debates at the United Nations,

II. THE UNITED NATIONS, THE PRIOR CONSENT DEBATE, AND THE
ARTICULATION OF ISSUES

“Freedom of expression” norms were raised at an early stage
at the United Nations. Almost as soon as the extraordinary sci-
ence-fiction laden prospect of direct-to-home satellite communica-
tion became widely seen as actually possible, the UN took up the
question of whether international regulation would be desirable.
After all, the sending of a signal from one country into the terri-
tory of another could be looked at as a triumph of free expression
or as a potential violation of national sovereignty.” Indeed, most
terrestrial broadcasting regulation had been established (at least
multilaterally) on the idea that in medium- and long-wave, there
should be some sort of agreement for the management of broad-
casting signals so that national borders are respected and what
might be called “intended spillover” is minimized.” Both in the
UN and United Nations Education, Scientific and Cultural Or-
ganization (*UNESCO"), a similar idea—one of prior consent be-
fore a satellite signal is sent transnationally—was debated from the

1 {n]‘% s;;(i’g gmm off AMOS Satellite Afier US Pressure, BBC Summary of World Broadcasts,
July 15, 195,

* See Colby C. Nuuall, Defining International Satellite Communications as Weapons of Mass De
struction: The Lirst Step in @ Compromise Between National Sovereignty and the Free Flow of Ideas
27 HOU§TON_]. INT'L L. 389 (2005) (discussing the framing of the debate as conllicr.iné
perspectives of governing principles, with some states supporting a “free flow of informa-
tTlon" and other states supporting “national sovereignty™).

For most of the twentieth century, the international consensus was that radio transmis-
sions should be contained primarily within the boundaries of one nation; the interna-
tional function, performed mainly through the International Telecommunications Union
(*ITU”), was to dispense [requencies so as to assure that conditions of market division
along national barders could be realized and enforced. In the interfude between the
World Wars, there were bilateral and multilateral agreements to control propaganda sub-
versive to the state system. For example, the League of Nations sponsored the Interna-
tonal Convention Concerning the Use of Broadcasting in the Cause of Peace, which pro-
vided that:

The High Contracting Parties mutualiy undertake to prohibit and, if occasion

arises, to stop without delay the broadcasting within their respective territories

of any transmission which to the detriment of good international understanding

is of such a character as to incite the population of any territory to acts incom-

patible with the internal order or the security of a territory of a High Contract-

ing Party.
International Convention Concerning the Use of Broadcasting in the Cause of Peace,
Sept. 23, 1936, 186 LN.T.S, 50! art. 1 (1936) (highlighting states’ continuing “struggle
with the question of whether to use law to protect transnational systems or to enhance in-
ternational freedom to communicate™).

2009] SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 9
late 1960s to the early 1980s.”

The main forum was the UN Committee on the Peaceful Uses
of Outer Space (“COPUOS™),” responsible for creating the five
major treaties that regulate activities in space. These treaties con-
cern: (1) the use and exploration of space; (2) the rescue and re-
turn of astronauts and objects launched into space; (3) liability for
damage caused by space objects; (4) registration of objects
launched into space; and (5) the use and exploitation of the
moon.” Members of COPUOS’s working group argued for “a
prohibition on broadcasts beamed from satellites by one State to
others without the explicit prior consent of the Government con-
cerned through bilateral or multilateral agreements.”  Quite
quickly, the debate became a forum for rehearsing Cold War
feints and parries, and for consideration of the relationship of sat-
ellite transmissions to spheres of influence. The Soviet Union,
supported by many developing countries, fought for a prior con-
sent requirement (the USSR claiming it desired to limit political
propaganda, others more concerned with the impact on economic
development and cultural heritage). Arguments over what were
called direct broadcasting services were closely linked to debates
on the free flow of information and agitation for the “New World
Information and Communication Order.”™ The United States,
with a tiny group of allies, opposed all restrictions, asserting a
commitment to principles of free expression, including a constitu-
tional obligation to protect the rights of U.S. citizens and compa-
nies to send signals abroad.”™ The debates reflected long-standing

" For details of debates on the prior consent requirement in particular, and regulation of
direct broadcasting by satellite in general, see JON T. POWELL, INTERNATIONAL
BROADCASTING BY SATELLITE: ISSUES OF REGULATION, BARRIERS TO COMMUNICATIONS
(1985), KATHRYN M. QUEENEY, DIRECT BROADCAST SATELLITES AND T1IE UNITED NATIONS
{1978), and NATIONAL SOVEREIGNTY AND INTERNATIONAL COMMUNICATION (Kaarle Nor-
denstreng & Herbert Schiller eds., 1979).

¥ The UN General Assembly created COPUOS in 1958 in order to specifically acknowl-
edge “the international challenges that space exploration [and satellite communications]
could present.” Nuttall, supra note 16, at 394, The committee "began focusing on devel-
oping workable international standards, policy, and law” that took into account the “new
and developing challenges and their potental threat to international peace.” Id.

® Alexandra M. Field, INTELSAT at a Crossroads, 25 LAW & POL’Y INT'L BUS. 1355 (1994).
 See U.N. GAOR Comm. on the Peaceful Uses of Outer Space, Working Group on Direct
Broadcast Satellites, Report of the Second Session of the Working Group on the Direct Broadcast
Satellites, § 7, UN. Doc. A/AC 105/66 (Aug. 12, 1969); see also U.N. GAOR Comm. on the
Peaceful Uses of Quter Space, Broadcasting from Satellites: Working Paper Submitted by France
to the Second Session of the Working Group on Direct Broadeast Satellites, UN. Doc. No.
A/AC.105/62 (June 30, 1969) (discussing the Soviet position); MARIKA N. TAISHOFF,
STATE RESPONSIBILITY AND THE DIRECT BROADCAST SATELLITE 34 (1987) (describing So-
viet fears of harmful propaganda).

See, eg, THOMAS L. McCPHAIL, ELECTRONIC (COLONIALISM: THE FUTURE OF
INTERNATIONAL BROADCASTING AND COMMUNICATION 162 (1987); SEAN O. SIOCHRU &
BRUCE GIRARD, GLOBAL MEDIA GOVERNANCE: A BEGINNER'S GUIDE 77 (2002).

* See Frank Stanton, Will They Stop Our Satellites, N.Y. TIMES, Oct. 22, 1972; see alse Nuttall,
supra note 16 (discussing the United States” ardent support of the free flow of information




10 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1

information strategies of West and East and the framing of politi-
cal ideologies in the specific context of free flow of information,

The result of the conflict of strategies was failure to pass a
binding international treaty on the regulation of direct broadcast
satellites (“DBSs”). Rather, in 1982, the UN General Assembly
adopted Resolution 37/92, Principles Governing the Use by States
of Artificial Earth Satellites for International Direct Television
Broadcasting.™ The explicit principle of requiring “prior consent”
of the receiving countries was abandoned,” but paragraph 8 of the
nonbinding document provided “States should bear international
responsibility for activities in the field of international direct tele-
vision broadcasting by satellite carried out by them or under their
jurisdiction.” This reflected the alternative approach developed
during the UN and UNESCO debates: a set of internationally-
agreed standards with the originating country being responsible so
that no signal emanating from it would violate them.

As we shall see, the basic issues that guided national strategies
in the UN debate continue to guide decisions concerning satellite
communications today. The prior consent principle—granting
that a state, even in the face of Article 19’s right of an individual to
receive and impart information, should have some say over the re-
ceipt of satellite signals within its borders—lurks. So too does the
alternative principle-——that there should be common standards
(globaily or regionally or nationally) determining the content of
what is transmitted or received using satellite platforms. These
approaches exist as artifacts that find their way into contemporary
actions and debates, though not as universal princig)les and very
seldom with reference to their historical antecedents.” As one way

and objection to virtually any interference with the right to impart information through
any media form).

The resolution was adopted on December 10, 1982. One-hundred and seven countries
voted for the resolution, thirteen voted against, and thirteen abstained. G.A. Res.
92(XXXVII), U.N. Doc. A/RES/37/92 (Dec. 10, 1982)
htep://www.un.org/documents/ga,/res/37/a37r692.htm (for the full text of the resolu-
tion). Ser also Nuttall, supra note 16, at 395 (*Of the declarations of principles proposed
by COPUOS and adopted by the United Nations, the Principles Governing the Use by
States of Artificial Earth Satellites for International Direct Television Broadcasting (Prin-
ciples on TV Broadcasting) provides the most focused look at the potential influence the
United Nations expected satellite broadcasts to exert across international boundaries.”),
® Section | of the Resolution concerns “Consultations and Agreements between States.”
See G.A. Res. 92, supra note 25, Article 13 reads: “A State which intends to establish or au-
thorize the establishment of an international direct television broadcasting satellite service
shall without delay notify the proposed receiving State or States of such intention and
shall promptly enter into consultation with any of those States which so requests,” Jd. Ar-
ticle 14 reads: “An international direct television broadcasting satellite service shall only
be established after the conditions set forth in paragraph 13 above have been met and on
the basis of agreement or agreements in conformity with the relevant instruments of In-
,t;e;;lational Telecommunication Union and in accordance with these principles.” id.

" One modern call for regulation comes from “advocates of economic growth that sup-
port the expansion of the satellite market to promote competition. These economic ad-
vocates suggest that regulation is needed to transform the telecommunications markets

3

2009] SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 11

1o look at emerging patterns, one could say that in the absence of
an agreed international approach, there are states that have some
adapted versions of these principles, coming as close to a prior
consent principle (or to the standards-related alternative) as they
technologically and politically can.

I11. “INFORMAL” GOVERNANCE AND INFLUENCE

By and large, prior to the end of the 1990s and 9/ 1‘1, t.he lzlick
of an overarching international system to governgsthe distribution
of satellite programming was of little s1-gn1'f'1cance. Global players
had not—as part of their communications strategy—fixed on
ransnational satellite programming, though some such efforts
were in their nascence. Evangelical religious groups had begun to
show the effectiveness of transnational broadcasting to affect alle-

jances.” Diasporic movements began to find the technolqgﬁ
hospitable, followed by states seeking (o link more closely wit
their non-resident populations. One such case mvol.vmg the Kurd-
ish community—and MED-TV—discussed below, ra1sc;d the major
issues of how a set of focused satellite signals could reinforce a na-
tional identity among a geographic‘all}f dispf.:rsed group, and what
dangers that might pose to territorial integrity. Problems of regu-
lation remained in the background because authoritarian coun-
tries could ban satellite dishes or otherwise control Lhe receipt of
information. To the extent that there were transnahgr;al broad-
casting issues of political moment, they involved the rt::51c.1u.al sh01."t—
wave radio efforts of the Cold War. Thes.e assets fllmlnlghed in
significance during the 1990s with a few‘ idiosyncratic and intense
exceptions, such as Radio Marti and Radio Fre.e Asia. .
Then, with the founding and broadcasting of Al Jaz§er;1. in
1996" and the NATO bombing campaign of 1999 (apd with it a
focus on the effort of Serbia to reach Serbi?ns world\'mc.le), the re-
gional and global political impacts of satellltf.: transmissions began
to attract renewed attention. As a result, internationally, states
over the last decade have again begun groping for some accom-

olies into freely competing markets.” Nuitall, supra note 16, at 404.
gg%r;j?)ﬁﬁo"lli,usa, Intematian):zl Saiglite Television — Good Netgh{mur or Global Inm;lderh’, 7 I;Z]IJCI;
BUs. J. 45 (1995) (discussing insufficiendy developed satellite networks, in whic crln‘tr mer.
ous major players today “were scgrcely in opt;rf)uon. their impact on societies an

; t fully felt or clearly demonstrated. . o
g‘;l;f: Eﬁ"[t]}'ir disﬁussion, see l\}/ylichael Serazio, Media Power, Politics and Proselytzw_';g.b l;”wt
Global Gospel of Ametican Christian Broadcasting, |. MEDIA & RELIGION 8 (2009){, availa d z_
http://wmv.global.asc.upenn.edu/docs/ Globalespel.pdf (discussing the soft plower Jm-
plications of American Christian Broadcasting as it competes In the mlternatl‘:/?nze rr;ar ya
place for loyalties). See also Michael Serazio, Geﬂpohta.ca_l Proselytizing tn the Marketp ::ce Jor
Loyalties: Rethinking the Global Gospel of American Christian Broadcasting (rréanuscrlp p
sented at the 94th annual meeting of the NCA Convention on Nov. 21, 2008). EAST
* MARC LYNCH, VOICES OF THE NEW ARAB PUBLIC: IRAQ, AL-JAZEERA, AND MIDDLE
PoLITICS TODAY (2006).




il
I
I “
I
,|| M;
!
i
il
i

_ »J%Ul

J M ”
|

L 7}

|

PH“

i

12 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1

modation with the issues and positions put forward in the UN de-
bate of the 1970s. There is not (and most likely will never be) an
international agreement that involves the prior consent approach
or a set of enforceable international standards. But unilaterally,
bilaterally, and multilaterally states will seek similar considerations
where they consider it important. And, frequently, the efforts to
do so will be informal, non-obvious, almost impermeable. Deci-
sions will be pragmatic (with some recognition of standards and
obligations of speech-related human rights). Inferring from past
experience, the justification for these formal and informal efforts
includes maintaining a balance of loyalties in the receiving coun-
try, protecting the business status quo of video providers; decreas-
ing “terrorist” related programming; and maintaining standards of
morality. The efforts deal with modes of production, transmission
and reception.

The following section uses particular cases to demonstrate
how these actions reflect communications goals of the sender, and
how restrictions reflect the counter-strategy of the receiving states.

A. The Case of MED-TV

The case of MED-TV was one of the first in which the mulu-
lateral and informal aspects of satellite regulation significantly sur-
faced and the complexity of arrangements came to the fore. In
1994, MED-TV, a satellite service targeting Kurdish populations
worldwide, was granted a 10-year licence by the United Kingdom’s
Independent Television Commission (“ITC")." MED-TV espe-
cially sought to reach Kurdish minorities in Turkey, Iran, and Iraq.
The United Kingdom was its locus of licensing because it was “es-
tablished”™ there, but its programming was produced in large part
in Belgium. To some, the satellite feed was a culturally enriching
mix of news, entertainment, and education aimed at a historically
diasporic community of thirty-five million engaged in rediscover-
ing and redefining Kurdish nationhood and reaffirming its lan-
guage and culture. Naomi Sakr captured this view, calling MED-
TV a “kind of Kurdistan in space,” as it provided a culturally uni-
fying function despite the lack of a Kurdish homeland or single

* The ITC, before being merged into a new entity, OFCOM, regulated commercial TV
broadcasts in the UK (whether terrestrial or satellite). Indeed, the UK became home to a
variety of satellite services seeking to reach groups or populations abroad and operate
with the legitimacy of a British license.

* Under the Broadcasting Act 1990, the UK's ITC was given the authority to license and
regulate commercial television services in the United Kingdom. See I'TC Notes: Introduction,
http://www.ofcom.org.uk/static/archive/itc/itc_publications/itc_notes/view_note57.ht
ml

* NAaOMI SAKR, SATELLITE REALMS: TRANSNATIONAL TELEVISION, GLOBALIZATION AND THE
MIDDLE EAST 62 (20:02).

T

T—

2009 SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 13

territorial base. Turkish officials claimed, in sharp contrast, that
MED-TV was the media arm of the PKK, th‘e separanst I'{urdlsh
force that has been engaged in armed conflict with Turklst} gov-
ernment troops and has been deemed by Turkey to be a signifi-
cant threat to the integrity and unity of the. country. For Turkey,
MED-TV was a foreign intrusion, disturbing the local forms of
regulation, and seeking to foment instability and violence. .

The Turkish government sought (o suppress the receipt of
the channel, banning, for example, the purgglasc. a}nd mou_ntmg of
satellite dishes that could obtain the signals.” Failing at this effort,
Turkey resorted to a strategy to stifle t.h.e MED-TV channel by
launching a campaign to pressure the British government to with-
draw MED-TV’s license and sought, in other European capitals, to
deny MED-TV leasing rights on government-controlled trans-
ponders on Eutelsat.”

The location and ownership of the transponders on tbe Eu-
telsat system that were used by MED-TV were politically significant.
Under Futelsat’s internal rules, the satellite’s transponders were
(loosely) controlled by public agencies; the states that controll.ed
those agencies had good bilateral relations wu}} Turkey. Storics
were told of MED-TV securing time on a Slovaklan-f:()_ntrolled slot
on. a satellite only to have the Turkish Forei‘g.n M_mlster success-
fully urge a cancellation through bilate?al discussions. MED-TV
was unceremoniously bounced from various transponders on Fu-
telsat, and its contracts for access were cancelled. . .

One solace, an anchor, as it were, was MED-TV’s British li-
cense. Whatever the station’s political goals, the choice ofa rel'a—
tively secure legal and political system that woulc,l govern the deliv-
ery of its information seemed one of MED-TV’s most important
achievements and was a vital part of the strategy for obtaining

" End MED-TV Broadcasts, BBC Summary of World Broadeasts, Aug.
SOT?gk%;C;EI;?%TM Air Afler UK, Belgian Police }’{aids,_BBr(':'. Summary of World Broad;
casts, Sept. 27, 1996; Turkish Premier Discusses MED-TV with Tony Blair, BBC bumll?ea;y ;?k
World Broadcasts, Dec. 19, 1997, See also Amir Hassanpour, Med-TV, Britain, am}!'!l du -
ish State: A Stateless Nation's Quest for Sovereignty in the Sky (Nov. 7,1995) (unpublishe pa—l
ol prele Uﬂi\fel’Si/T-?{t dish/ KU%R‘I:)[:EI}{,/hassanpm?: ?:tlr‘;lblk ¢
: i.ed.ac,uk/~siamakr/Kurdis .html.
g.:rlll*“[i)r/ émeﬁgg?g.52§§;iséon was originally on a satellite that directed its signal t.'_rom a
different location than the more commonly viewed Eutelsat satellites. .l.\lED-TV wevlvers
had to turn their satellite ishes in a different direction from those receiving the Euu; sat-
originated satellite signal, one that carried traditional Tl{l‘leh emertzunmem.channe ser-
vicss. The authorities could see the difference in the attitudes of the respective programs
of each dish, and could use that information to harass the MED:TV viewers, To protect '1_tis
viewers, MED-TV had to shift in order to the more commonly-~viewed bird in the sky. Wil
liam Merrifield, Med-TV: Kurdisk Satellite Television and the Changing Relationshify betwee;r-a the
State and the Media, hltp://mvw.tbsjournal.com/Archives/SpnngO5/mcrnﬁe]d.htm ; see
also Med TV moves back to Eutelsat, BBC Summary of World Broadcasts, Aug,. 8, 1997.
% Peter Feuilherade, Med-TV: ‘Kurdistan in the Sky, BBC NEWS, Mar. 23, 1999,
http://news.bbc.co.uk/?/hi/world/monitoring/2806lﬁ.stm.




14 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1

transponder space to reach the relevant audience. Its establish-
ment in the UK resulted in MED-TV’s being subject to the ITC’s
content standards. Receiving a British permit allowed MED-TV to
claim that it met those standards. This was seen as a means for in-
creasing the chances that its programming would be subject only
to legal, as opposed to extra-legal, constraints.”

Yet because of this arrangement, Turkish officials mounted
an extensive campaign to pressure the British government to with-
draw MED-TV’s license and close the producer down. They con-
tended that MED-TV was a “political organization” and therefore,
under United Kingdom legislation, precluded from obtaining a
British license. In February 1998, the ITC, which was charged with
supervision of licensed entities in Britain, penalized MED-TV for
three broadcasts, for a total fine of approximately $150,000. Ac-
cording to the Commission, despite formal warnings, MED-TV vio-
lated the impartiality requirements of ITC’s programming code,
In one breach, according to the ITC, a “40 minute long pro-
gramme consisted entirely of a political rally organized by the
PKK."™® The violation was that: “No context was supplied and
there was no balancing material.”” In a second breach of imparti-
ality requirements, MED-TV “seemingly endorsed” the on-camera
condemnation of a U.S. list of terrorist organizations. A third
transgression of the ITC’s rules (neutrality of journalists) involved
“‘personal comments’ from a MED-TV journalist in the field,
namely a description of the more pro-government Kurdish De-
mocratic Party as ‘treacherous and murderous.”” Finally, in 1999
the ITC withdrew MED-TV’s license, finding that the station had
too often violated standards of objectivity and impartiality.”" Soon
thereafter, MED-TV closed down.” The snake, however, was

¥ In my Trade Routes article, 1 said: “At the danger of pushing the metaphor too far, the
MED-TV decision to obtain a license in the United Kingdom could be perceived as a
rough equivalent of flying the British flag on the main mast,” Price, supra note 5, at 398.
* Med TV Fined for Serious Breaches of ITC Code, BBC Summary of World Broadcasts, Feh. 6,
’199;;8.
* This history is recounted by Monroe E. Price in What Price Fairness?, 12 MEDIA STUD. ]. 82
1998).
 According to Sir Robin Biggam, the ITC’s chair:
Whatever sympathy there may be in the United Kingdom for the Kurdish pec-
ple, it is not in the public interest to have any broadcaster use the UK as a plat-
form for broadcasts which incite people to violence. Med TV have been given
many opportunities to be a peaceful voice for their community; to aliow them to
continue broadcasting after such serious breaches would be to condone the
misuse of the UK's system for licensing broadcasters.
UK  Regulator Revokes Kurdish Med TV's Licence, BBC NEWS, Apr. 23, 1999,
http://news.bbe.co.uk/2/hi/
world/monitoring/326888.stm.
DAVID ROMANG, THE KURDISH NATIONALIST MOVEMENT; OPPORTUNITY, MOBILIZATION
AND IDENTITY 157 (2006).

vf

2009] SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 15

scotched, not killed; versions have cropped up, continuously sub-
ject to pressures on national hosts, in France and elsewhere, .to
curtail the service.” Despite the legal efforts, MI.ED-TV and its
progenitors could persist at finding ways of delivering content to
its audiences.

B. The Case of Islah

The case of MED-TV is atypical because of the formality of
the proceedings involving its content. Far more typic.al is the ip—
stance of Islah or Reform Radio.” It involves Abdulzazis Alkhamis,
former head of the London-based Saudi Center for Human Rights
and his effort—part of a strategy of encouraging civil society—to
open up a space for speech in Saudi Arabia that arguably pro-
moted greater public participation and democrzi.&cy (though there
could be other characterizations of the content).

# A successor, Medya-TV, opened in the summer of 1999, but upder different legal cir-
cumstances. New Kurdish TV Station Medya TV, BBC Summary of World Broadcasts, Aug. 6,
1999;\ new Paris-based Kurdish satellite television station identifying itsclf as Medya
TV has been observed since 30th July. It broadcasts via the Eutelsat Hot Bird 4
satellite at 13 degrees east (10853 MHz vertical polarization, audio subcarrier
6.65 MHz). This transponder also carries Kurdish and Christian programming
from the UK-based CTV {Cultural TV). News bulletins formerly carried on CTV
appear to have transferred to Medya TV along with some of the presenters. . ..
Medya TV carried a live relay of its official launch ceremony in Paris. The cere-
mony was held in a hall with the Medya logo depicted in laser lights as the stage
backdrop. Two large screens on either side of the stage showed the musicians
and the announcers, who spoke in Kurdish. What appeared to be a message
marking the launching of the station by Kurdish National Congress President
Serif Canli was carried at 1710 GMT. It was followe;:l by a s.ln'mla'rl message in
Kurdish from Yasar Kaya, president of the Kurdish parliamentin-exile.
Id. Medya-TV's license was};ev}())ked by the French authorities on February 13, 2004. The
French court believed that the statio 1 had ties with PKK, and CSA, the Frepch Licensing
Authority, stated that Medya-TV was a successor to Med-TV. Kurdish Medya TV Shuts Down,
CLANDESTINERADIO.COM, Feb. 13, 2004,
htip:/ /www.clandestineradio.com/crw/ ne\érs.php?id?al 1&stn=684&news=318, The
urt confirmed the C8A's decision. fd. _
Erenge}; A%Ilﬁ:al Cl\jl)ovement of Islamic Reform in Arabia (MIRA) Web  Site,
htep:/ /www.iskah.info/index.php?/english/emppl1/ (last visited Feb. 2, 2009},
* See David Crawford, A Battle for Ears and Minds: As Technology Gives New Voice F o Dissent, a
Saudi Vies to Be Heard, WALL ST. ., Feb. 4, 2004, at Al4. S_ee also Radio Al-Islah,
http:/ /www.mail~archivc.com/dx@hard—core—dx.com/rqngOtl?_?.html (Dec. 10, 2002,
02:37) for a discussion of Islah’s claimed purposes and innovative techniques (taken from
BBC Monitoring):
Radio stan‘ggns run by opposition groups are a rare occurrence in the Arab
world, and the launch marks a dramatic breakthrough in a region where public
broadcasting is tightly regulated by governments.

The new satellite station Sawt AlIslah - which means Voice of Reform - is using
the latest internet technology to help disgruntled Saudis voice their criticism of
the Royal family.

A spokesman for the Movement for Islamic Reform In Arabia told the BBC th?.t
by using an internet phone service - known as Paltalk - listeners can take part in
the programme and say what they like without risking arrest or harassment.




CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT

[Vol. 27:1

C. The Case of Geo TV

The Saudi example illustrates clandestine, certainly unsanc-
tioned, modes of introducing a signal from London and then hav-
g the target government battle against it, activity in the often
marginal world of subterfuge and indirection. A very different ex-
ample of informal efforts to check satellite diffusion involves Geo
TV,” an Urdu-language satellite service feeding cable systems and
homes in Pakistan. When then-Pakistani President Pervez
Musharraf declared a state of emergency on November 3, 2007,
Geo TV, like all private television channels, was struck from cable
systems. Press accounts, including those on Geo TV, had helped
{oster street demonstrations against Musharraf’s firing of members
of the judiciary; Musharraf concluded that these protests were un-
dermining national stability.”

Because Geo TV was available through direct-to-home televi-
sion signals, it could function despite the emergency order. But a
regulatory hook existed. As a satellite delivered channel, Geo TV
was uplinked from Dubai in the United Arab Emirates (“UAE”),
where its main production capacity was located. Its offices were in
Dubai's Media City—a place that the progressive Gulf state had es-
tablished that was to be home to a new industrial gathering of me-
dia companies. There, media channels would, it was said, be free
to flourish-—free, particularly, of the constraints of the countries
where the footprint of the satellite signal landed (or so they
thought).” Dubai bore no responsibility for the satellite trans-
ponder that any denizen of the Media City leased or occupied. It
was responsible only for the uplinking.

Then, on November 17, after conversations between the
Musharraf government in Pakistan and officials in Dubai, the UAE
government announced that it would discontinue its uplinking
service to Geo TV.™ This action marked a dramatic and important
move. There had been rare precedents for intervention by one

% See generally Geo Television Network Homepage, htip:/ /www.geo.tv/ (last visited Feb. 2,
2009).

* For further discussion, see M. Ilyas Khan, Pakistan’s GEO TV ‘Warned by UAE,” BBC NEWS,
!}me 13, 2008, http:/ /news.bbe.co.uk/1/hi/world/south_asia/ 7452728 sun.

° Dubai Media City is the place where every kind of media business — specifically, Broad-
casting, Publishing, Advertising, Public Relations, Research, Music, New Media and Pro-
duction and Post Production — can operate with collective synergy and individual free-
dom.” Dubai Internet City and Dubai Media City — Accelerating the Region’s Knowledge Economy,
INTERNATIONALREPORTS.NET (2003), http:/ /www.internationalreports.net/
middleeast/dubai/2003/2dubaiinternet.html.

% Geo continued to distribute information online, And on the day after closing, the com-
pany briefly showed its Internet site on a large screen mounted in downtown Islamabad.
The showing was discontinued after intervention by the police. Pakistan: Islamabad Police
Halt Large Screen Showing of Geo News TV, BBC Summary of World Broadcasts, Nov. 20,
2007.

2009] SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 19
country to stop satellite transmission originating elsewhere, so this
was an almost singular event. A statement issued by the UAE gov-
ernment suggested how sensitive a matter this was (especially
given that Dubai was representing that the Media City was a place
relatively free of regulatory intervention). The statement said:

The United Arab Emirates has always played a positive and con-

structive role in international affairs, and neutrality has been a

key principle of its foreign policy. As such the UAE has always

been an advocate of international law and an active contributor

to peace and stability in the region. In light of the current sen-

sitive state of affairs in Pakistan, the UAE can only assume its re-

sponsibility and maintain its neutrality.”

Dubai Media City, for its part, issued a statement saying,
As an entity within the UAE, Dubai Media City would also ob-
serve the broad principles of the country’s foreign policy and
prevent the broadcast of news and material that would under-
mine those principles. Geo TV and ARY Digital are respected
business partners in Dubai Media City for several years. Our re-
lationship with them has been strong and friendly.

We are in discussion with them with regard.to the broadcast of
their news components and we are confident we will resolve this
matter in the best way possible to protect their interests and
those of the UAE.”

On November 30, 2007, after Musharraf became a civilian presi-
dent and there was notice that the state of emergency would soon
be lifted, Dubai agreed to allow the uplinking of Geo TV once
again. Amina Al Rustamani, executive director of media at Dubai
Technology and Media Free Zone, was quoted as saying:
We are glad to see GEO News channel back on air from the
D[ubai] M[edia] C[ity] which is committed to growing its part-
ners’ businesses within the framework of full respect to UAE’s

¥ Amir Wasim, UAE Admits Stopping Geo, ARY Broadcast, DAWN, Nov. 18, 2007,
gttpi//www.dawn.com/2007/l 1/18/topl8.htm.

Id. A wrenchant BBC Monitoring World Media Analysis, distributed by the BBC on No-
vember 20, 2007, chronicled other instances when the UAE had removed or disabled ser-
vices that were to originate in Dubai's Media City.

In 2005, former speaker of parliament Mehdi Karrubi was one of the candidates defeated
by Muhmud Ahmadinezhad in Iran’s presidential election. Frustrated with what he saw as
the lack of airtime allowed to those with reformist views, he announced plans to launch a
television channel called Saba TV. The intention was to produce the channel's pro-
grammes in Iran and then have them sent to Dubai for transmission. But on the day of
the planned launch, the person carrying the tapes for the inaugural broadcast was not al-
towed to disembark at Dubai airport and the whole project was called off. In an interview
W}th the US-funded Radio Farda earlier this year, Aminah al-Rustamani of Dubai Media
City said . . . the UAE did not permit any Iranian political publications or broadcasters to
operate because it did not want to strain relations between the two countries.

Analysis: Broadcasters Welcome in Dubai, but nol Their Domestic Politics, BBC Summary of
World Broadcasts, Nov. 20, 2007,




20 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT fVol. 27:1

domestic and foreign policies . . . She said she was proud of the
partnership between DMC and the International Media Corp.,
the parent company of Geo TV.”

The UAE authorities had stated that the country’s neutral
foreign policy and its constructive role in international affairs were
the reasons behind taking the two Pakistani news channels off air.
Even then, Geo TV’s sports and entertainment channels had been
allowed to uplink on the condltlon that these would not air any
news or current affairs content.”

The Geo TV tale is important for a mix of reasons. Most im-
portantly, it echoes the UN discussion about prior consent and the
responstbility of the sending country. Here, Dubai acknowledged
a foreign policy commitment (briefly, and:at least in this case) to
recognize the governmental preferences of the state to which a
signal is directed. This approach was reminiscent of efforts by the
Turkish government to persuade the UK to discipline or curtail
MED-TV’s Rurdish satellite broadcasting, as discussed above. It
was a stunning example of negotiations between countries to limit
participants in the market for loyalties. Furthermore, the instance
showed what might be called a regulatory gap partly atiributable
to traditional modes of thinking about the flow of messages. The
norm for regulation is at the retail end or the production side of
broadcasting. Satellite presents the problem of regulation of the
long shipment of information to cable systems and directly to
homes from outside a state’s territory.

D. The Case of Al Zawraa

The case of Al Zawraa provides additional insights into the
questions of informal pressure, this time involving a state that is
neither the receiver nor the sender of the signal, namely the
United States. Al Zawraa started as a broadcast channel in Iraq,
with an audience-pleasing entertainment format. Owned by Mis-
han Al Jaburi, leader of the Sunni Arab Front for Reconciliation
and Liberation, the channel over time became more politicized,
reﬂecting the owner’s decision to run for the Iraqi parliament.
More important, it morphed into what Ibrahlm Al-Marashi and
others have called insurrectionist television,” playing, among

® Pakistan's Geo News Reswmes Transmission Sfrom Dubai, SIFY NEWS, Nov. 30, 2007,
http / /sify.com/news/fullstory.phprid=14569251.

See id. (While Geo was permitted to uplink by Dubai Media Centre, the Pakistani order
precluding carriage of the signals on domestic cable systems was maintained since the
channel’s managers were not immediately prepared to sign a Code of Conduct required
by the government).

See, e.g., Ibrahim Al-Marashi, The Iynamics of Irag’s Media. 25 CARDOZO ARTS & ENT. L.
95, 113 (2007).

e ——— s

2009] SATELLITE. TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 21

other things, repeated videos of jihadist bombings with footage of
attacks against multinational forces. In November 2006, the Iraqi
government ordered the station to be terminated and its gfﬁces in
Iraq closed on charges of “inciting violence and murder. ”

Banned from using transmitters in Iraq, Al Jaburi staked his
future on a satellite strategy, leasing channels on Egyptian-owned
Nilesat. The channel’s campaign against the U.S-supported Iraqi
government. intensified—broadcasting “a blend of pro-insurgent
propaganda, video clips of attacks on Coalition forces and calls for
violence against Iraqi Shi’is and the Iraqi government " and “audio
messages from the Islamic Army of Iraq, an insurgent group domi-
nated by the Iragi Ba’th Party loyal to former president Saddam
Husayn.” An influential American blogger described showing
the Al Zawraa feed to U.S. soldiers and Iraqis:

The soldiers and [interpreters] described the meaning of the
images, music and voice overs. There were songs about the
Iraqi “victims” of the “U.S. occupiers.” The violence in Iraq is
squarely placed on the shoulders of the Americans. The images
include destroyed mosques, dead women and children, women
weeping of the death of their family, bloodstained floors, the
destruction of U.S. humvees and armored vehicles, and insur-
gents firing mortars, RPGs, rockets and AK-A47s. Juba, the
mythical Iraqi sniper, was featured prominently (the Iraqi sol-
diers believe he is a composite of multiple snipers.)

The “mujahideen” are portrayed as “freedom fighters,” and are
seen going through “boot camp training.” Attacks from across
the country were shown, including in Abu Ghraib, Ramadi, Fal-
lujah, Baiji, Baghdad and elsewhere. The soldiers are seasoned
veterans from the Ist Iraqi Army Division, and have served
throughout Iraq. Most of the footage was popular, rehashed
videos widely distributed on the Internet and in jihadi forums.
I recognized many of the videos.

The soldiers were angry at the images before them, “They de-
stroyed my country,” said Staff Sergeant Riad.”

The U.S. government began discussions with the Egyptian

% Andy Sennitt, frag: US Blacklists Al Zawraa TV, BBC MONITORING WORLDWIDE MEDIA,
Jan. 10, 2008, available at hup://blogs.rnw.nl/medianetwork/irag-us-blacklists-al-zawraa-
.

* peter Feuilherade, Egypt Row Brews over Iragi Sunni Channel Al-Zawraa on Nilesat, BBC
MONITORING WORLDWIDE MEDILA, Jan. 9, 2067.

® Bill Roggio, alZawraa: Muj TV, LONG WAR ], Dec. 10, 2006,
http:/ /www.longwarjournal. org/

archives/2006/12/muj_tv.php. For Mashaan Aljabouri's response to Roggio’s article, see
Bill Roggio, AlZawraa Responds to Muj TV, LONG WaR ], Dec. 25, 2006,
http:/ /www.longwarjournal.org/archives/2006/12/ _
alzawraa_responds_to.php (demonsirating Aljabouri's efforts to distinguish al-Zawraa
from al Qaeda).




22 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1

government to terminate the Al Zawraa transponder lease'on Nile-
sat. Closing Al-Zawraa became a preferred alternative for Iraqi
and U.S. officials. A report on- Cairo’s Al-Misriyun newspaper web-
site in early 2007 said the U.S. ambassador in Cairo had asked
Egyptian Information Minister Anas al-Figi to

pull the plug on the channel, on the pretext that it constituted
the last weapon in the hands of those he described as the Sunni
“rebels” in Iraq . ... The minister, however, declined to re-
spond to the ambassador's request initially, affirming that the
broadcasting of the channel was purely a business transaction
that had nothing to do with politics. The operational costs of
the Egyptian satellite required the renting of unoccupied
channels . . . . But threats made by supporters of the Shi'i Al-
Mahdi Army affiliated with Muqtada al-Sadr to attack and kill
members of the Egyptian diplomatic mission in Baghdad con:

stituted pressure that drove Egypt to backtrack on its stand in
this regard.”

There were dissenting voices (though not predominantly on free
speech grounds):

This is major dilemma in the modern age of information war-
fare. On one hand, programs like al-Zawraa provide ready and
effective propaganda and recruiting material for the insurgency
and al Qaeda, while demoralizing both Western and Middle
Eastern allies. On the other, the intelligence gleaned from
these operations is deemed too valuable to turn off the tap,”

Superficially, Nilesat officials resisted the pressure and indicated
that carriage was merely a contractual matter. The Nilesat chair
was reported as saying, in Al-Misri Al-Yawm, that “Satellites do not
monitor the channels they are carrying. Accordingly, the Egyptian
satellite should not be part of the dispute regarding the channel.
It is the right of whoever is hurt by the material broadcast by Al-
Zawraa to respond through their channels or media.”

With the threat of being cjected from Nilesat, Al Jaburi
claimed the station would soon be carried “on three satellites from
European countries.”™ He refrained from identifying the satellites
“because we are really afraid of American pressures. But after we
transmit [from Europe] there will be no fear anymore because we

® Feuilherade, supra note 63,
:: Roggio, supra note 64.
Feuilherade, supra note 63
Posting of Lawrence Pintak to USC Center on Public Policy,
http:/ /uscpublicdiplomacy.com/index.php/news-
room/pdblog_detail/0701 10_war_of_idcas_insurgent_channel_coming_to_a_satel[ite_ne
ar_you/ (Jan. 10, 2007, 16:40 PDT).

2009] SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 23

will be on the air.”” By late January, Al-Zawraa was observed to be
broadcasting via the Saudi-owned Arabsat and France-based Eutel-
sat.” In February, the Nilesat transmission was closed after I\I&lesat
accused the station of “interference” with other channels.” In
April, the French regulator required Eutelsat to stop transmission,
claiming that the station’s broadcasting of propaganda was in
breach of the September 30, 1986 law prohibiting stations from
inciternent to hate and violence for reasons of religion or national-
ity, and the 1881 law of freedom of the press.”

Finally, on January 9, 2008, Al Jaburi and Al Zawraa were
placed on the U.S. sanctions list, precluded from any financial
transactions with U.S, citizens or companies.” According to Intelli-
gence Online, published on January 17, 2008:

On Jan. 9, the U.S. Treasury published a list of several individu-
als and entitles subject to financial sanctions for backing Iragi
insurgents. Among them was the Iraqi politician ‘Misham Al
Jabouri and the satellite television channel he runs out of Da-
mascus, Al Zawraa. Since October, 2006, the station continually
ran messages and video clips shot by Sunni Baa’thist militia in
their  fight against American troops in  Iraq.

A year ago Intelligence Online reported.on Washington's fr}lil:less
efforts to prevent Al Zawraa from broadcasting in Iragi (No.
540: Pentagon Loses Airwaves War in Iraq). The efforts gained
momentum over the past eight months and have now paid off.
The U.S. successively brought pressure to bear on Egypt's Nile-
sat operator in February, 2007 and then on the European
group Eutelsat in April to stop carrying Al Zawraa. Eutelsat re-
layed the chain over frequencies leased to Noorsat Global
Satellite Communications.

Starting from last spring, only the Pan-Arab operator Arabsat,
which is majority-owned by Saudi Arabia, continued to broad-
cast Al Zawraa via its Badr3 and Arabsat 2B satellites. The State
Department complained in vain to Riyadh before opting for a
more aggressive strategy. In March, the frequency on which Al

i)

Id.
" See Iragi Sunni Al-Zawraa TV Now Carriéd on Saudi-Based Arabsat, BBC Summary of World-
wide Broadcasts, Jan. 26, 2007; Iraqi Sunni Al-Zawraa TV Now Broadcasting on European Satel-
lite, BBC Summary of Worldwide Broadcasts, Jan. 31, 2007,

Lgypt  Takes Militant Iragi Channel Off Air, DALY STAR, Feb. 26, 2007,
http:/ /www.dailystar.com.lb/article asp?edition_id=10&categ_id=2&article_id=79858
" See Décision n® 2007-293, Apr. 3, 2007, available at
hitp:/ /www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.docid Texte=] ORFTEXT00000082254%&date
Texte=,
™ See Press Release, U.S. Department of the Treasury, Treasury Designates Individuals, En-
tity  Fueling Traqi Insurgency, HP-759 (Jan. 9, 2008), available at
http:/ /www.treasury.gov/press/releases/hp759.hum,



24 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1

Zawraa broadcasted on Badr 3 (11747 Mhz) was constantly
jammed, forcing the station to cease its programs before switch-
ing to another frequency (11765 MHz).

That manoeuvre won a reprieve for Al Zawraa for several
months but the offensive resumed in July. Starting from July 7,
reception of the station in Iraq became spotty and the channel
remained unavailable for days at a time. On July 30, al Zawraa
finally ended broadcasting in Iraq. The channel sent several
messages to its audience to say its signals were jammed. On July
24, the Sunni web forum Hanin.net announced that one of the
channel's clandestine stations in Iraq had been bombed and
that most of its employees were killed.

However, the chain's founder, Al Jabouri, didn’t give up the
ghost. In October he took part in launching a new satellite
television station, Al Ra'y TV. The channel, which hasn’t yet
begun operating, already has a frequency on Nilesat (10911
MHz), on which it beams a red screen bearing the slogan “Wis-
dom Precedes Courage of the Brave.,” The owners of Al-Ra'y
are Syrian and employ Al Jabouri as a consultant. As a result,
the U.S. Treasuqy/ sanctions against him won't stop the channel
from starting up.”

The level of official frustration with Al Zawraa, with its inabil-
ity to locate the production facilities, and the complex efforts to
deny the channel access to distribution facilities, had ended with
this step. The Al Zawraa case could be seen as a harbinger of the
Arab Satellite Broadcast Charter that I discuss in the conclusion of
the article.

E. The Case of Al Manar

I contrast the above examples with the very complex story of
Al Manar,” the Hezbollah-related broadcasting station based in
Lebanon, which expanded to include a satellite distribution chan-
nel targeted at Arabic-speaking populations throughout Europe
and beyond.” The production and distribution of programming

™ U.S. Pulls Plug on Insurgent TV; Baghdad, INTELLIGENCE ONLINE {Jan. 17, 2008).

» Al Manar TV, available at
hup:/ /www.almanar.com.lb/NewsSite /News.aspx?language=en.

* A statement from the European Union noted:

In 1991, shortly after Hezbollah actively entered the Lebanese political scene, Al Manar
was launched as a small terrestrial station. Although legally registered as the Lebanese
Media Group Company in 1997, Al Manar has belonged 1 Hezbollah culturally and po-
litically since its inception. Today, the terrestrial station can reach Lebanon in its entirety
and broadcasts programming eighteen hours daily.

Moreover, Al Manar's satellite station, launched in 2000, transmits twenty-four hours a
day, reaching the entire Arab world and the rest of the globe through several major satel-
lite providers. One of the satellite providers which has transmitted Al Manar has been the

2009] SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 25

was a critical element in Hezbollah’s constituency-building within
Lebanon, and provided a link to interested audiences in Europe
and elsewhere. To reach audiences in Europe, Al Manar deployed
on Eutelsat, but almost immediately faced resistance, including
from groups that objected to its statements concerning Jews and
[srael.” In late 2003, Al Manar was accused, in France, of distrib-
uting anti-Semitic programming in violation of French standards.”
The introduction of the satellite channel into Europe forced the
French state into the role of umpire between conflicting interests.

Because Al Manar originated outside France, and outside the
EU, it presented a jurisdictional and governance crisis. The ques-
tion arose (and here, it is not necessary to take a position on the
nature of the programming), whether either the government or
the French regulatory agency, the CSA, had authority to take ac-
tion. In February 2004, CSA and Paris-based Eutelsat entered into
an agreement regarding the oversight of satellite broadcasters
from outside the EU not licensed by an EU member country.”

A Eutelsat press release stated that the organization shared
the CSA’s “indignation expressed on [the] broadcasting of racist
programmes,”so but also made it clear that the carrier, absent regu-
latory requirement, had no right of censure over the channels it
carried.”" The problem was a typical one involving satellite chan-
nels: there was no national license involved that would govern who
had authority over the content of the channel. On the other side,
the CSA's view, asserted on February 29, 2004, was that because
the channel was uplinked to Eutelsat, and Eutelsat was a French
company, the broadcasts (or at least the satellite carrier) were
within the competence of the regulatory body under the EU’s
Television Without Frontiers directive.

To clarify this authority in anticipation of some concern over
power, the CSA had already applied to the public prosecutor, ar-

French satellite Hot Bird 4, owned by the Eutelsat Satellite organization.

Europa, EU Rules and Principles on Hate Broadcasts: Frequenty Asked Questions,
hup://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMQ/05/98&format=HT
ML&aged=0&language=EN&guilanguage=en (last visited Feb. 2, 2009).

The United States followed France’s lead and banned Al Manar's broadcasts into the
United States as well. See U.S. Following French Lead in Banning Hebollah Station, AM,
TIJNTEI.LIGENCE WIRE, Dec. 17, 2004,

See U.S. Dep't of State, Report on Global Anu-Semitism (2005), available at
hutp:/ /www.state.gov/g/drl/rls/40258.htm. The report discusses Israel’s complaints and
states that in November 2004, “Al-Manar, the Lebanon-based television network con-
olled by Hizballah featuring blatantly anti-Semitic material, obtained a limited l-year
satellite broadcast license from the French authorities. This was revoked shortly thereaf-
ter due 1o Al-Manar's continued transmission ol anti-Semitic material.” Jd. France subse-
%u;ntly banned Al Manar. /4.

See France: Eutelsat, Regulator Agree to Cooperate on Unlicensed Broadcasters, BBC Summary of
Worldwide Broadcasts, Feb. 5, 2004.

Press Release, Cooperation Between Eutelsat and the CSA (Feh. 3, 2004), available at
g}t;g://www.eutelsat.com/news/pdf/2004/pr0402.pdf.




26 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1

guing that “[t]he transmission by the Al-Manar channel of thirty
episodes of ‘Diaspora’ may have been seen as anti-Semitic.”™ The
CSA president highlighted the difficulties presented to the agency
when dealing with channels established outside the European Un-
ion, which still fall under the competence of the French authori-
ties. There were grave jurisdictional issues in engaging in action
against satellite operators or their intermediaries through which
these external channels were broadcast. The government had to
deal with its own strategic concerns: its relationship to domestic
communities, its historic relationship to Lebanon, and the con-
founding nature of disputes within the Middle East as they found
their way to Europe.

The CSA and Eutelsat began a policy of cooperation to check
television channels transmitted by Eutelsat for their conformity
with European legislation. The National Assembly adopted
amendments allowing the CSA authority over operators of satellite
networks, power to sanction Eutelsat, and authority to ask the
Conseil d’Etat—France’s supreme administrative court—to order
a carrier to cease transmission of a service where a breach of hu-
man dignity, the safeguard of public order or the protection of
minors was involved.” Ultimately, by July 2004, the CSA requested
the Conseil d’Etat to order Eutelsat to stop transmitting the sta-
tion. According to the Agence France-Presse news agency, this fol-
lowed the adoption of a new law on Julf 9 that gave the CSA new
powers to ban unlicensed TV channels.”

IV, TOWARDS THE FUTURE

The article examines these examples of satellite transactions
to identify emerging models and how these models are related to

* See France: Broadcast Regulator Explains Anti-Racist Policies, BBC MONITORING WORLD
MEDIA, Mar. 8, 2004.

* Sge FRENCH PRIME MINISTER'S OFFICE, PREVAILING AGAINST TERRORISM: WHITE PAPER ON
DOMESTIC SECURITY AGAINST TERRORISM, available at http://www.ambafrance-
dk.org/IMG/pdf/livre_blanc_english.pdf (discussing its position regardiing Al Manar and
its subsequent effects to cooperate with European legislation to combat racism).

* The interaction between the informal and the formal in terms of government action is
complex, but useful to examine. For example, Al-Nour Radio, deemed a Hezbollah-
controlled radio station, was named a “specially designated global terrorist entity” along
with Al Manar TV by the United States Department of the Treasury in March of 20086,
{U.S8. Designates Al-Manar as a Specially Designated Global Terrorist Entity; Television
Station is Arm of Hizballah Terrorist Network,
http:/ /www.ustreas.gov/press/releases/js4134.htm). The designation had its intended
consequences: it caused the Spanish Hispasat, GlobeCast American and New Skies Satel-
lite companies to terminate Al-Nour's broadcasting to South America via Hispasat, Asia via
AsiaSat, and New Skies Satellite to Europe. The transmission was part of a mix of radio
programs provided by ARABSAT, the majority Saudi-owned provider that reaches the
Middle East, North Africa, and Europe. Nilesat continued to broadcast Al Manar to loca-
tions within its footprint. [nstitute Lauds Removal of Hezbollah Radio, BBC MONITORING
WORLD MEDIA, Apr. 7, 20086.

2009] SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 27

the initial debate, from the 1970s, concerning direct broadcast
satellites. Some of these trends are as follows: under the rubric of
the “War on Terror,” or the “Long War,” the United States seemed
to be informally encouraging the development of an international
standards approach—at least standards that prohibit “terror-
promoting” videos. Each country, under this approach, should
show its determination to police the propagation of terror in its
own domain, and this should include regulating satellite (or web-
site) production and diffusion activity that would encourage ter-
rorism activity elsewhere. This approach remains different from
the “prior consent” principle reflected in the UN debate. When a
country introduces a new signal that alters the mix of influences in
a target society—for example, with BBC Persia programming into
Iran, where hearts and minds are strategically at stake, or Radio
and TV Marti in Cuba—it does not always seek the acquiescence of
the affected sovereign,

But actions in the receiving societies, taken together, still
achieve an influence. On the one hand, formal efforts, such as
those exercised in the Al Manar example above, still play an im-
portant role. Informal decisions of invisible boards of directors
remain another strong focus for the exercise of power. The effort
to launch Al Jazeera English is one such example. When this ser-
vice launched, the channel encountered (and still encounters)
many difficulties in securing carriage in the United States and
Canada, either on cable systems or direct-to-home satellite plat-
forms. For example, it was worthy of note that in summer 2006,
the Dish Network agreed to carry the English-language chan-
nel, but only on an Arabic tier, while Al Jazeera English wanted
wider distribution or better placement. There are very likely busi-
ness reasons why cable systems in the United States have not car-
ried Al Jazeera English. But global politics, in many cases infor-
mal, seem to play a role as well.

China provides another example of informal efforts to con-
trol which signals are allowed to enter, using its economic power
to apply a new, more forceful version of the prior consent ap-
proach. A noted episode has involved efforts of China to limit dis-
tribution of New Tang Dynasty TV (“NTDTV”"), a New York City-
based television station. The channel deems itself an insistent
critic of the government of China and the Communist Party;
China characterizes it as an instrument of the destabilizing, disfa-
vored Falun Gong, and has undertaken a variety of efforts, tar-
geted towards satellite providers, to prevent the station from air-



28 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1
ing.®

An article by Mei Ning Yan, a faculty member at Hong Kong
Baptist University in China,” interpreted China’s effort as deter-
minedly and with great difficulty implementing a prior consent
rule—not by the process of “global governance” but by old-
fashioned, strong-handed and persistent national regulation. Pro-
fessor Yan quotes the Chinese strategy as “a single satellite in the
sky, a single network on the ground.”" China has demonstrated
some flexibility in the application of this principle, either through
turning a blind eye to significant use of satellite receiver dishes in
certain areas, allowing cable carriage of specified foreign satellite-
delivered channels, or by permitting carriage of specific channels
only in hotels. These could be seen as a carrying out of prior con-
sent, not an abandonment of it.

The EU—in its post Al-Manar consciousness—presents an-
other direction, one that is more regulatory and bureaucratic.
The consistent position on regulating satellite broadcasting
within the EU had always been that, where a broadcast origi-
nates within the EU (not the case with Al Manar), it is the re-
sponsibility of the Member State, the so-called “country of ori-
gin,” to regulate it. To this end, a series of practical criteria
(“establishment” criteria in Audiovisual Media Services Direc-
tive Article 2), are designed to determine by an exhaustive pro-
cedure which Member State has the jurisdiction:

" Chinese-language NTDTV harassed by Beijing; Chinese authorities put pressure on France, REP.
WITHOUT BORDERS, May 25, 2004, http://www.rsf.org/article.php3?id_article=10439.
(The channel found its way onto the Hotbird satellite and New Skies Satellite (now part of
SES) began broadcasting the channel on open signal to Asia on July 1, 2003. Three days
after the start of broadcasts, NSS encrypted the signal, preventing Chinese satellite dish
owners from seeing the channel. Reporters sans Frontiers, an international organization
monitoring freedom of the press worldwide, used characteristically strong rhetoric by stat-
ing, on May 25, 2004, that “China has showed itself ready to use the most reprehensible
methods’to protect its monopoly, including threats, political and financial pressure and
blackmail. Regrettably some Western telecommunication companies cave in to Chinese
pressure and suspend broadcasts of channels that challenge the Chinese communist party
monopoly of the airwaves.” The threat was that China would withdraw business from sat-
ellite companies that agreed to carry NTDTV. The Reporters sans Fronters press release
provided further examples of China’s efforts: “PanAmSat, which carries the Chinese state
broadcaster CCTV on many of its satellite platforms worldwide, has also refused to broad-
cast NTDTV . .. In 2002, CCTV left the operator Taipei International because it decided
to accept NTDTYV. The state channel signed a new contract after the removal of NTDTV.
In February 2003, the US operator Atlanta ADTH went back on an agreement in principle
to carry NTDTV, for fear of losing contracts with Chinese channels . . . NTDTV is now
freely accessible to more than 200 million satellite viewers worldwide. The channel was
approved in April by the French Superier Audiovisual Council {CSA). Reporters without
borders fears that the CSA and the French government are coming under official pressure
from China for this licensing decision. Moreover, Eutelsat is legally obliged to comply
with the principle of equality of access, pluralism and non-discrimination set out under
Article 3 of the Convention that regulates this company under French law.”).

* Mei Ning Yan, China and the Prior Consent Requirement: A Decade of Invasion and Counter-
S{’nvmion b),w? 'ggamfmntier Satellite Television, 25 HASTINGS COMM. & ENT. L.]. 265 (2003).

Id. at 267-68.

2009] SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 29

These criteria are:

e the location of the head office of the provider of ser-
vices,

e the place where decisions on programming policy are
usually taken,

¢ the place where the programme to be broadcast to the
public is finally mixed and processed, and

e the place where a significant proportion of the work-
force required for the pursuit of the television broad-
casting activity is located.”

An additional lens through which this debate can be seen in-
volves a kind of conflict of laws. For instance, in the EU, if a pro-
gram is lawful in the Member State where it is established, then no
other member state can deny it entry. (There are specific excep-
tions to this rule, some of which-for example, looking more at the
exclusive target audience of an offering-date from thse9 2007
amendments to the Television Without Frontiers Directive) ~,. Itis
the standard of the state of origin gk()lat determines whether a
channel’s programming passes muster.

The Al Manar case was an intermediate step in terms of
transparency and an effort to shape a systematic approach to satel-
lite carried channels from outside the EU. Indeed, the reaction of
the EU to the Al Manar case is the closest we have come to some-
thing that anticipates “global governance” or organized consif.lera-
tion of satelliterelated delivery issues across many national
boundaries. And it is not very close yet. During the French pro-
cedure involving Al Manar, the European Commission worked
with the French authorities to achieve a European approach that
could be applied to all similar cases. o

Because most TV channels from outside the EU broadcasting
to Furope used satellite capacities provided either by El_ltelsat or
by Astra, two countries, France and Luxembourg, respectively, had
jurisdiction over a large number of third-country programs re-

* See Directive 2007/65/EC of the European Parliament and of the Council of 11 Decem-
ber 2007, 37, art. 2, para. 3 (amending Council Directive 89/552/EEC on t_ht? coordina-
tion of certain provisions laid down by law, regulation or administrative_ action in Member
States concerning the pursuit of television broadcasting activities), avazlflble at http:/ /eur-
lex.europa.eu/LexUriServ/site/en/o}/2007/1_352/1_3322007121 Ben00270045.pdf.

* Id. at 31 {presenting graph 34). ]
* For more discussion on the country of origin approach, see Anna Herold, Country of Ori-
gin Principle in the EU Market for Audiovisual Media Services: Consumer’s Friend or Foe, 31 J.
CONSUMER PoL'Y 5 (2008}, available at
http:/ /www.springerlink.com/content/ 04251 2p433t42440/fulltext.pdf. The debate over
a new Audiovisual and Media Services Directive, which replaced the Television Without
Frontiers Directive, partially concerned whether to shift, at least partially, from a country
of origin to country of receipt approach.




30 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1

ceived within the European Union. If, as was the case with Al
Manar, the satellite channel originates in a third country, outside
the EU, different rules apply. Member States must ensure that
these broadcasters comply with the EU rules if:

o they use a frequency granted by that Member State,

» they use a satellite capacity appertaining to that Mem-
ber State or

e they use a satellite up-link situated in that Member
State.”

In March 2005, after the Al Manar decision, EU officials rec-
ognized that difficulties would arise if it were only up to the par-
ticular states that had jurisdiction over satellite providers to police
hate speech (or what might be generically called hate speech) is-
sues.” Better coordination among the states would be essential.
The 2007 passage of the Audio Visual Media Services Directive
("AVMS”), amending the Television Without Frontiers Directive,
makes use of an uplink in a Member State the priority (after use of
granted frequency).” However, it is not yet clear how many, if any,
of the problematic channel providers have shifted uplink sites to
take advantage of a different country’s jurisdictional approach.

Another problem is presented by third-country broadcasts
that can be seen in Europe because of satellite spill over from
other countries—i.e., where the channel originates outside the EU
and the facility used (satellite, frequency, etc.) also is outside the
Member State zone. These spill-over effects are one reason why
the cooperation of regulatory authorities within the EU is insuffi-
cient and must be complemented by cooperation with regulators
from third countries (for example, the Mediterranean Regulators’
Group).

A final perspective—one with the appearance of formality but
with great elements of the pragmatic and the informal—arises

* See Directive 2007/65/EC of the European Parliament and of the Council of 11 Decem-
9tger 2007, supra note 89, at 37, art. 2, para. 4.

Conclusions from the meeting are available at Europa, High-level Group of Regulatory Aw-
thorties in the Field of Broadeasting — Incitement o hatred in broadeasts coming from outside of the
European Union, Mar. 17, 2005, available at
http://ec.europa.en/avpolicy/docs/library/legal /conclusions_regulateurs/concl_reg_fin
_en.pdf. (“The regulators and the European Commissioner agree that a more effective
fight against incitement to racial and/or religious hatred in audiovisual content originat-
ing in EU countries or countries outside the EU is an issue which absolutely and urgently
requires closer co-operation between Broadcasting Regulatory Authorities in the Member
States, in candidate countries and in countries of the European Economic Area. The re-
cent cases of the Al Manar channel and Sahar 1, forbidden by the French authorities, con-
g;lrm the need to establish effective and co-ordinated measures.”).

See also EUROPEAN UNION COMMITTEE, TELEVISION WITHOUT FRONTIERS?: REPORT WITH
EVIDENCE {2006-07), available at
http://www.publications.parliament.uk/pa/1d200607 /1dselect /1deucom /27 /27 pdf.

T —

2009] SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION A

from local efforts to control satellite signal distribution in the
Middle East. Most satellite channels viewed in the region are
transmitted using transponders of two satellites, Nilesat and Arab-
sat, both of which are closely tied to the regional governments.
The management of the two satellites has varied in terms of the
stringency of standards and the degree of control involved in de-
termining what channels would be transmitted. But as is true in
most parts of the world, gaining a transponder for the distribution
of information is primarily a business decision, not one tied to
content.

In February 2008, the Ministers of Information of the Arab
League met to develop a regional Arab Satellite Broadcasting
Charter (“Charter”) that would impact, even if not decisively, what
signals would be carried over satellites controlled by members of
the League.” They met at a time of great regional frustration oc-
casioned by the extraordinary abundance of satellite signals that
were reshaping flows of information in the region.” In societies
where information, especially via radio and television signals, had
been a highly controlled commodity—where an almost universal
characteristic of governance was control over the channels of
communication—the satellite revolution was providing an irksome
new reality.” Porousness could lead to new political formations,
undermine stability and certainly disturb the control of narrative
that had been so long a tradition. Some countries barred anten-
nae; some made it an offense to watch certain signals. With the
arrival of Al Jazeera in 1996, there was a sea change, as the chan-
nel aggressively covered politics in many Middle Eastern capitals.
It was an object of frustration to established autocracies since it
seemed to touch an important nerve in the regional audience, de-
sirous of receiving more thorough news about their leaders.” Inv
addition, there was the persistent concern about Western channels

" An English translation of the Arab Satellite Broadcasting Charter is available at Arab Sai-
ellite Broadcasting Charter: Principles for Regulating Satellite Broadeasting Transmission in the
Arab World, ARAB MEDIA & Soc'y, Feb. 2008, avatlable at
]1ltp://www.arabmediasociety.com/anjcles/duwnloads/20080314081327
AMS_Charter_English.pdf.

Y See Arab TV Broudcasters Face Curbs, BBC NEws, Feb. 12, 2008,
D}éttp://news.bb(:.(:o.uk/?/hi/middle_east/72417‘23.stm.

Seg WILLIAM A RUGH, ARAB MaSS MEDIA: NEWSPAPERS, RADIO, AND TELEVISION IN ARAB
§0LITIC.S (Praeger 2004); see also SAKR, supra note 33.

See MARC LYNCH, VOICES OF THE NEW ARAB PUBLIC: IRAQ, AL—_]AZEERA. AND MIBDLE FAST
POLITICS TODAY {Columbia University Press 2006); MOHAMED ZAYANI, TIE AL JAZEERA
PHENOMENON: CRITICAL PERSPECTIVES ON NEW ARAB MEDIA (Pamdigm Publishers 2005);
MOHAMMED EL-NAWAWY & ADEL ISKANDER, AL-JAZEERA: HOW THE FREE ARAR NEWS
NETWORK SCOOPED THE WORLD AND CHANGED TIE MIDDLE EAST (Westview Press 2002);
Hugh Miles, Al Juzeern, 155 FOREIGN POL'Y 20 (JulAug 2006); Naomi Sakr, Media Develop-
ment and Democratisation in the Arab Middle Fast, 6 (1-2) GLOBAL DIALOGUE 98 (Win-
ter/Spring 2004).

:_——




32 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1

bringing Western values (or lack of values) and interfering with
traditional teachings and ways of life. The state control that had
been central to the nature of the state now threatened to dissi-
pate.”

The Charter was an attempt—as it were—to control competi-
tion among satellite providers and to impose a set of restraints on
what the satellite signals would provide. It was drafted to establish
regional standards that would be enforced by the signatories, a
mode of determining which law applied, and an internal system
for complaint by one country to another with a method for ensur-
ing some compliance with regional goals. The Charter provided
guidelines as to what should be prohibited or what regulations
should govern the behavior of satellite providers. These satellite
providers (broadly conceived) should not, according to the
Chater, “jeopardize social peace, national unity, public order and
general propriety.”™ The satellite entities should adopt standards
requiring them to abstain from inciting hatred or ethnic, color,
racial, or religious discrimination, from broadcasting any material
that would incite violence and terrorism (interestingly, differenti-
ating between terrorism and “resisting occupation”). Further-
more, the Charter would encourage programming that reinforced
the religious and ethical values of the Arab society, and would
prohibit satellites from broadcasting anything that would insult
God, revealed religions, prophets, mazhabs (religious schools) and
religious symbols of each group (with the groups included not
fully identified).'”

There were grace notes that had the flavor of modernization.
The satellite broadcasters, according to the Charter, would pro-
vide “the largest number possible of programmes and services to
maintain the Arab identity and the Islamic culture and values and
to highlight the Arab contribution to human civilization.”"" They
would promote dialogue and understanding among different cul-
tures."” And there is a note of political regional integration to the
Charter in the call for satellite agencies to “maintain Arab identity
against the negative impact of globalization and reaffirm the speci-

* See RUGH, supra note 97.  See also Forward or Backward: The 2008 Arab Satellite TV
Charter and the Future of Arab Media, Society, and Democracy, Mar. 17, 2008, The
Brookings Doha Center (A Project of Saban Center for Middle East Policy),
http:/ /www.brookings.edu/~/media/Files/events/2008/0317_arab_media/0317_arab_m
edia.pdf (Comments by Saad Eddin Ibrahim, AUC, p 17).

* Arab Satellite Broadcasting Charter: Prnciples for Regulating Satellite Broadcasting Transmission
in the Arab World (unofficial translation), ARAB MEDIA & SOC'Y (Feb. 2008), available at
htip:/ /www.arabmediasociety.com/articles/downloads/20080314081327_AMS_Charter_
Eonglish.pdf'.

2009] SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 33

ficity of the Arab world.”"™ To do this, however, there should be a
policy of avoiding the broadcast of “anything that would contra-
dict or jeopardize Arab solidarity.”m And, of course, the channels
should not insult leaders or national and religious symbols.

Al Jazeera, whose frequent. criticisms of many Arab govern-
ments made it one of the supposed targets of the Charter, organ-
ized a panel discussion the day the Charter was issued. In a video
report, one commentator pointed out that regulation of Arab sat-
ellite channels was motivated by threats to the more mature, state-
based channels from “a large number of profit-seeking channels
that aim to attract viewers by nudity, charlatanry, and sectarian-
ism.”'® Competition yielded a race to the bottom, he argued,
where civility would be sacrificed and sensationalism and lack of
objectivity would prevail.

Abd-al-Bari Atwan, editor-in-chief of Al-Quds Al-Arabi in Lon-
don, represented a different current of thinking. In the same
panel discussion, he argued that the Charter was drafted because
“the repressive, dictatorial Arab governments have begun to real-
ize that Arab public opinion is moving strongly”” and Arab in-
formation ministers have hastened to “bury this awakening in Arab

. c . 07 . . . « Y. .
public opinion™™ by enacting legislation to “gag and criminalize
Arab media.”"™ The priority of the ministers of information, he
suggested, was to protect the regimes that made those decisions.
The objective of the Charter, he argued, was not necessarily to
uphold Arab values and ethics, but “to preserve those repressive
measures by governments that engage in torture and corruption,
squander public funds, and violate human rights.”""

The Charter gave additional political cover to governments
that wished to impose more restrictions, and it seems to augur a
new order of pervasive licensing and authorization—or at least, to
legitimate more extensive supervision.'’ The Charter’s existence

* 1d.
1.
" Aljazeera Pundits Discuss Proposed Arab Satellite TV Regulations, BBG MONITORING WORLD
MEDIA, Feb. 20, 2008.
1d.

o

Some satellite television channels based in Egypt are concerned, amid assertions by the
government on the need to enforce a document regulating the work of satellite television
channels. The Arab information ministers endorsed this document at an emergency
meeting in Cairo last month,” See Five Private figyptian Satellite TV Channels Face Prospect of
Closure, Ban, BBC WORLDWIDE MONITORING, Mar, 7, 2008 (quoting Khalid al-Shami’s
March 6, 2008 report in AL-QUDS AL-ARABI, stating “The Specter of Closure Hovers Over
Five Channels as a Document Regulating Satellite Television Channels Comes Into Force,
Some Security Parties have Power to Ban and Authorize [Channels] and Interfere in the
Selection of Subjects and Guess.”).




|

i
b

34 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 27:1

remains controversial. Some claim that the Charter is so cumber-
some as to be ineffective and would not additionally influence
state action.”' Others argue that the Charter is not a subject of
worry, rather, that the standards are designed as a “code of
honor,” a matter for self-regulation rather than state enforce-
ment."” Yet already there are accounts that the Charter served to
Jjustify additional restrictions by Egypt in contracts for the use of
Nilesat;'” such restrictions might also be imposed on the use of
production facilities in media cities in Egypt and elsewhere. Nev-
ertheless, the Charter should be seen in a global context of regula-
tion, alongside a fear of the incompatibility of satellite with domes-
tic control of broadcast signals.

CONCLUSIONS

What I have described is a system in which formal law—even
formal agreements among countries—may not be descriptive of
governmental actions concerning sensitive content on satellites. I
have discussed the use of explicit, transparent modes for regula-
tion and cooperation—such as the effort at coordination at the
EU level. Further, I have described how informal relationships
among states or between states and programming entities are the
more relevant determinant of behavior. What emerges is the need
to identify or abstract from the examples above which points re-
quire additional understanding. For example, we see in the ex-
amples of Geo TV and in some aspects of MED-TV that control
over uplinking is a site for negotiation, We can see in the case of
Eutelsat and Al Manar that the act of making available a trans-
ponder also becomes an opportunity for regulatory intervention.
A more formal act, certainly, is placing a satellite service on a Ter-
rorist Exclusion List and thus criminalizing not only the broadcast-
ing entity but also those who deal with it. We can analyze the pas-
sage of a signal from the point of production to the point of
reception to determine opportunities that have been used to urge
or obtain restriction.

In all of this, the role of “law”—law as a set of properly estab-
lished criteria to limit excessive governmental intervention—is fu-
gitive and hard to capture. A state’s efforts to pressure carriers of
satellite signals will often be disguised and hardly subject to any ju-
risdiction. Its actions may be speech repressive and anticompeti-
tive, but still difficult to discern. In many cases, the state will be

1l

2 Al-jazeera Pundits Discuss, suprg note 106.

AlJazeera Pundils Discuss, supra note 108.

'* See, e.g., Egypt's Nilesat Halts Transmission of London-Based Al-Hiwar TV, BBC MONITORING
WORLD MEDIA, Apr. 3, 2008.

T——

|

2009] SATELLITE TRANSPONDERS AND FREE EXPRESSION 35

seeking to secure greater control of the words and images that cir-
culate within its borders. At other times, it will be seeking to pre-
vent the diffusion of disfavored views quite broadly. There are
scarce mechanisms or standards to determine what limits should
be to this kind of conduct.

There is no system of global governance with respect to Sat?};
lite signals, and it is doubtful that such a system will emerge.
The EU seeks a more transparent system with respect to certain
kinds of content within its borders; conversely, the Ar.ab Charter
suggests a somewhat more brutal version of the exercise. In the
absence of regulation, informal efforts to persuade, pressure, and
even threaten satellite providers are likely to continue. We are
beginning to sense patterns emerging, but it is only as'the'tech-
nology itself is becoming slightly overshadowed. Terrorism is the
trope that has succeeded in breaking the rule of flows of 1pforma—
tion where cultural exception, fear of pornography, sweeping con-
cerns about cultural imperialism, and fears for national identity
failed. Terrorism has brought the deacons of free expression to
the table of regulation, even of clumsy intervention. As a result,
the shape of governance of satellite, and as a consequence, of the
Internet, may change forever.

'"* At an early stage—in the mid-1990s—the United States precluded signals from non-U.S.
licensed satellites to send them to the US, except undér prescribed circumstances.
Leveraging three years of goodwill and momentum amassed by the WTO negotiations,
recent U.S. policy has focused on restructuring the 18Os. In May 1996, the FCC issued a
notice of proposed rulemaking known as the Domestic International Satellite Consolida-
tion Order (“DISCO I"), which established criteria to permit foreign-based operators to
offer service in the United States. ) . .

DISCO 1 proposed a test in which the granting of a license to a foreign operator

to provide services in the United States would be contingent upor 4 showing

that U.S-based satellites have effective competition opportunities (“ECO-5AT

test”) in: (i) the home market where the foreign operator is licensed,; andl(n) z!.l]

“route markets” that the foreign satellite intends to service from earth stations in

the United States. In light of the recent WTO agreement, however, DISCO 1

was reconsidered because the WTO agreement allows nondiscriminatory access

to markets without consideration of where a foreign operator is licensed. _
Henry Wong, Comment, 2001: A Space Legislation Odyssey—A Propesed Model for Reforming
the Intergovernmental Satellite Organizations, 48 AM. U. L. REV. 547, 565-66 (1998).




